Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

LillaMy84 skrev:
bla härifrån fick jag det, fler av inläggen är jag allt för trött för att orka läsa igen........
förstår bara inte varför dom inte skulle gå samlat mellan hindrena...
så som jag förstår det utifrån detta och några av dina inlägg till så innebär det att hopp- och fthästar enbart går i form när dom dressyrtränas... vilket innebär att mycket av arbetet går till på ett mindre bra sätt ur ett långvarigt perspektiv....
då förstår jag verkligen hur du tycker att det kommer sig att ft-folk är duktiga på att känna av skador :smirk:
vart ville du förresten komma från början?

Du missuppfattar mig, men om du tittar på en wc hoppning så ser du ganska snart att hästarna mellan hindren inte går på tygel och speciellt inte något galoppsprång före eftersom hästen måste bruka sin kropp och sträcker fram halsen för att kunna hoppa av.

Det finns ingen häst som galopperar så fort på tygel på det sättet du tror i terrängen. Bakbenen kan vara med utan att för den skull den går på tygel.

Det går utmärkt att se på denna bildsekvens:

1 2 3 4 5

Notera bakbenen och inte går hon på tygel :smirk:
 
Sv: Utömd som ridhäst?

olgaklara skrev:
Men det var ju INTE så du beskrev! Du skrev ju att de bar sin vikt på bakdelen och trampade under sig i det fria. Vilket boj skriver liksom jag att de INTE gör :confused:


Jag skrev att de kan göra det när de visar upp sig, Boj skrev att de gör det om de visar upp sig. Samma sak? :smirk:
 
Sv: Utömd som ridhäst?

olgaklara skrev:
Visst gör vissa det , när de är uppspelta. Men de går inte och trampar under sig eller passagar hela tiden.

Tycker nog bara att de gör det ytterst korta stunder vilket inte är fallet under dressyr ridning


Jamen snälla du, skrev jag att hästarna går kür program i det fria? Jag håller fast vid att hästarna kan gå i form i det fria och ibland gör det också, oftast i samband med att de vill visa upp sig. Hur länge och hur extremt det är hör inte till saken. Bara det att de trampar under sig och lägger över vikten på bakdelen förekommer i det fria räcker för mig.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

olgaklara skrev:
Jag sa bara att hästar i frihet inte går "dressyr" men att de kan hoppa på exakt samma sätt som under ryttare. Det är inte att jämställa med under ridning. :confused:


Ja, då et vi var din om min diksussion om detta kom ifrån. Jag trodde du menade att dressyrens rörelser inte var naturliga för hästen, men det du menar är alltså att man inte ser en häs gå så extremt som i den dressyr vi rider den i i det fria? Är det så så missuppfattade jag dig.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Bubbla skrev:
Jag har som sagt tävlat fälttävlan på ponny så hela biten med chicken way osv har jag koll på (du vinner inte mycket på att anta att alla är dumma). Jag tvivlar inte heller på att det är svårt, men det är det att hoppa 1,60 hinder eller rida svårare dressyrprogram också.

Men varför frågar du då om du redan vet allt?? Då vet du ju att man inte bara går in i en svårare klass utan att vara föreberedd

Jag har dock svårt att förstå att man bara ska kunna få den där jättekicken om man rider hela den där jättelånga banan. Men det kanske är för att jag inte tävlar fälttävlan. Visst måste man väl nån gång på träning rida en eller ett par hinder i samma höjd, bredd och svårighet? Annars tycker jag det verkar helt vansinnigt att rida en hel bana sen på den svårighetsgraden och hoppas att hästen ska klara det. :o Inte hoppar väl en hoppryttare bara hinder på 1,40 hemma och sen en hel banan på 1,60 på tävling...


Om du rider på ** nivå och kvalat vidare till *** så vet du att din häst hoppar vatten, gravar, smala varför då sitta och slita på dom att hoppa stora stora terrränghinder?? Jag tror inte att Malin, Peter, Peder och Roffe sitter och alla andra sitter och hoppar Grand Prix banor hemma på träning, deras hästar kan det redan så det finns ingen anledning, dom stora sprången gör man på tävling och ingen annanstans. Dessutom är man inte lika taggad mentalt på träning och det krävs för att hoppa terränghinder av den kalibern men du vet ju redan det säger du så jag fattar fortfarande inte varför du sitter och tjatar om saker du redan vet?? Snacka om att dumförklara sig själv :confused:

Jag behöver inte rida igenom ett helt dressyrprogram för att få en kick och känna mig nöjd. Det räcker med att jag får igenom en eller ett par bra dressyrrörelser för att jag ska vara nöjd. Men sen brukar jag rida igenom de rörelser som kommer i serier för att se att övergångarna fungerar också.


Det är lite skillnad i adrenalinkickar kan jag tala om, jag har utbildat 2 hästar tom GP rörelser i dressyr och det går inte ens att jämföra den adrenalinkicken man får av en terrängbana med att göra en bra piaff. Du känner dig nöjd med dina rörelser skriver du medans en ft ryttare fullkomligt är i extas efter sin ritt. Sedan skrev jag ju oxå att man givetvis måste ha ett intresse av fälttävlan och tycka det är roligt, många andra känner ju bara stor skräck inför terränghinder
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utömd som ridhäst?

Rufsan. skrev:
Jag tycker inte att 1.40 hoppning kan räknas som elitnivå, inte heller en vanlig 1.50 här hemma. Elitnivå för mig är landslagen och Internationellt tävlande i svår klass samt SM final.


Bubbla:

Här är min definition av elitryttare igen då eftersom du uppenbarligen har misstolkat mig.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Rufsan. skrev:
Det är lite skillnad i adrenalinkickar kan jag tala om, jag har utbildat 2 hästar tom GP rörelser i dressyr och det går inte ens att jämföra den adrenalinkicken man får av en terrängbana med att göra en bra piaff. Du känner dig nöjd med dina rörelser skriver du medans en ft ryttare fullkomligt är i extas efter sin ritt.


Oj, såå lugn nu, inte gå i taket...

Jag har aldrig hävdat att jag vet allt om fälttävlan, långt ifrån. Jag har tävlat det på lätt nivå på ponny, så det är så långt min kunskap sträcker sig, det var dessutom över 10 år sedan, det kan säkert ha hunnit ändrat sig en hel del sen dess. Dessutom antar jag att det finns en hel del skillnader mellan ponny och storhästklasser även nu och jag har heller aldrig utbildat/tävlat en häst till svåra klasser i någonting hittills så den biten har jag nog mindre koll på, ff a i fälttävlan eftersom jag inte alls är inne i den världen. Dressyr och hoppningen har jag bättre koll på.

Menar du att du aldrig innan du ger dig in på en svårklass terrängbana med en häst för första gången har ridit ens något av de hindren på den höjden och bredden de är där? Låter inte bra i mina öron, men jag är ju som sagt inte på den nivån så det vet du säkert bättre än jag.

Tror visst att Malin m fl har testat sina hästar på enstaka hinder på de högsta höjderna innan de ger sig på en 1,60 bana. Vissa hästar har begränsad kapacitet att gå de allra högsta banorna och jag har svårt att tänka mig att man provar, det kan ju sabba vilken häst som helst. Visst kan man känna av hästen och vet kanske vilken kapacitet ens häst har men ändå...
(ingen insatt hoppryttare som kan svara?)

Känns lite som om att Brinken skulle låta bli att träna galoppombyten i varje hemma för det är ju så jobbigt och han kan ju i vartannat...(grov jämförelse, jag vet...)

Och din adrenalinkicksjämförelse; du är medveten om att du utgår från dig själv va? Alla kanske inte fungerar som du...
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Rufsan. skrev:
Visst finns det väldigt många rika ryttare som köper sig färdiga hästar särskilt i hoppning och dressyr men ärligt talat hur långt kommer dom enbart på det??? Visst rider dom GP hoppning och allt det där men på den nivån räknas inte det ens som framgångsrikt (även om vi gör det) utan där räknas top ten, OS, VM och EM final och hur många "enbart rika" når dit??

Och här var den din andra definition på elit...eller i varje fall det du tog upp i samma veva...inte så lätt att hänga med...
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Ja det menar jag, jag skall i väg och träna i morgon och då enbart på max medelsvår nivå, jag rider en * bana innan jag rider *** i slutet av april. Jag har turen att ens kunna träna innan första start. Nästan hela landslaget var nere i Frankrike förra helgen och red Världscupskval på *** nivå och då har dom och deras hästar inte sett ett enda terränghinder sedan i höstas, men hästarna kan sitt jobb helt enkelt, men dom hade inget val, det var ju snö i hela Sverige när dom åkte ner.

Angående adrenalinkicken så skrev jag ju även att man måste ju vara fälttävlansryttare givetvis och tycka det är roligt för många andra känner ju enbart ren och skär skräck inför fasta hinder och det är inte särskilt kul kanske :o
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Bubbla skrev:
Och här var den din andra definition på elit...eller i varje fall det du tog upp i samma veva...inte så lätt att hänga med...

Det handlade om rika ryttare som köper sig framgång, det var inte min definition på elit utan det var vad som räknas som framgångsrikt bland toppryttarna.
Tex jag är knappast framgångsrik i min gren även om jag rider på elitnivå, möjligvis att andra kan se mig som det men bland dom framgångsrika är jag bara en som tävlar i samma klass :D

Jag är varken rik eller annat är det bästa att tillägga och inte heller har jag köpt någon färdig häst ;)
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Rufsan. skrev:
Ja det menar jag, jag skall i väg och träna i morgon och då enbart på max medelsvår nivå, jag rider en * bana innan jag rider *** i slutet av april. Jag har turen att ens kunna träna innan första start. Nästan hela landslaget var nere i Frankrike förra helgen och red Världscupskval på *** nivå och då har dom och deras hästar inte sett ett enda terränghinder sedan i höstas, men hästarna kan sitt jobb helt enkelt, men dom hade inget val, det var ju snö i hela Sverige när dom åkte ner.

Angående adrenalinkicken så skrev jag ju även att man måste ju vara fälttävlansryttare givetvis och tycka det är roligt för många andra känner ju enbart ren och skär skräck inför fasta hinder och det är inte särskilt kul kanske :o

Tack för inblicken i fälttävlansvärlden..alltid lär man sig något nytt...

Men hur gör du med en häst första gången den ska gå en trestjärnig?

Jag känner inte någon större skräck för fasta hinder, tyckte fälttävlan var kanonkul när jag tävlade. Men det bästa tyckte jag var att man får med hela paketet av ridgrenar i en och samma tävling.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Rufsan. skrev:
Det handlade om rika ryttare som köper sig framgång, det var inte min definition på elit utan det var vad som räknas som framgångsrikt bland toppryttarna.
Tex jag är knappast framgångsrik i min gren även om jag rider på elitnivå, möjligvis att andra kan se mig som det men bland dom framgångsrika är jag bara en som tävlar i samma klass :D

Då missförstod vi nog varandra i den diskussionen...
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Bubbla skrev:
Tack för inblicken i fälttävlansvärlden..alltid lär man sig något nytt...

Men hur gör du med en häst första gången den ska gå en trestjärnig?

Jag känner inte någon större skräck för fasta hinder, tyckte fälttävlan var kanonkul när jag tävlade. Men det bästa tyckte jag var att man får med hela paketet av ridgrenar i en och samma tävling.


Jag tycker inte det är så stor skillnad på en svår ** och en *** min häst har ju inga problem i terrängen så han märker ju inte ens att det är någon direkt skillnad. Gravarna är lite bredare, hindren lite större samt att tempot är högre men jag rider inte så fort utan tar det lugnare kanske rider en- en och en halvminut över tiden så då blir det enklare och man får mer tid på sig att förbereda,samt att jag eventuellt tar någon lättare väg på dom hindren som är väldigt svåra.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Sen det blir ju aldrig högre än 1.20 i terrängen även om hindren är rejält breda , man förbereder ju sig mycket oxå genom att hoppa mkt banhoppningshinder i olika linjer tex 1.30-1.40 hinder skillnaden blir ju att man inte slår ihjäl sig om man råkar misslyckas.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Lord Owen skrev:
Ja, då et vi var din om min diksussion om detta kom ifrån. Jag trodde du menade att dressyrens rörelser inte var naturliga för hästen, men det du menar är alltså att man inte ser en häs gå så extremt som i den dressyr vi rider den i i det fria? Är det så så missuppfattade jag dig.


ja det menar jag för det är så även om en hingst gör en passage så är den inte undersatt bakifrån i frihet utan det är mer upp och ner med benen och bakbenen bakom sig.

det är det som är skillnaden att vi kan inte hur mkt man än försöker få en häst att hoppa annorlunda från vad den gör i frihet, dvs löshoppning
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Bubbla skrev:
Tack för inblicken i fälttävlansvärlden..alltid lär man sig något nytt...

Men hur gör du med en häst första gången den ska gå en trestjärnig?

Jag känner inte någon större skräck för fasta hinder, tyckte fälttävlan var kanonkul när jag tävlade. Men det bästa tyckte jag var att man får med hela paketet av ridgrenar i en och samma tävling.


Eftersom du måste kvala dig upp iklasserna så har både häst och ryttare redan mött en hel del svårigheter på vägen, skillnaden ligger mer i banhoppningen och dressyren även om terrängen är stor i ***

det tar oftast flera år att nå *** om man överhuvudtaget gör det
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Bubbla skrev:
Hur har det gått? Fått reda på något?


Vet har inte rigt än :crazy: :mad:
Men hon kan ha haft mycket att göra.

Hon ringer säkert snart eller imorgon..
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Knapplån..

Ang adrenalinkickar...

Jag har 'lekt' lite i lätt klass träningstävlingar fälttävlan och lite 'klubbterränghoppningar' och så har jag tävlat lätt klass dressyr (och hopp men det skiter vi nu). Och visst är själva ADRENALINkicken större efter en terrängbana, men JAG får en större KICK (om än inte adrenamlin utan något annat, endorfiner kanske *s*) när jag 'sätter' ett dressyrprogram. Jag får mer ADRENALINkick när jag (och hästen förhoppningsvis) tagit oss över det där stora, läbbiga hindret, men jag får större KICK när jag (och hästen) 'satt' en bytesserie vi kämpat med.

Så vad som ger kickar och vilken typ av kickar som upplevs som 'bäst' bode vara himla individuellt.

fast jag försöker febrilt förstå hur adrenalinkickar kom in i sammanhanget egentligen och vad det egentligen har med något att göra? Fladdes ursprungsfråga har det absolut inget med att göra, men jag har svårt att få in det vad gäller den här diskussionen som det urartat i också?
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Tja Fladde kanske får en adrenalinkick den dagen hon kan rida sin häst och den är haltfri :idea:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 362
Senast: MalanMjöl
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 510
Senast: Miiikaela_
·
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
8 704
Senast: Sesca
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 824
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp