Utomhushundar

A

Anna981

Har läst i olika böcker om utomhushundar, alltså hundar som kan och till och med föredrar att bo ute. Då pratar vi alltså stora, håriga saker.
Hur vanligt är det egentligen att sällskapshundar bor utomhus? Jakthundar ser man ju i sina hundgårdar överallt, vad är det som säger att de klarar det bättre än vad rena sällskapshundar gör?
Är det accepterat bland "hundfolk" med utomhushundar eller rynkas det på näsan om någon har hunden ute dygnet runt, året runt?
Har förstått att det inte är det ultimata sättet att hålla hund, men om det inte finns något alternativ är det bättre att ha två hundar tillsammans att sällskapa varandra?
Slutsats: Om hunden har fysiska förutsättningar för ett uteliv, sällskap av anna hund, stor hundgår & koja, rikligt med motion och stimulans och självklart får ta del av det sociala umgänget med familj, vänner, andra djur osv är det då så farligt att den sover utomhus?
 
Sv: Utomhushundar

har endast sett jakthundar som bor utomhus men jag tror svaret är att de flesta som har hund har ju hund som en familjemedlem. Kan tänka mig dock att det finns uppfödare som har för många hundar som låter dom ha eget hus och utegård. Samma sak med draghundar har jag fått för mig bor utomhus....
 
Sv: Utomhushundar

För några år sedan hade mina föräldrar en tervuerentik som när hon var elva ungefär, valde att bo under trappen istället för att gå in på nätterna, som hon alltid hade gjort innan. En otroligt mysigt hund för övrigt, social och personlig, ja helt normal faktiskt :) Men valde att leva sina sista år utomhus, under trappan!
 
Sv: Utomhushundar

det finns raser som inte är så beroende av människor och för dem går det alldeles utmärkt att bo i hundgård. att hålla andra raser än dessa i hundgård tycker jag är rent förfärligt (jakthundar tillhör alltså inte de oberoende raserna, jag kan i alla fall inte komma på någon).
 
Sv: Utomhushundar

cillamuffins skrev:
det finns raser som inte är så beroende av människor och för dem går det alldeles utmärkt att bo i hundgård. att hålla andra raser än dessa i hundgård tycker jag är rent förfärligt (jakthundar tillhör alltså inte de oberoende raserna, jag kan i alla fall inte komma på någon).

Jag kan heller inte komma på några jakthundar :confused:

De enda hundarna jag kommer på som faktiskt trivs i hundgård och inte är beroende av männsikor är draghundarna.
( Alaskan Malamute, Sibirian Husky , Alaskan Husky m.f )
 
Sv: Utomhushundar

Jag vet ingen jakthund som väljer hundgården framför husses säng ;) .
Det handlar inte om standarden på boendet, utan om det sociala. Många raser har fysiska förutsättningar för att bo ute, men det skulle vara plågsamt för dem att tillbringa så mycket tid ensam.
Undantaget är draghundar och polarraser som anses vara mer självständiga, och oftast har man ju en hel flock.
 
Sv: Utomhushundar

sedan finns det ju diverse herdehundar som jag inte kan komma på namnet på men som ska bo med fåren hela tiden.
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
968
Senast: ii-ssa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 085
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 876
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 677
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp