Asus

Trådstartare
Har utan att tänka mig för bokat en utomlandssemester i 1 vecka. Jag är arbetslös går på akassa och är inskriven på arbetsförmedlingen. Jag kommer såklart även söka jobb och aktivt kolla platsbanken osv den veckan jag är borta. Kollar akassan upp detta på något vis om jag inte säger något om resan?

ett annat bekymmer är att jag har självklart (:crazy:) fått ett möte inbokat med min arbetsförmedlare just den veckan.

Får man åka en vecka på semester när man är inskriven på ams?

Kollar ams upp om man är utomlands? Får boka om ams tiden och säga att jag har influensa eller något. Förstår att det går emot reglerna att göra så här, det var inte alls med mening. :cry::cry:

När jag en gång skulle skriva in mig på arbetsförmedlingen för att skydda min sgi fick jag infon att man inte får åka utomlands. Jag skrev därför aldrig in mig för övrigt.

Jag frågade nyligen min a-kassa (de som ger ut pengarna, de som bestämmer) och de sa att jag ska rapportera att jag är typ "förhindrad" när jag åker utomlands, eftersom jag inte kan acceptera jobb i Sverige under den perioden.
De dagarna får man inte heller betalt för.

Tillägg: man kan bli av med a-kassan helt om man fuskar fick jag höra.

Jag frågade nyligen min a-kassa (de som ger ut pengarna, de som bestämmer) och de sa att jag ska rapportera att jag är typ "förhindrad" när jag åker utomlands, eftersom jag inte kan acceptera jobb i Sverige under den perioden.

hur blir det med ams då? får man vara inskriven där den veckan man är borta? om man blir avskriven förlorar jag ju min sgi.

Tillägg: man kan bli av med a-kassan helt om man fuskar fick jag höra.

Ja, det verkar helt klart som att ärlighet är lämpligast.

Du får vara inskriven på Arbetsförmedlingen, men du måste fylla i på kassakortet till a-kassan att du är förhindrad att arbeta de aktuella dagarna.

Det som avgör för a-kassan är inte huruvida du söker jobb, utan huruvida du kan ta jobb. Om någon ringer på morgonen och erbjuder dig att jobba samma dag så ska du vara beredd att åka och göra det. Det kan du ju inte om du är bortrest.

Arbetsförmedlingen kommer att rapportera till a-kassan att du bokat om din tid för att du ska resa bort.

Du får vara inskriven på Arbetsförmedlingen, men du måste fylla i på kassakortet till a-kassan att du är förhindrad att arbeta de aktuella dagarna.

Det som avgör för a-kassan är inte huruvida du söker jobb, utan huruvida du kan ta jobb. Om någon ringer på morgonen och erbjuder dig att jobba samma dag så ska du vara beredd att åka och göra det. Det kan du ju inte om du är bortrest.

Arbetsförmedlingen kommer att rapportera till a-kassan att du bokat om din tid för att du ska resa bort.
har du någon källa på detta? vill nämligen vara helt säker först innan jag gör något. En vecka utan betalt från akassan det kan jag ta, kryssar gärna i semster. men Är du säker på att jag får ta semster en vecka och fortfaraned vara inskriven på ams? hur kommer akssan reagera om ams talar om att jag avbokat ett möte?

har du någon källa på detta? vill nämligen vara helt säker först innan jag gör något. En vecka utan betalt från akassan det kan jag ta, kryssar gärna i semster. men Är du säker på att jag får ta semster en vecka och fortfaraned vara inskriven på ams? hur kommer akssan reagera om ams talar om att jag avbokat ett möte?

Är det inte ganska lämpligt att diskutera detta med handläggaren på AF för att få ett så tillförlitligt som möjligt svar?

Du ska inte kryssa i "semester", den rutan är till för om man är ledig med semesterersättning (till exempel om man är arbetslös på deltid och har semester från deltidsjobbet). Du ska kryssa i rutan "förhindrad".

A-kassan kommer förstås att kolla upp ditt kassakort för den veckan, så att du inte begär ersättning för de dagar du är förhindrad att arbeta.

Googla "semester och kassakort unionen" så hittar du info.

Du ska inte kryssa i "semester", den rutan är till för om man är ledig med semesterersättning (till exempel om man är arbetslös på deltid och har semester från deltidsjobbet). Du ska kryssa i rutan "förhindrad".

A-kassan kommer förstås att kolla upp ditt kassakort för den veckan, så att du inte begär ersättning för de dagar du är förhindrad att arbeta.

Googla "semester och kassakort unionen" så hittar du info.
just ja.. förhindrad skall jag kryssa. Menade du "arbetsförmedlingen" där jag svartmarkerat?

Kan ju inte diskutera detta med handläggaren innan jag vet vad som är "okej" att göra. :/

Jo.
Du bör diskutera med handläggaren om det är OK.
Om det inte är OK så får du välja mellan att åka trots de konsekvenser det kan innebära för dig, eller att avstå från att resa.

Att luras genom att åka om det inte är OK och inte tala om det, med risk för att bli ertappad/påkommen i efterhand är betydligt värre.

just ja.. förhindrad skall jag kryssa. Menade du "arbetsförmedlingen" där jag svartmarkerat?

Nej, jag menade a-kassan. Om a-kassan får reda på att du har varit utomlands vill de förstås kolla så att du inte har begärt arbetslöshetsersättning för de dagarna.

Jag googlar och googlar för att försöka ta reda på om jag avaktualiseras/avskrivs från arbetsförmedlingen om jag kryssar förhindrad på kassakorten, och talar om för arbetsförmedlingen att jag blir bortrest en vecka.

Var kan man hitta info om detta?

Problemet är att jag inte får avaktualiseras eftersom jag då förlorar min SGI

Nej, jag menade a-kassan. Om a-kassan får reda på att du har varit utomlands vill de förstås kolla så att du inte har begärt arbetslöshetsersättning för de dagarna.
okej, ja tanken är att jag skall kryssa förhindrad på korten. Men jag vill veta om ams kommer avaktualisera mig om jag bokar om mötestiden och talar om att jag skall vara bortrest en vecka.

Jag googlar och googlar för att försöka ta reda på om jag avaktualiseras/avskrivs från arbetsförmedlingen om jag kryssar förhindrad på kassakorten, och talar om för arbetsförmedlingen att jag blir bortrest en vecka.

Var kan man hitta info om detta?

Problemet är att jag inte får avaktualiseras eftersom jag då förlorar min SGI

Ring och fråga!

okej, ja tanken är att jag skall kryssa förhindrad på korten. Men jag vill veta om ams kommer avaktualisera mig om jag bokar om mötestiden och talar om att jag skall vara bortrest en vecka.

Men det är väl bara att ringa och fråga, det måste ju finnas någon form av kundtjänst?
Säg att du funderar på att åka utomlands framöver och fråga hur det förhåller sig.
Man behöver inte göra det mer komplicerat än vad det är...

När jag talade med dem sa handläggaren att jag inte kan åka utomlands och samtidigt vara inskriven.

Jag åkte utomlands men skrev inte in mig.

När jag talade med dem sa handläggaren att jag inte kan åka utomlands och samtidigt vara inskriven.

Jag åkte utomlands men skrev inte in mig.

Så här skriver en arbetsförmedlare på facebook när någon frågat om semester som arbetssökande. han skriver i alla fall längst ner att dom inte skriver ut en om man inte själv vill.. märkligt att du fått det svaret i så fall :S

"Semester, i ordets rätta bemärkelse, kan man endast ha i samband med en pågående anställning.

I andra fall, exempelvis ledighet vid uppbärande arbetslöshetsersättning och helt arbetslös så markeras kassakorten istället med "förhinder" samtidigt som Arbetsförmedlingen meddelas om situationen, alltför att vi ska också kunna lämna uppgifterna vidare till aktuell a-kassa.

Vid uppbärande aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning från Försäkringskassan finns det direktiv om hur och när det finns möjlighet att bibehålla rätten ersättningen i samband med ledighet, läs mer här; http://korta.nu/Aktivitetsstöd

Slutligen, Arbetsförmedlingen kan aldrig skriva ut dig Marie om du inte själv vill, detta måste alltid föregås av att vi skickar dig en förfrågan innan dess det kan bli en verklighet. Prata med din arbetsförmedlare för att vi ska tillsammans kunna hitta en för dig bra lösning.

Ha en bra helg!

Med vänlig hälsning
Peter, arbetsförmedlare"

I verkligheten är det väl så att man ska stå till förmedlingens förfogande.
De har ditt telefonnr, din mejladress så de kan nå dig var du än befinner dig.
Är du utomlands en vecka så kan du nog åka utan större risk.
Medelst telefon o nät är du anträffbar. Och i princip uppfyller du kraven. Skulle du få besked att du "måste" vara på plats inom 3 dgr så är det väl i nödfall bara att boka en enkelbiljett hem och infinna dig...
Men som arbetsmarknaden ser ut i dag så brukar ju inte förmedlarna vara så heta...
Och rapporterna skrivs väl i retroaktivt så händer inget skriver du till förfogande, händer ngt blir det förhinder i rapporten..:angel:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på... 2
Svar
21
· Visningar
3 287
Senast: Bee
·
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 263
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka