Bukefalos 28 år!

Utrensande?

Fiorano

Trådstartare
Vad för foder/tillskott/örter verkar utrensande i hästens tarmflor? Min ena lilla häst verkar ha en oblans i tarmfloran för hon äter av andra hästars bajs.
Jag tänkte som så att ge henne nån utrensande kur för att sedan hjälpa henne med bakteriekultur för att få igång magen på henne igen.

Eller har någon annan nåt förslag på vad jag ska göra?
 
Utrensande vet jag inte, men testa en burk med Microbalans (köpes på Grodden). Det har funkat bra på min häst.
 
Coprofagi består nästan alltid av för lite grovfoder!!

Det går inte att rensa hästens tarmflora. Hästen är helt beroende av de mikroorganismer som lever där och om dessa avlägsnas kommer hästen att dö.
Det enda sättet att påverka tarmfloran är at ge "rätt" mikroorganismer tillräckligt med livsutrymme, och detta sker genom en successiv invänjning av ett bra grovfoder.

Om jag var du skulle jag kontrollera näringsmässig och hygienisk kvalitet i grovfodret, och sedan öka grovfoderängden.
 
Kan inte ge mer hö! Hon äter idag ca. 10 kg hö-helt perfekt i hygienisk synpunkt och hyfsat näringvärde. Kompletterar ändå med ca. 2 kg lusern hackat strå. Får utöver det korn, krafft och betfor.

Jag ska dock prova med någon form av bakteriebalans, b-vitaminer och byta kornet till havre.
 
Aloe vera ska vara bra när det gäller att rensa tarmarna på onödiga slaggprodukter. Jag ger aloevera juice till min tvååring som har exem som kan bero på obalans i tarmsystemet.
piggy
 
Man kan ju ge t ex koka linfrön (20 mins kokning ger riktigt geggig geleliknande massa) som smörjer tarmarna och samtidigt berikar med b-vitamin. Eller ge psylliumfrön som också bildar ett slemskikt runt skalen som smörjer, har lätt laxerande effekt och samtidigt sägs fungera utrensande.
Det rensar ju inte bort tarmfloran, men kan hjälpa till att få bort gammalt onyttigt innehåll som kan ställa til balansen, därför sägs det fungera balanserande för tarmen. Jag brukar ge både linfrön och psylliumfrön några dagar i sträck, vid behov. Det behöver inte vänjas in eller så.

Tarmbalans efter det borde nog ge maximal effekt.

Det kan ju också vara så att det är något spårämne, järn- eller protein som saknas. Är du säker på att hon får i sig tillräckligt med mineraler? Salt? Det kan vara någon brist någonstans som inte behöver bero på tarmfloran just, utan kanske att hästen inte får i sig allt den behöver med fodret, eller har nedsatt förmåga att ta upp vissa ämnen (vilket visserligen kan ha med tarmfloran at göra). Blodprov kan visa på ev sådana brister, om du tycker att din foderstat bör vara heltäckande, och tarmfloraåterställande inte visar sig hjälpa.
 
Det finns en örtblandning att köpa på www.hippok9.nu som heter Hilton Phytotherapy Mix2 som är en ren örtblandning sammansatt för att upprätthålla en sund miljö och normal syrabalans i hästens mage och tarm.

Har även nyligen varit på en foderföreläsning med en karl från KRAFFT och han tipsade om ett billigt och effektivt sätt att återställa tarmfloran på. Det är att ge hästen helt vanlig bakjäst (ej torrjäst) i ungefär sju till fjorton dagar; ett paket om dagen som du löser upp i fingervarmt vatten första veckan, och andra veckan kan du minska ner till ett halvt paket om dagen. (Det finns inget farligt i att ge din häst sån här jäst, man kan alltså inte "överdosera" det)
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 046
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
891
Senast: Hazel
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 878
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp