Utrustning till Ardenner?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Empooo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 5 048
E

Empooo

Jag har reserverat mitt första Ardennerföl =) Det är långt kvar tills han kommer hit osv men undrar redan nu vad ni har för storlek/sort på sadel + jord, täcken, och även om det finns någon som kör sin ardenner med rockard?

Ni får gärna berätta mer om rasen när ni ändå håller på =)

Sv: Utrustning till Ardenner?

ps. Dessa frågor var gällande fullvuxen ardenner, glömde skriva med det :)

min morfar hade en ardenner innan tyvärr vet ja bara att ghan hade xfull på grimma o träns
aerdennern var över 170 cm som 4åring:eek:

en bomlös sadel borde väll passa

utrustning till ardenner är supersvårt!!och dyrt! sadel är väl bland det svåraste att hitta om man inte har råd att beställa en efter mått. jag kör bomlöst. träns blir också svårt, jag rider på ett körhuvudlag, det är det enda jag har hittat som passar. täcken osv får man prova sig fram med, fast jag måste säga att det är inte lätt..

Jag rider en ardenner ibland och använder min bomlösa sadel (Börjesvarianten) och den ligger toppen på henne. Huvudlag går bra att få tag i, man kan få leta lite men det finns. Dock ofta bara i de billigare märkena av någon anledning. Jag har ett billigt billigt Jacsonträns till min shirekille.

Det finns utrustning, man får bara leta lite extra! När det blir dags får du leta upp vår shire/clydesdale/bumlingtråd och fråga oss, vi har nog alla tips om var man får fatt i större storlekar!

vad kul ! men kanske lite tidigt att handla utrustning, med tanke på att det finns både stora och lite mindre ardennrar..? :D

en bra bomlös sadel borde kunna ligga rätt bra, så också en måttbeställd bladsadel (t.ex. Monstegur). det finns en mängd sadlar som passar för större kallblod, det är leta som gäller - och prova och prova.

Kul att du ska bli ardenner ägare.
Som sagt var finns det ju olika modeller på dessa hästar.
Jag har 2st och det skiljer storleksmässigt på dessa.

Bailey´s är 170cm
* Sadel bomlös westernsadel
* Täcke 165cm (Använder Hansbos täcken som är stora i bogen)
* Grimma XX-full
* Träns X-full. (Dock är käkremmen för kort men det går att förlänga med ett hund halsband)

Julle är 160cm
* Sadel Globus Loke bomvidd 38
* Täcke 155cm
* Grimma x-full
* Träns x-full

Pamela 155cm

*Carl bult sadel, handgjord, underbar att rida i..Beställd från utlandet, inte så fruktasnvärd dyr..(inte jag som köpte den)
*Täcke 155-160 beronde sort
*Grimma: en del Full men mest X-Full
*Träns: X-full
*Sadelgjord: elastisk 135/140

Så har min tjej, lite grövre i typen..:)
Förresten kul att du skaffar en ardenner:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
548
Senast: Honey07
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka