Utrustning till minishettis/shetland

sona

Trådstartare
Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt.. Lyckas inte hitta tråden längre så vet inte om den finns kvar än?

Vi har iaf just köpt en minishettis. Tanken är att den ska köras in och att vi ska kunna låta barnen "åka häst" på honom. Letandet efter utrustning har redan börjat, och vilken djungel med skräp rent av.. Hade gärna velat ha en riktig läder sadel i strl 14" men insett att antingen får man köpa en ny på b*rjes/hoo*s för 1000 lappen eller så får man köpa en begagnad likadan för 1500 :crazy:
Finns det inga sadlar i dom små strl som är i lite bättre kvalite, typ pessoas små? Eller ska man nöja sig med en ponnyputa, där finns väl iaf inte så mkt som kan ligga fel? Även om barnen inte är stora och väger särskilt mkt, och troligtvis inte kommer rida 6 dagar i veckan heller så vill jag inte ha en sadel som är stoppad med tidningspapper :angel:
Vore även tacksam på tips om bra selar och vagnar till mini :)
 
Kul med minishettis, har själv två små kruttunnor! :love:

Har en Barefoot barnsadel till min valack, han är 83 cm hög. Den är lite lång men eftersom den är bomlös funkar den bra. Sadeln är stabil och ligger stilla där allt annat åker fram/åt sidan. Mycket nöjd och ponnyn med :) Ska se om jag hittar en bild.

DriveOut har selar och vagnar som sagt :) Bett har jag köpt från Sinkadus trading. De har riktigt små, smala bett gjorda för minimunnar. Grimmor och täcken köper jag allt jag hittar ;) Hittade en fin lädergrimma på Börjes häromsistens. Föl eller mini, storlek shettis är oftast för stort.
Däremot har mina storlek mini träns och ponny i pannband ;)
 
Teknas ponnysadel kanske finns i så liten storlek? jag har haft en 15", är inte säker på om det var den minsta storleken. :)
 
Tack för alla svar! Passar 14" en minishettis? Funderar på om jag skulle skaffa en liten westernsadel istället, känns som barnen sitter lite bättre i en sån?
Träns har jag nog nått litet kvar från min shettis om jag hade som liten :D Och små grimmor har vi också rätt gott om iom att vi föder upp halvblod.. Frågan är om våra shetlandsgrimmor som fölen haft är för stora för en mini :p Man förstår ju inte riktigt hur små dom är förrän man har dom hemma..
 
Tack för alla svar! Passar 14" en minishettis? Funderar på om jag skulle skaffa en liten westernsadel istället, känns som barnen sitter lite bättre i en sån?
Träns har jag nog nått litet kvar från min shettis om jag hade som liten :D Och små grimmor har vi också rätt gott om iom att vi föder upp halvblod.. Frågan är om våra shetlandsgrimmor som fölen haft är för stora för en mini :p Man förstår ju inte riktigt hur små dom är förrän man har dom hemma..

Tror min mini hade 12-13" i bomsadel.. I den här Börjesvarianten. Men den gled fram och låg inte bra så sålde, men lagom lång var den! Tänk på att westernsadlar oftast inte har någon bra bom i så små storlekar, det finns få eller inga bra märken som har så små westernsadlar byggda på ordentliga bommar. Oftast är de på tok för takformade :/

Tror nog att shetlandsgrimmor är för stort, har föl eller storlek miniature. Men finns säkert minisar med större huvud också som med alla andra hästar, du får testa :)
 
Tror min mini hade 12-13" i bomsadel.. I den här Börjesvarianten. Men den gled fram och låg inte bra så sålde, men lagom lång var den! Tänk på att westernsadlar oftast inte har någon bra bom i så små storlekar, det finns få eller inga bra märken som har så små westernsadlar byggda på ordentliga bommar. Oftast är de på tok för takformade :/

Tror nog att shetlandsgrimmor är för stort, har föl eller storlek miniature. Men finns säkert minisar med större huvud också som med alla andra hästar, du får testa :)

Ah vad trist, annars hade ju en westernsadel passat dom ganska bra när dom bara ska sitta och åka häst :( Verkar nästan som bästa alternativet är en ponnyputa till en sån liten.. Barnen är ju bara 3 och 4 år, så det blir ju bara åka ponny ändå, när de väl kan börja rida mer så lär dom ju vuxit ur denna..

Nån grimma borde ju kunna passa :D Annars får jag åka iväg och köpa några smågrimmor till honom, grimmor brukar kunna gå åt, speciellt om man inte har nån extra hemma som passar..
 
Drive-out har jag hört ska ha bra vagnar och sånt. Är inte så insatt i den "världen", men hört från folk i stallet.

När det kommer till träns kan jag rekommendera Hööks, i storlek ponny eller så :grin:
Min barndoms ridskola hade en 97 cm stor shettis, och den klädde perfekt i Hööks träns i storlek ponny. Grimmor likså. Och nej, huvudet var inte större än kroppen, jag lovar! :p
 
Angående sadel till en mini så får man nog välja en ngt för stor bomlös eller ponnyputa.
Eller en barbacka padd om barnen ändå bara ska åka häst. blir lite mer stöd av fram och bakvalv än en platt puta, och mjukare än de uppbyggda putorna.
För att få en lagom anläggningsyta på en bomsadel så blir det knappt ngt rum kvar för sitsen, och för att den ska ligga kvar där den ska så gäller det också att man har tur med sadelgjords läget så att sadlen inte dras fram av det.

Hade en större shettis då jag var liten med en bom sadel, men minimalt sadelläge och stor mage så att den låg skit. Var bättre och bekvämare att rida barbacka vilket vi också gjorde för det mesta.
Hade en sån liten western sadel till den lilla b ponnyn också men den låg i alla fall ok, takformad och ganska rak rygg. Men den var för stor för shettisen och alldeles för takformad.
Då de båda var pensionerade och tidvis fick agera gunghäst så hade de barbacka padd på sig, barnen satt mycket stabilare i den även om de inte hade stigbyglar.
 
http://webshop.borjes-tingsryd.se/sv/Sortiment/Hast/Sadlar/Ponny/BOMLOSSADEL_ACTION?id=4037 <-- Den här har jag klämt på flera gånger och den känns fin för priset, jag skulle tro att den ligger bättre och är bekvämare än hööks/börjes klassiska svarta ponnyputa. (Min shettis (90cm)har en sån från hööks och den är riktigt obekväm att sitta i samt lite för lång för hennes rygg, och svår att spänna fast ordentligt, materialet liksom viker sig).

Jag tycker utbudet är helt ok även på de stora kedjorna faktiskt. Inga problem att hitta grimmor, träns, bett osv till min, fast hon är väldigt liten. Är det svårt att hitta tillräckligt korta bett fungerar det bra att justera med bettskivor tycker jag. Täcken har jag hittat mycket på MyOne, bl.a. från capriole. Selen är en av de billigare från Drive out, den sidan kan jag rekommendera starkt! De har fantastisk service och bra produkter.
 
Vi har en liten bomlös till våran shetlandsponny och ett pyttelitet träns. Sen vet jag att höö*s har små westernsadlar...våran sele köptes begangnad och hade tidigare legat på en liten bponny
 
När det kommer till träns kan jag rekommendera Hööks, i storlek ponny eller så :grin:
Min barndoms ridskola hade en 97 cm stor shettis, och den klädde perfekt i Hööks träns i storlek ponny. Grimmor likså. Och nej, huvudet var inte större än kroppen, jag lovar! :p

Ponnyträns kan nog en mini ha som sele :cool: Mini får vara max 86 cm, vår är ca 82. Det är ganska stor skillnad mot 97 :p

Till TS:
Vår har fölgrimmor, ponnyputa och till träns har jag klippt av en stångrem och ett specialtillverkat pannband.

707D43B5-D49D-4923-BFA2-A2442C8DD051_zpsrtmjuheb.jpg
 
Nu har vi fått hem honom, och han är otroligt liten :o Eller så blir man lite blind av att bara ha storhästar :p Han är iaf liten, både till kropp, höjd och huvud.. Väldigt ädel för att vara shettis, men kan ändras iom att han inte ens är 4 år än :)
Vi har köpt en begagnad ponnyputa till honom, och beställt träns, bett och sadelgjord från börjes.. Återstår att se om det passar :)
Har kikat på Drive outs ena sele, det som heter start. Ser väldigt trevligt ut och dom verkar ha bra kvalite med även om selet faktiskt är väldigt bra pris på :)
 
Om du tycker din är liten så bjuder jag på den här bilden :p :
1913617_830660140411956_9119357286776349939_n.jpg

Herkules, nsv brukshingst -05 på 158cm, och hans bästa kompis - lilla minishettishingsten Ikaros, på ynka 70cm. Han har hela stl 55cm i täcke.. :D
Gud så söta! :D Nää så liten är inte vår :p
 
Här är förresten min 80cm höga Mulle i en äldre driveout däckel samt ett hööksträns stl minishettis (nosgrimman är från ett tidigare hööksträns, samma storlek).
12961584_844003035744333_9126616273158031671_n.jpg

Här ser man selen lite bättre:
12105951_751042931707011_6298689846524511556_n.jpg

11407149_688419414636030_1578520751914646087_n.jpg


Vad det gäller täcken så är det Bucas som har absolut bäst passform men kan vara svåra att få tag i. Har även Globus (röd/blå/gult t. h) samt Nisch (rött t. v). Stör mig dock lite på Nisch's täcken eftersom dom är "extra långa". Dvs stl 75cm som jag köpte är nästintill lika långt som mina 85cm täcken. Jag köpte ju stl 75cm av en anledning. :meh:
12814748_822963257848311_1609851645080068512_n.jpg
 
@Barrel
Vad har dom för strl i bett? Jag har beställt ett rakt tränsbett i strl 8.5 så håller tummarna för att det passar..
 
Jag har 8cm till mina, (eggbettet på bild är 9,5 och för långt, fick ge den mindre ponnyn det andra bettet så får ta mig i kragen och köpa ett till..), sitter bäst tycker jag. Så 8,5 fungerar säkert! :up:
 

Liknande trådar

Utrustning Shettisar lär ju kunna ha olika ryggar precis som större hästar men det känns som om utbudet till dessa små är väldigt dåligt. Är det...
Svar
3
· Visningar
3 779
Senast: kolblakkur
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 077
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 302
Senast: pulkaskurk
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 437
Senast: IngaLena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp