Utrustning till stor nordsvensk.

Enya

Trådstartare
Behöver hjälp med storlek på sadel till min nordsvensk som är en rejäl bit. Funderar på om mina ridproblem har med sadeln att göra och skulle vilja köpa ny för att eliminera den anledningen till mina problem. Hade tänkt köpa en billigare variant, antingen på Börjes eller på Hööks och undrar lite om vad jag ska gå på.
Hästen är nu lite överviktig, hur stor ska bomvidden vara?
Är det inte så ofta att billigare sadlar lättare går sönder? Jag menar, det behöver inte betyda att de sitter sämre på honom för att den är billig?

Vet någon var man kan köpa ett träns i storleken x-full? Han gapar ganska mycket nu när jag inte har någon nosgrimma på tränset jag använder på honom.

Sv: Utrustning till stor nordsvensk.

Hmm....
Det är lite bråttom för jag vill köpa ny sadel ganska snart. Har inte ridit på ett tag pga att jag inte vet om det är sadlen. Vet att den nu har några år på nacken så den har kanske gjort sitt.

Då tycker jag att du ska ta ut en sadelmakare som kan prova ut en sadel till dig och din häst för att eliminera risken helt från sadelproblem. Då får du en sadel som garanterat passar. En sånkan ta med sadlar i alla möjliga prisklasser och modeller.

Lycka till! :)

I väntan är barbacka ridning o tömkörning ett bra alternativ! ;)

Senast ändrad:

Är inte så bra på det här med sadlar så det överlåter jag till dem som är bättre.

Att få tag i ett träns i X-full kan vara lite jobbigt, men jag lyckades hitta ett som satt perfekt på min ardenner så då borde du kunna hitta ett till din nordsvensk. :)

Träns i X-full brukar finnas i de flesta ridsportbutiker. Om de inte har hemma kan de säkert beställa. Annars kan du köpa bara nosgrimman löst om det är det som behövs.

Tömkör redan för att träna in "lydnad" igen =). Det går jättebra, för det mesta i alla fall. Har inte ridit honom barbacka än eftersom det är långt ner .......

Har du inget tips på sadel som brukar passa just denna storleken på häst?

Hur får man fatt i en sadelutprovare?

Han är ju inte ranrasig nordis... hans pappa är halvblod och det ryktas om att hans mamma är korsning mellan nordis och ardenner. Fast ardenner märks inte i honom och jag vet inte om ryktena stämmer. Halvblodet har bara gjort honom till en lite högre nordis. Fast huvudet är stort på honom.
Vilket träns är bäst på en gapande unghäst? Remontgrimma, asschengrimma eller pullargrimma?

Att han gapar kan bero på att betet inte passar honom. Prova att byta bett, till en annan modell, om du har tvådelat nu kan du prova tredelat eller rakt, kan hända att han tycker om dem bättre. Bettet skall ligga precis intill mungipan för att ligga still i munen, ett för stort bett glider runt och det kan vara därför han gapar. Om du sätter i bettet och håller i ena bettringen, dra den andra bettringen så den ligger intill mungipan, då ska bettringen på den sida du håller i inte sticka ut något. Betet följer storleken på lanen och inte mungipan. Ett bett som ligger still borde göra honom lugnare i munen.

Låt honom placera betet själv i munen så får du det på rätt plats också. Sätt in betet och när han har lagt det rätt så ligger det kvar fast du inte håller. Spänn därefter sidstycket så att betet ligger kvar där han lagt det.
Om du använder nosgrimman för att spänna åt så han inte kan gapa löser du inget problem, han får bara mer obehag. Därmed inte sagt att du inte ska rida på nosgrimma, men du ska inte spänna nosgrimman hårt.

Sadelutprovare får du tag i genom ridsportsbutiker eller via auktoriserade sadelmakare, ska finnas lista på nätet. Var lite kritisk när du provar och känn efter hur hästen reagerar på sadeln. När de är nöjda brukar det kännas tydligt. Provrid alltid, en sadel kan se ut att ligga bra på hästen när den står still men när du börjar rida fungerar den inte alls.

Lycka till :)

Wintecs wide-sadel är väl det bästa till breda hästar vad jag har hört. Har en bekant med en nordis som letat sadel länge, och wintec löste hennes problem :)
X-full träns finns väl på hööks och andra affärer ? Om man absolut inte hittar får man väl specialbeställa, nackdelen är ju då att det kostar lite mer.

Griffin har sadlar som passar bra på breda hästar, Griffin haflinger/cob heter de. Griffinsadlarna är gjorda i syntet och är av väldigt bra kvalitet. 10 års garanti på bommen och 3 år på övrigt hantverk (Hööks ger bara 1 år men tillverkaren 3). Haflinger/cob modellen finns i vid,x-vid och xx-vid. xx-vid får du beställa på Hööks för de har de inte på lager.

Här är en beskrivning på hur du enkelt mäter vilken bomvidd din häst behöver. Denna guide visar dock bara vilken bomvidd du ska ha, inte om sadeln passar i övrigt. Griffins sadlar är ganska raka i bommen så har din häst väldigt svankig rygg så är Wintec ett bättre alternativ.

Träns i x-full finns bl.a på Hööks och kostar inte så mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Globus har fina träns i x-full.Jag har ett därifrån till min nordsvensk.
Angående sadel vet jag inte, själv har jag en Hectorsadel och är helnöjd med den, men dem kostar ju en del också..

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 848
Senast: Squie
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka