Utrustning

B

**BORTTAGEN**

Hej!
Jag hoppas jag får lite mer svar på denna tråd än den förra.... :smirk:

Jag letar efter bra "basutrustning" repgrimma+arbetsrep. Jag är nybörjare och vill bara ha någonting enkelt och inte allt för dyrt men ändå viss kvalité. Jag har letat lite men de flesta grimmor/rep som verkar bra kostar ju runt 4-500 kr. Jag var inne på den här adressen:www.repgrimma.has.it
är det någonting som ni rekomenderar? Har ni några bra tips? Priset bör vara max 350:- för grimma och rep.Vad tycker ni om "hemma tillverkad" utrustning? Går det lika bra att köpa rep i båthandeln och tillverka utrustningen själv?

Med vänliga hälsningar Mira
 
Satsa på en bra grimma, det tjänar du på. Det borde du få tag på för ca 250 kronor. Det går säkert lika bra med rep som du köper i en båthandel, men de brukar inte vara så billiga.
www.riw.se har bra repgrimmor.

Piggy
 
Hej!
Tack för tipset!
I dag var jag i en båtaffär och köpte rep! Oj, vad man spar pengar på det. Jag fick ett exakt likadant rep som de som kostar 450 på nätet för endast 200:- inkl.hake och splitsling. Fungerar det att tillverka även grimman själv? Eller har ni fler tips på affärer?

Med vänliga Hälsningar Mira
 
Jag blir galen :eek: Jag hittar inte en enda sida där dom på svenska förklarar hur man knyter en egen repgrimma. Jag förstår de engelska versionerna utmärkt men det är alltid lättare med svenskan. :) Finns det ngn som känner till någon sida??
 
Jag försökte göra en grimma en gång, höll på att driva min omgivning (och mig själv) till vansinne, så jag gav upp. Det kändes billigare att köpa en! Men jag vet att det finns beskrivningar att hitta på nätet, sök via nnha.

lycka till!
 
var kan man hitta någon bild på hur ett arbetsrep ska se ut?
hur långt ska det vara mm???
vad heter "rep sorten" på båtspråk ? om jag nu ska dit och handla
 
Det är mkt svårt att som nybörjare göra en egen repgrimma som blir bra för hästen.Svårt att få grimman rak och knutarna på precis rätt ställe.
En grimma som inte passar kan göra din häst illa, jag rekommenderar dig att köpa en ändå.
 
Jag knöt en repgrimma efter en beskrivining som jag fick adressen till härifrån. Den var ju dock på engelska då men grimman blev jättefin.(enligt mig)

Har inte använt den riktigt ännu men...
 
Vill bara tillägga en sak. Dom dyra repgrimmorna som säljs i affärerna är oftast helt vansinningt dåliga, både till passform och kvalitet. Dom e så stela så du kan lika gärna använda en vanlig. du kan inte ge hästen små signaler i sån skit!
Se åtminstone till att du köper en 'hemmegjord' o mjuk. Eller gör den själv det är inte svårt, passar den inte riktigt så flyttar man knutarna. det går åt 5m till en grimma i strl F.
 
Jag kan inget om NH.
varför ska man ha en speciell grimma och ett arbetsrep i stället för grimma grimskaft? :confused:
 
Av samma orsak som att man måste ha ett halvblod för att kunna rida dressyr. :confused:

Man bara "måste" ha rep och repgrimma. :D

Det går att jobba NH även utan rep och repgrimma, eftersom
NH är en filosofi, inte ett hanteringssätt!

Du kan få lite enkla förklaringar av mig, iaf vad jag har kommit fram till.

Repgrimma: Är lättare, mer följsam och lägger oftast ett större tryck på nacke och nosrygg p.g.a. att repet är smalare än banden på en vanlig grimma. :)
Orsaken att man vill ha det större trycket är att man oftast jobbar med "tyngden" av repet i "grimskaftet".
Med grimma och grimskaft jobbar man oftast med "kraften" i armen.
Därav kommer att repet ska vara av en speciell sort som är både grövre och tyngre än ett vanligt grimskaft.
Dessutom behöver man oftast ett rep som är 5-6 meter långt.
Vanliga grimskaft ligger på max. 3 meter.

Hoppas min förklaring har hjälpt dig. :confused:

Men kom ihåg::
Rep och repgrimma gör ingen till NH-människa! :eek:
 
tack för ditt svar.
Måste man ha ett halvblod för att rida dressyr? Måste genast tala om det för mina hästar. Det hade vi ingen aning om. Undrar om det var därför folk tittade lustigt på mig och min "lilla" häst (176cm, halvblod) beslöt att vara med på gymkhana träning. I vanliga fall hoppar vi en liten bit upp i klasserna, men KUL kan man väl ha i alla fall. Undrar om jag begått ett fatalt fel nu och han kommer att börja riva alla hinder. Tror du att han kan ha tagit skada? :D
Men tycker i alla fall att en grimma verkar vara en grimma......
Vissa lär sig aldrig.... :rofl:
 
Halvblod!

:rofl: *asg* :rofl:
Gymkhana-träning på en 176:a!!
Då skulle iaf jag titta konsigt på er. :confused:
Jepp, han kommer att massakrera ALLA hinder han hittar! :D

Det där med halvblod och dressyr tog jag bara upp som en jämförelse, med tanke på vad en del dressyrfolk/domare anser om andra raser i dressyr. :(

Det finns ju en del :crazy: som anser att utan rep och repgrimma kan man inte syssla med NH. :confused:
 
Re: Halvblod!

:D På avslutningen kom vi sist i alla grenar utom "hela havet stormar" och det var en ren lyckoträff.
Dumt påhitt i gymkhana det där att man ska upp och av hästen hela tiden.
Kan man lära hästar att lägga sig ner som kameler så att man kan kravla ombord? :D
Red en dressyrtävling på en stressad travare en gång. (hon var ovan vid miljön). Fick skäll efter programmet av domaren för att jag red en halt häst.
HALT? Skrället gick i passgång hela programet då hon var stressad. Borde inte en dressyrdommare se skillnad på gångarter så kan de ju inte se skillnad på hästraser heller..... :smirk:
Skit samma året efter slog vi dem allihop! :D
 
Lägga häst.

Jodå, det går alldeles utmärkt att lära dom det.
Jag tror nog ändå det går snabbare att hoppa upp,
fast på en 176:a blir det ju lite problem. :D
Har du provat med repstege?
 
Re: Lyftkran?

Gärna något som går att fästa i sadeln om man skulle råka drutta på näsan ute i skogen. :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 024
Senast: Irival
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 109
Senast: lillkillen
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: Mustang
·
Utrustning Har precis blivit medryttare på en halvblodsvalack (SWB valack), och funderar på att köpa lite "småsaker" till honom (lindor, schabrak...
Svar
17
· Visningar
2 075
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp