Utrustningen vid lopp

Ainon

Trådstartare
Hur mycket väger (i snitt) utrustningen man har vid ett löp?

Är det någon utrustningen förutom ryttarens kläder, hjälm, stövlar, träns, sadel med stigbyglar och gjord? Förekommer skydd, luvor och liknande?
Isåfall vad är vanligt?

Sv: Utrustningen vid lopp

Ainon skrev:
Är det någon utrustningen förutom ryttarens kläder, hjälm, stövlar, träns, sadel med stigbyglar och gjord?
Lättast att säga är att den obligatoriska utrustningen som ryttaren väger in med är:
Vita ridbyxor, finns i en mängd utförande, men för att det skall vara lätta och lättare att göra rent, är de ofta av nylon eller vatten avvisande material, för att nå den glatta ytan, vilket kan vara svårt med ”vanliga” bommulsridbyxor.
Ridstövlar stövlarna är nästan alltid numera i lack eller fuskläder. Stövlarna är tunnare och har inte sådan markerad klack som ”vanliga” läderridstövlar, de är heller inte lika höga då de skulle sitta lite i vägen. Dessutom så vill man ju ha dem lätta.
Vit polo eller plastrong, eller liknande, jag har ridit med en vit strumpa fast satt med en säkerhetsnål en gång! :rofl: Preskiberat nu så jag vågar tala om det, hade glömt plastrongen hemma…
Sadel, med utrustning som, över och underjord. Stigläder och stigbyglar. Underlägg till sadel och jord eventuell bly vojlock. För att reglera vikten väger sadlarna mycket olika, min lättaste väger 150g, den tyngsta som jag mitt pucko sålde, vägde 10kg!
Utöver den vikten som det står i programmet att hästen skall ha läggs ett halvt kilo till vilket är tänkt att utgöra säkerhetsvästen. Eftersom västar väger lite olika har man helt enkelt valt att lägga till ett halvkilo som inte syns i programmet, så väger ryttaren in med västen direkt.

Utrustning som ryttaren inte väger sig med är:
Hjälm, pisk och eventuell övrig häst utrustning som träns , bandage mm

Ainon skrev:
Hur mycket väger (i snitt) utrustningen man har vid ett löp?
Oj, det är väldigt olika! Det är ju just med utrustningens tyngd som ryttaren kan reglera sin vikt. Men man brukar tala om att man kan komma undan med utrustning som väger knappt ett kilo… Bara min sadel med utrustning, vägde drygt 12kg :crazy: i torsdags tex…

Ainon skrev:
Förekommer skydd, luvor och liknande?
Isåfall vad är vanligt?
Om du menar till ryttaren är det obligatoriskt att ha säkerhetsväst och hjälm. Men utöver det är det valfritt. Alla använder plastglasögon, dessa kan man ha flera ovanpå varandra, så drar man ner ett par i taget (de blir hängande runt halsen) när de blir skitiga under loppet. Nu under vintern rider många med olika former av masker och huvor under hjälmen efter som sprutet vissa löpningsdagar är så enormt otrevligt att få i ansiktet.

Hoppas att svaret var uttömligt nog!

Ninniw skrev:
Bara min sadel med utrustning, vägde drygt 12kg :crazy: i torsdags tex…

Det märkte jag allt, tung och hal var den ... Svor hela vägen till bilen eftersom jag höll på att tappa sadlarna x antal gånger...

Annika Källse skrev:
Det märkte jag allt, tung och hal var den ... Svor hela vägen till bilen eftersom jag höll på att tappa sadlarna x antal gånger...

Jag tyckte att du var tapper Annika! Men det kändes som den faktiskt låg bra på Running. Caroline hadde demostrativt bärt den TILLSAMMANS med Janne... har alldrig sätt något så kul som när jag red 65 på Lassie och de kom bärandes i varsin ända av sadeln... :rofl:

Men visst tar du hem det på torsdag?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Lite nyfiken, vad har ni på er och era hästar på tävling? :D Ryttare Hjälm: Svart Samshield Shadowmatte (som borde bytts ut för länge...
Svar
6
· Visningar
2 037
Senast: Wilfa
·
Utrustning Tycker mig ha sett detta fenomen mer och mer bara de senaste året/åren. Inte sällan B-ponnyer med ungar i 8-12 års åldern, som varit... 2
Svar
22
· Visningar
2 103
Senast: spinxx
·
Tävling Hej! Om en vecka ska jag på min första meeting- super nervös! Jag är så nervös så att jag redan börjat skriva en packlista. Jag behöver...
Svar
1
· Visningar
1 296
Senast: tundra
·
Utrustning Har sett att det finns flera nostalgi-trådar med utrustning. Alltså typ sådan utrustning man minns från sin barndom för 20 år sedan etc...
Svar
18
· Visningar
2 112
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna