Utrustningslista!

W

Wobbler

Jag har gjort en lista på saker som är nödvändiga när man skaffar häst.

Säg till om jag har glömt någonting eller om jag har med någonting onödigt eller som måste ändras.

* Träns

* Tyglar

* Bett

* Sadel

* Sadelgjord

* Stigläder

* Stigbyglar

* Stigbygelgummin

* Schabrak

* Ridlindor

* Bandageunderlägg

* Grimma

* Grimskaft

* Vintertäcke

* Regntäcke

* Fleecetäcke

* Fleecelindor

* Reflexländtäcke

* Benreflexer

* Ryktlåda

* Svampar

* Pannborste

* Rotborste

* Piggborste

* Ryktborste

* Ryktskrapa

* Hovborste

* Hovkrats

* Termometer

* Helosan

* Jodopax

* Självhäftande benlindor

* Bomull

* Läderrengöring

* Schampo

* Pälsglans

* Insektsmedel

* Liniment

* Hösäckar

* Foderhinkar
 
* Ridlindor

* Bandageunderlägg


* Fleecelindor

är onödigt
 
* Träns
* Tyglar
* Bett (det beror på om hästen kan ha bett eller inte)
* Sadel
* Sadelgjord
* Stigläder
* Stigbyglar
* Stigbygelgummin (varför?)
* Schabrak (vojlock är lika bra)
* Ridlindor (onödigt)
* Bandageunderlägg (onödigt)
* Grimma
* Grimskaft
* Vintertäcke (beror på vart man bor och vad för ras på hästen och hur mycket man rider)
* Regntäcke
* Fleecetäcke (varför just fleecetäcke?)
* Fleecelindor (onödigt)
* Reflexländtäcke
* Benreflexer
* Ryktlåda (ryktpåse går oxå bra)
* Svampar
* Pannborste (inget måste)
* Rotborste
* Piggborste
* Ryktborste
* Ryktskrapa
* Hovborste (varför??)
* Hovkrats
* Termometer
* Helosan
* Jodopax
* Självhäftande benlindor
* Bomull
* Läderrengöring
* Schampo (grön såpa funkar fin fint)
* Pälsglans (varför?)
* Insektsmedel
* Liniment (beror ju på hur mycket man rider och tränar)
* Hösäckar
* Foderhinkar
 
* Träns
* Tyglar
* Bett
* Sadel
* Sadelgjord
* Stigläder
* Stigbyglar
* Stigbygelgummin
* Schabrak
--> Allt detta är ju ganska käcka saker att ha! :)

* Ridlindor
* Bandageunderlägg

--> Inte supernödvändigt, men inte heller jättedyrt, så varför inte.

* Grimma
* Grimskaft
* Vintertäcke
* Regntäcke
* Fleecetäcke
* Fleecelindor Kan man gott skaffa först när behov uppstår
* Reflexländtäcke Jag har haft häst i 15 år och har fortfarande inget, så jag tror man klarar sig ganska bra utan!


* Benreflexer

* Ryktlåda
--> En hink eller kasse duger väl bra?

* Svampar
* Pannborste
* Rotborste
* Piggborste
* Ryktborste
* Ryktskrapa
* Hovborste
--> Använder jag aldrig. Tar rotborsten eller en svamp
* Hovkrats
* Termometer
* Helosan
* Jodopax
* Självhäftande benlindor
* Bomull
* Läderrengöring
* Schampo
* Pälsglans

--> Det är ju inget man måste ha på en gång direkt!

* Insektsmedel
--> Samtidigt som vintertäcket? Knappast! ;)

* Liniment
* Hösäckar
* Foderhinkar



[/quote]
 
Om ingen har fattat innan så är jag alltså en ganska snål typ! :) Jag hämtar min nya häst på lördag och roade mig med att kolla vad jag har av allt som stod på listan...

* Träns - nja, hon får låna gammelhästens träns så länge...
* Tyglar - se ovan
* Bett - vet ju inte vad hon har för storlek, köper till om det behövs, annars se ovan...
* Sadel - kommer väl
* Sadelgjord - dito
* Stigläder - dito
* Stigbyglar - dito
* Stigbygelgummin - dito (jag vill absolut ha gummin för stigbyglarna blir så hala annars)
* Schabrak - JA! Äntligen något som jag har! Ett hopp och ett dressyr som är oanvända och sparade till henne. I övrigt se ovan...

* Ridlindor JA! Men de börjar bli rätt slitna, så när ekonomin tillåter kanske jag köper nya.
* Bandageunderlägg Knycker nog mammas... Det är med fleece/teddy från Mias RS. Vill ha egna.

* Grimma - Hon får nog låna en så länge
* Grimskaft - dito
* Vintertäcke - har ej, men behöver väl :crazy: dyrt...
* Regntäcke - dito
* Fleecetäcke Har filtar, dock inget riktigt täcke. Vore kanske inte så dumt.
* Fleecelindor - finns i stallet (mammas igen...)
* Reflexländtäcke - nej, och kommer inte att köpa något heller.

* Benreflexer - JA!
* Ryktlåda - nej

* Svampar - ?? Får nog köpa nya till nästa bad...
* Pannborste - nej
* Rotborste - nej
* Piggborste - nje
* Ryktborste JA! Fick en fin från Stübben i ny-häst-present av mamma! (Hon kanske var orolig att jag skulle ta hennes?)
* Ryktskrapa Också ny från mamma! :bow:
* Hovborste - nej
* Hovkrats - nej
* Termometer - Ja! Finns i stallapoteket
* Helosan - nja, någon sorts salva finns väl. Skillingaryd... Behöver sällan Helosan
* Jodopax - se termometer
* Självhäftande benlindor - nej
* Bomull - se termometer
* Läderrengöring JA! Jag putsar ganska ofta. *stolt*
* Schampo - tre, fyra påbörjade flaskor...
* Pälsglans - svansspray från Cavalor. :love:

* Insektsmedel - Finns sedan tidigare...

* Liniment - Nej, men det ska jag faktiskt köpa ganska snart
* Hösäckar - nej, används inte
* Foderhinkar - Tar nån gammal hink i lagom storlek

Jag är Snål-Oves syster och lägger tusen gånger hellre pengarna på träningar...
 
Nu ska vi se här...
Jag skulle hellre ha börjat med ett par ordentliga benskydd, än lindor... Skyddar bättre, och är lättare att ta hand om.
Sedan håller jag med övriga ang. pannborste, hovborste (har jag inte använt på många år...), pälsglans osv. Det är sånt man kan köpa när man behöver det...

Däremot kan två regntäcken vara bra att ha, det tar tid innan det torkar, och man vill ju inte lägga ett kallt och ruggigt täcke på hästen
 
* Svettskrapa - tycker jag helt klart behövs oftare än fleecelindor iaf...

* Vanliga hinkar för att bära vatten i, ha vatten i när utrustningen ska putsas, blanda ev betfor i osv...

* Longerlina och/eller tömmar för tömkörning kan vara trevligt att ha om man vill ge hästen lite omväxling ibland.

* Ryttarutrustning som ridbyxor, spö, skor osv antar jag att du tänkt på ändå?!

* Bomullstrasor är bra att ha när läder ska smörjas.

* Transportskydd kanske?

* Träningsdagbok är trevligt också.

* Sadelskydd om du är rädd om sadeln.

* Slev eller liknande att röra med om du ger hästen annat än pellets.

* Rep är bra att ha till NH-övningar och lite av varje.

* Repgrimma kanske?

* Pannlampa och ridlampor om du ska rida i mörker. Gärna oxå blinkande röd lampa att ha på ryggen.

* Broddar, broddnyckel och gängtapp behövs till vintern!

* Mer än 1 grimskaft är väldigt bra att ha. Grimskaft kan man ha till allt möjligt!

* Jag förmodar att "läderrengöring" inkluderar smörjmedel typ läderbalsam, olja och läderfett också?

Själv tycker jag förstås att bil och transport är nödvändiga saker också, men det beror ju på vad man har för ambitioner. Det är allt jag kan komma på just nu! :cool:
 
Hihi, så kul! Listor!!! (har feber och tråkigt... :smirk: )

* Träns
* Tyglar
(* Bett -----> köp inte förrän du vet vilken torlek och sort hästen behöver)
(* Sadel -----> köp inte förrän du vet vad som passar hästen. Sedan beror det på vilken ridning du vill syssla med, vill du tävla både hopp och dressyr behöver du kanske två sadlar. )
* Sadelgjord
* Stigläder
* Stigbyglar ----> säkerhetsstigbyglar är ju mitt råd där
* Stigbygelgummin --> ingen livsnödvndighet, men varför inte
* Schabrak ------> eller vojlock då

(* Fleecelindor ----> onödigt )
(* Ridlindor -------> behöver hästen det? Lindor i bandagesyfte är visst bra attt ha, men man behöver kanske inte just vid ridning. )
(---> Benskydd är mer lätthanterliga som någon sa, och skyddar bättre, om hästen alls behöver skydd. Kanske har hästen något särskilt behov: strykkappor, boots?)
---> Lätt elastiska bomullslindor är bra till bandage.
* Bandageunderlägg ---> Behöver man oavsett om man ridlindar eller ej, om hästen behöver stöd- eller stallbandage, så köp du det.
----> Transportskydd bör man ha också

* Grimma ----> gärna två, om den ena går sönder. Kan vara kul att ha en till "fint" och en som kan skitas ner
* Grimskaft ---> gärna flera, kan gå sönder, slitas ut, tappas bort. Transportgrimskaft kan vara bra att ha.
----> Longerlina eller långt bomullsrep (bra material, men dyrt) kan du behöva, alltid bra att ha något längre än grimskaft om man vill promenera eller variera motionen.
----> Longerpisk bör man också ha.
(----> Tömmar till tömkörning, plus tömkörningsgjord, om det är något du är intresserad av. Inte nödvändigt, men ett sätt att variera arbetet.)

(* Vintertäcke --> om hästen är klippt eller frusen, inte livsnödvändigt annars direkt...)
* Regntäcke ---> är inte dumt att ha ett extra, om ett går sönder eller behöver torka.
(* Fleecetäcke ----> Jag föredrar ylle; mindre statisk elektricitet, men torkar svett och håller hästen varm på motsvarande sätt. Men det är väl en smaksak.)
* Reflexländtäcke --> bra idé tycker jag, allt som hjälper en att synas i mörker är bra! välj ett regntätt så du kan använda det som skydd för hästbaken om det regnar eller är kallt också
* Benreflexer
---> Köp så mycket reflexer du vill! Ju fler destu bättre. (har insett det när jag kör själv, på hästtrafikerade vägar. Supersvårt att se ryttare på håll även om de har ordentligt med reflexer!) Gärna på stigbyglar, träns / tyglar, svans, dig själv... gärna med lampor!

* Ryktlåda ----> (eller hink eller påse, visst, men...) Jag tycker att en stor, stadig rykltlåda är bra. Där kan man ha ordning på grejerna, har allt man kan behöva inom räckhåll och hittar det snabbt.
* Svampar ---> bra till allt, rengöring, sårtvätt, lädervård
----> och en tvätthink är bra att ha
(* Pannborste ---> Har du en mjuk ryktborste är det lika bra, behöver ingen separat till lilla pannan)
* Rotborste ----> mest använda borsten för mig, värt att ha en bra en.
* Piggborste
---> Gummiskrapa, tycker iallafall jag är superbra om hästen är riktigt lerig, eller fäller
* Ryktborste ---> köp gärna i naturborst, hästen får lätt statisk elektricitet och stötar av syntetborst.
* Ryktskrapa
* Hovborste ----> Jag tycker det är bra även om jag inte behöver använda den så ofta. Skitar inte gärna ner min rotborste med lera från hovarna!
* Hovkrats
----> broddar, broddnyckel och gängtapp behövs till vintern (som någon sa), om hästen är skodd. Kanske även snösulor?
----> Svettskrapa är också bra att ha. Jag har dessutom alltid en eller ett par handdukar i stallet, att torka av blöt lera från utrustningen med, eller torka / gnugga fuktig häst med. Men det kanske bara är jag...

* Termometer ----> med snöre i änden
----> Idomin eller vaselin, att smörja tempen med om inte annat
* Helosan
* Jodopax ---> bra att sterilisera infekterade områden, eller för all del fingrar / utrustning, men inte bra rakt i öppna sår
* Självhäftande benlindor ---> är bra vid akutvård, men inget att bandagera med vid långtidsbehov, då behövs snarast de där bomullslindorna med paddarna.
* Bomull ----> sådant kilopack, helst med gasbinda runt, för akutbandagering. För sårtvätt använd hellre ren svamp!
------> om ni inte har gemensam sjuklåda / apotek i stellet är det några saker till:
- koksaltlösning, bästa sårtvätten i öppna sår
- sterila kompresser, gasbinda
- något snabbkylande, t ex kyldamask eller en massa is i en frys, att linda mot benet vid senskada
- brems, man vet aldrig vad man kan behöva göra med stressad häst vid akutsjukvård
- Apotekets lilla bok om hästsjukvård, eller motsvarande - jättebra att ha liggande i stallet!

* Läderrengöring ---> sadeltvål, läderbalsam och ev -olja
(* Schampo ----> kan vänta tills behov uppstår)
(* Pälsglans ---> inte nödvändigt alls!)
(* Insektsmedel ---> kan vänta till sommaren, men är bra att ha i åtanke)
(* Liniment ---> bra att ha både kylande och värmande, men inget av det är livsnödvändigt för de flesta hästar)
* Hösäckar ---> beror på vilket system stallet använder: vissa har hönat, andra -korgar, t ex. Att lägga några kakor på golvet utanför boxen funkar också... Hönät vid ev transport kan dock vara bra att ha!
* Foderhinkar --> javisst, plus vattenhinkar. Kanske en krubba (om eget stall)?

Din egen utrustning: rid- och stallskor, ridbyxor, -hjälm, -vantar, -jacka... kanske en reflexväst?

Det mesta kan man fylla på vid behov och behöver inte från början. En del har man kanske samlat på sig sedan tidigare. En del utrustning kan komma med hästen vid köp. Vad du behöver beror ju lite på vilken nivå du vill träna / tävla, vad hästen trivs med eller behöver, om du klipper eller ej, om hästen blir sjuk osv.

Men jag tycker att en bra sjukvårdslåda är superviktig från början! Att ha en rejäl första-hjälpen låda som kan stoppa stora blödningar, rengöra sår eller stödbandagera är något man behöver INNAN behovet uppstår.
 
Angående reflexländtäcke: Jag har ridit i 15 år och aldrig behövt något?!?!
Då hoppas jag för oss övriga i sverige att du och dina gelikar aldrig rider utanför ridhuset!
För om det är något man behöver så är det REFLEXER.
Men du har kanske aldrig märkt att det är mörkt ute i naturen. Speciellt under höst, vinter och vår.
Ja, även på sommaren kan det vara mörkt, regnigt och disigt.
 
Jag har benreflexer, reflexväst, stigbygelreflex, reflex fäst på vanliga ländtäcket, och om jag rider på oupplysta vägar även benlampa och armlampa. Så jag syns nog.
 

Liknande trådar

P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6...
2
Svar
32
· Visningar
3 024
Senast: Graendal
·
R
Utrustning Vad behöver man för utrustning till en barfotahäst på lösdrift? Jag har kommit fram till att man åtminstonde behöver följande...
Svar
11
· Visningar
957
Senast: Nyrelski
·
Träning Nu är det dags för mig att köpa ponny. Ridkunnig men okunnig, eller ja, ganska grön iallafall, men mer än villig att lära mig. Ska köpa...
Svar
3
· Visningar
838
Senast: suisyola
·
W
Utrustning Räcker detta till en början som utrustning när man skaffar häst nu på vintern? Träns Tyglar Bett - - - - - - - - - - - - - - -...
Svar
5
· Visningar
1 128
Senast: blondi3958
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp