Bukefalos 28 år!

Utrustningstips mottages!

C

Countes

Jag har precis "kört in" mitt halvblod, han hjälper mig i dagsläget med att sladda ridhuset och ridbanan. Nu ska vi ta nästa steg och spänna på rockarden. Jag är dock inte alls nöjd med selen jag har och bestämt mig för att införskaffa en ny innan vagnen ska spännas på.

Min fråga är nu, vad ska jag välja för sele?
Då jag är dressyrryttare på heltid kommer jag endast egna mig åt körning i mycket liten skala som omväxlande arbete till en av mina hästar. Därför finns det tyvärr inte en hel madrass med pengar att spendera på en sele. Rockarden jag har är utan svängel, har raka skaklar med öglor för både seltungor och remmar.

Tacksam för hjälp och tips :)
 
Sv: Utrustningstips mottages!

Sätt på svängel på rockarden och köp en sele med lös brösta. Finns olika lågpris om du bara skall köra lite
 
Sv: Utrustningstips mottages!

Hej,
roligt att du vill börja köra.
Som tidigare skrivet kan du få en bra sele relativt billigt. Viktigt med baksele och lös brösta! Kolla på olika online sel-butiker och jämför, men du borde absolut hitta en sele du gillar för omkring 2000-5000 kr beroende på övriga krav från din sida. Samma sidor säljer även färdiga svänglar som bara är att fästa på vagnen, detta för att ge din häst bästa möjliga förutsättning för att dra korrekt. Detta krävs för att du ska få ut det du vill med träningen, så din häst kan arbeta rätt.

Lycka till med körningen :)
 
Sv: Utrustningstips mottages!

Tack så mycket för tipsen!

Har kollat på en svängel nu från drive out som verkar galet lätt att få dit på vagnen. Vad tror ni om den?

http://www.driveout.se/selkammaren/extra/prodImages.php?productId=149

Det står att den finns i 2 längder, 65cm och 75cm. Vilken ska jag ha?

Sen har jag kollat på en nylonsele på www.selar.se. Tror ni att den kan vara nått att ha eller inte? Självklart kommer jag använda mig av ett träns i läder istället för huvudlager som följer med.

http://www.selar.se/se/articleimage.php?id=18610&image=5659343&fullwidth=0&fullheight=0
 

Liknande trådar

Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 182
Senast: ghost
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 174
Senast: Mezcal
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 725
Senast: -Catherine-
·
Körning Har köpt en rockard där den saknas pigg/ögla på skaklarna så jag funderar på vad som är bäst? (Saknas även fäste för baksele så det ska...
Svar
7
· Visningar
1 988
Senast: Emmah.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp