Utryck som jag tycker illa om

Vilket uttryck tycker du är till minst hjälp när du får det.

  • Det som inte dödar stärker

    Röster: 10 5,3%
  • Det finns mening i allt

    Röster: 42 22,3%
  • Det där är väl inte så farligt

    Röster: 35 18,6%
  • Ryck upp dig.

    Röster: 101 53,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    188
  • Omröstning stängd .
Jag har lite svårt för "Jag beklagar" som sägs när någon har dött och någon annan får veta det. Visst man vet ju inte alltid vad man ska säga, men "jag beklagar"... alltså, ibland säger folk det och så går livet vidare sekunden efter liksom. Nej, du beklagar inte alls, du bryr dig inte för fem öre egentligen, det där var något du sa bara för att liksom.

Är det inte bättre att säga något som kanske är mer sant? Tex "Förstår att det måste vara jobbigt" eller "vad hemskt" eller "det låter jobbigt" eller liknande, som man nästan mer kan stå för än "Jag beklagar". Eller varför säga något om man ändå inte bryr sig?
På engelska heter det ”rest in peace”, vilket blir vila i frid på svenska. Det enda jag sett på engelska som liknar ”jag beklagar” är ”I’m sorry about you loss” eller något i den stilen.
Gillar inte heller det svenska ”jag beklagar” den engelska motsvarigheten tycker jag personligen låter bättre.
 
Jag har råkat ut för att ngn sagt ” vad du ser trött ut” och denne person tänker att hen är snäll och visar att hen ser mig. Jag tänker istället att det är en härskarteknik som gör att jag känner mig ännu mer trött och går in på toa och förfäras över min ”trötta” spegelbild. Jag hade faan aldrig sagt så till någon :crazy:
Hur jag hade tagit det hade berott på i vilken ton personen säger det
På rätt sätt så tänker jag att det visar att personen bryr sig mycket om en?

Börjar nu fundera om jag uppfattat det som härskarteknik någon gång, till mig eller till någon annan, usch vad hemskt :(
 
Jag har lite svårt för "Jag beklagar" som sägs när någon har dött och någon annan får veta det. Visst man vet ju inte alltid vad man ska säga, men "jag beklagar"... alltså, ibland säger folk det och så går livet vidare sekunden efter liksom. Nej, du beklagar inte alls, du bryr dig inte för fem öre egentligen, det där var något du sa bara för att liksom.

Är det inte bättre att säga något som kanske är mer sant? Tex "Förstår att det måste vara jobbigt" eller "vad hemskt" eller "det låter jobbigt" eller liknande, som man nästan mer kan stå för än "Jag beklagar". Eller varför säga något om man ändå inte bryr sig?

Hade det kännts bättre om någon sagt t.ex. "Jag beklagar, det måste vara jobbigt"? Blir det mindre av ett "tomt uttryck" ihop med något annat eller slipper du helst uttrycket överhuvudtaget?
 
Jag hatar alla varianter av "det finns en mening med allt" i samma kategori är alla varianter av man får det man förtjänar och bara man önskar nog starkt ska allt falla på plats.
Bullcrap!
Jag håller med. Den Amerikanska versionen ”Everything happens for a reason” är inte ett smul bättre. Det finns ingen Grand plan, saker har inte mening. De bara händer, och ibland suger det.
 
Jag har råkat ut för att ngn sagt ” vad du ser trött ut” och denne person tänker att hen är snäll och visar att hen ser mig. Jag tänker istället att det är en härskarteknik som gör att jag känner mig ännu mer trött och går in på toa och förfäras över min ”trötta” spegelbild. Jag hade faan aldrig sagt så till någon :crazy:
Hade du hellre sett att nån säger ”du ser pigg ut” fast du inte gör det, eller ignorerar att du är trött?
 
Jag ser oftast hellre att folk inte säger något alls om dom inte har något snällt eller konstruktivt att säga. :)
”Du ser trött ut” är ju snällt? Det är ju inget fel att vara trött, och man säger det ju av omtanke. För egen del tar jag mycket mer illa upp om folk säger ”du ser pigg ut” när man är sjukskriven eller så. Nä, det gör jag inte, och jag vill hellre få lite medkänsla än att folk får en att känna sig som en simulant.
 
”Du ser trött ut” är ju snällt? Det är ju inget fel att vara trött, och man säger det ju av omtanke. För egen del tar jag mycket mer illa upp om folk säger ”du ser pigg ut” när man är sjukskriven eller så. Nä, det gör jag inte, och jag vill hellre få lite medkänsla än att folk får en att känna sig som en simulant.
Fast att få höra det x antal gånger utan att man ens är trött utan som i mitt fall att jag ser ut så och särskilt när jag var osminkad (nu är jag osminkad jämt och slipper oftare höra kommentarerna) är varken kul eller upplyftande. Inte sällan kommer det från människor som man normalt sett inte har särskilt stort utbyte av annars, men som av någon konstig anledning bara måste kommentera ändå. Och även i de fall man är trött för att livet är lite kämpigt och man svara just det så rycker folk lite på axlarna för då blev det lite obekvämt att prata om.. då kan de enligt mig faktiskt hålla inne på sin ”medkänsla”.
 
Jag har råkat ut för att ngn sagt ” vad du ser trött ut” och denne person tänker att hen är snäll och visar att hen ser mig. Jag tänker istället att det är en härskarteknik som gör att jag känner mig ännu mer trött och går in på toa och förfäras över min ”trötta” spegelbild. Jag hade faan aldrig sagt så till någon :crazy:
Oj! Så har jag endast sagt i all välmening. Då till personer jag enbart tycker genuint mycket om. Står nära. Tror inte någon tagit illa upp. Hoppas jag!
 
”Du ser trött ut” är ju snällt? Det är ju inget fel att vara trött, och man säger det ju av omtanke. För egen del tar jag mycket mer illa upp om folk säger ”du ser pigg ut” när man är sjukskriven eller så. Nä, det gör jag inte, och jag vill hellre få lite medkänsla än att folk får en att känna sig som en simulant.
Och så har vi mig som varit sjukskriven i flera år och avskydde när folk kom och skulle "bry sig om". Hellre hörde jag att jag ser pigg ut än att jag ser trött ut och så kunde jag gnälla om min pestiga sjukdom för de jag ville skulle ta del av det ;p helst skulle man inte säga något alls utan se mig som en vanlig människa utan bekymmer som ska specialbehandlas, tills jag sa något annat. Men jag kan absolut vara något ovanligt och konstigt fall här 😁
 
Nu kom jag på ett utryck till som ger mig rysningar ”lilla du”. Det är oxå ngt som jag hör till och från som sägs så där sliskigt, huuu.
Hualigen. Blev kallad "lilla gumman" när jag tillrättavisade en person (man dessutom..) för några veckor sedan. Hade personen varit närmare finns det risk att jag hade nitat denne för satan vad jag hatar det uttrycket! Usch!
 
”Du ser trött ut” är ju snällt? Det är ju inget fel att vara trött, och man säger det ju av omtanke. För egen del tar jag mycket mer illa upp om folk säger ”du ser pigg ut” när man är sjukskriven eller så. Nä, det gör jag inte, och jag vill hellre få lite medkänsla än att folk får en att känna sig som en simulant.
Men om man inte alls känner sig trött då?
 
Jag gillar inte heller "jag är ledsen", och inte heller det enklare engelska uttrycket "im sorry", eftersom det för mig låter som att någon ber om ursäkt antingen för att man är ledsen eller för att någon dött/för att någon situation uppstått. Det är ju inte deras fel att jag är ledsen, och förhoppningsvis inte deras fel att någon dött/att situationen uppstått. Då hade de liksom inte ens varit där, då hade jag ju inte umgåtts med dem. :D
 
"Kärlek börjar alltid med bråk och slutar med barnvagn."

"Han gör så (typ drar dig i håret) för att han gillar dig."

Av alternativen kan jag inte välja en eftersom alla är avskyvärda.
Verkligen!
Jag blev tokmobbad av en kille i 3 år och fick höra detta hela tiden från alla. Mamma och jag flyttade till annan ort och annan skola eftersom vi inte orkade längre.

Liksom oj vad trevligt att du för femtioelfte gången spolade ner mina skor och innehållet i min väska i toaletten och drog av mig tröjan i matsalen inför alla andra. Så jag får gå hem i jacka och byxor utan skor med alla blöta äckliga grejer i min ryggsäck. Låt oss skaffa barn och gifta oss :love::meh::wtf:
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 829
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 598
Senast: MML
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 617
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp