Utryck som jag tycker illa om

Vilket uttryck tycker du är till minst hjälp när du får det.

  • Det som inte dödar stärker

    Röster: 10 5,3%
  • Det finns mening i allt

    Röster: 42 22,3%
  • Det där är väl inte så farligt

    Röster: 35 18,6%
  • Ryck upp dig.

    Röster: 101 53,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    188
  • Omröstning stängd .
”Du ser trött ut” är ju snällt? Det är ju inget fel att vara trött, och man säger det ju av omtanke. För egen del tar jag mycket mer illa upp om folk säger ”du ser pigg ut” när man är sjukskriven eller så. Nä, det gör jag inte, och jag vill hellre få lite medkänsla än att folk får en att känna sig som en simulant.

Fast det är mycket som sägs av omtanke som inte är snällt. Typ som när folk har sagt att jag måste äta mer för att få mer kurvor. (Jag är helt normalviktig och dessutom redan kurvig) Jag vill inte ha någon jäkla medkänsla av random människor om det betyder att dom ska kommentera mig negativt.
 
Fast det är mycket som sägs av omtanke som inte är snällt. Typ som när folk har sagt att jag måste äta mer för att få mer kurvor. (Jag är helt normalviktig och dessutom redan kurvig) Jag vill inte ha någon jäkla medkänsla av random människor om det betyder att dom ska kommentera mig negativt.

Överhuvudtaget ska en vara försiktig när en kommenterar folks utseende. Det är oftast onödigt, i synnerhet när det inte är positivt.
 
Jag har råkat ut för att ngn sagt ” vad du ser trött ut” och denne person tänker att hen är snäll och visar att hen ser mig. Jag tänker istället att det är en härskarteknik som gör att jag känner mig ännu mer trött och går in på toa och förfäras över min ”trötta” spegelbild. Jag hade faan aldrig sagt så till någon :crazy:

Vi är ju inte samma men jag har hört samma mening och jag ba "oh. Nä jag är inte trött alls. Jag ser ut såhär" och det brukar få frågeställaren tyst och aldrig säga det igen.

Varför gå in och trycka ner dig själv framför spegeln?
Ja, jag ÄR trött idag för att.... (men det är ingen annans business så du behöver inte säga varför. Eller ljug.) eller Nej. Jag är inte trött, jag ser ut såhär... jag har påsar under ögonen som växer med åren. Det är i hela min familj. Jag ser trött ut om jag inte sminkar mig. Men jag orkar fan inte sminka mig varje dag heller...

Så länge jag är frisk och glad, kan jag se ut hur som helst. Om någon inte gillar hur jag ser ut så ignorerar jag den personen
 
Överhuvudtaget ska en vara försiktig när en kommenterar folks utseende. Det är oftast onödigt, i synnerhet när det inte är positivt.

Verkligen!

"Du ser trött ut" är inte särskilt snällt, i min mening. Det görs ju inte utan att få sitt utseende recenserat samtidigt.

Märkligt nog får jag bara höra det när jag är osminkad. Det säger en del om utseendenormerna.
 
Verkligen!

"Du ser trött ut" är inte särskilt snällt, i min mening. Det görs ju inte utan att få sitt utseende recenserat samtidigt.

Märkligt nog får jag bara höra det när jag är osminkad. Det säger en del om utseendenormerna.

Ja herregud. Jag kom tillbaks från semestern, utvilad och pigg och glad, förra augusti - men hade inte sminkat mig mer än lite mascara. Det första min närmsta (och i och för sig ganska taktlösa) kollega sa var "Oj, du ser verkligen JÄTTETRÖTT ut." Det var inte roligt alls, faktiskt.
 
Ja herregud. Jag kom tillbaks från semestern, utvilad och pigg och glad, förra augusti - men hade inte sminkat mig mer än lite mascara. Det första min närmsta (och i och för sig ganska taktlösa) kollega sa var "Oj, du ser verkligen JÄTTETRÖTT ut." Det var inte roligt alls, faktiskt.

Alltså, vad svarar man på det? "Oooookej... förlåt?"
 
Men om man inte alls känner sig trött då?
Att man ser ut som liket lever, men känner sig som en nötväcka? Det har jag aldrig varit med om. Om någon är helt grå av trötthet, så är de ju det. Jag menar alltså inte ”bekant ser inte helt ultrapigg ut”-situationer, utan där det någon man känner väl och vet hur de brukar se ut, och man ser att den där stackaren är helt slut, på sjukskrivningens rand eller över den.
 
Verkligen!

"Du ser trött ut" är inte särskilt snällt, i min mening. Det görs ju inte utan att få sitt utseende recenserat samtidigt.

Märkligt nog får jag bara höra det när jag är osminkad. Det säger en del om utseendenormerna.

Är rätt glad att det är totalförbjud på smink på min arbetsplats så att man slipper sådana kommentarer när man inte orkar fixa till sig. Brukar gå till jobbet i pyjamas. Fanns några som kom i onsiedräkt. :angel:
 
Ett uttryck som jag ogillar är "det blir som du tror"

Eh, nä förkylningen var visst kvar dagen efter även fastän jag trodde den skulle vara borta. Tentaresultatet blev inte alls som jag trodde att det skulle bli. Förlossningen...osv.

Det är oerhört många gånger det inte blivit som jag trodde ändå är det min mors favorituttryck ihop med "ryck upp dig" :banghead:
 
”Du är så stark” är också ett hatuttryck. Nej, jag var inte stark, jag hade bara stå ut eller kasta mig framför tåget som alternativ.

Ett tredje är ”Tänk på dem som älskar dig”. Jaha? Så jag som var deprimerad till den graden att jag gjorde flera självmordsförsök som ingen förstår hur jag överlevde ska tänka på andra? Men de som jag ska tänka på ska inte behöva tänka på vad som hade varit bäst för mig utan bara vad som var bäst för dem? Schysst fördelning 😑
Hade jag varit stark så hade jag aldrig hamnat i skiten.

Det kan ju även vara tanken på dom man älskar som gör att man mår så dåligt att man vill ta livet av sig. Man bara tänker på andra och till slut pallar man inte och då får man slängt i ansiktet att man ska tänka på dom för dom kan bli ledsna och må dåligt.

En annan sak jag verkligen hatar är när folk säger att man är stark för att man har tagit sig ur en flera år lång depression.
Jag är inte stark och jag har inte tagit mej ur någon depression. Jag såg bara till att överleva. Inte ett skit mer. Jag tog mej inte ur. En dag mådde jag bara bättre. Jag gjorde inget. Eller det lilla jag försökte gjorde inte saken bättre.
 
Kom på några uttryck till:

”Man måste lösa upp knutarna” När man mår skitdåligt pga saker som andra gjort mot en.
Det är f*n inte mina knutar, varför ska jag lösa upp dem?

”(du behöver) bearbeta”. Samma sak där. Personen som gjort fel mot mig tyckte att jag ska bearbeta det.

:banghead:
 
Blir du irriterad av omtanke?

Missriktad omtanke kan man absolut bli irriterad på, ja.
Likadant när folk vill kommentera viktnedgång med ett "åh, vad fin du är!".
Skylls också på "omtanke", men det kan verkligen mottas på annat sätt hos mottagaren.

Överlag undviker jag alltid den form av "omtanke" som innebär att jag samtidigt recenserar någons utseende. Sådana kommentarer riskerar att slå väldigt fel, omtanke eller ej, så varför ta risken? Onödigt.
 
Det finns en mening med allt. Jag kräks på det budskapet. Särskilt när det kommer från vita, priviligierade människor vars värsta motgång i livet är att de har nickelallergi, men också när det kommer från typ canceröverlevare som kränger böcker kring hur man ska tänka positivt och lära sig någonting av alla svårigheter som drabbar en. För i helvete, det finns människor som förlorat barn till pedofiler, landminor och människosmugglare. Människor som inte kan ge sina barn mat och rent vatten för att de haft otur att födas i "fel" ände av världen. Så jäkla förmätet att rapa ur sig floskler om "en mening med allt" när man själv bor i ett av världens rikaste länder.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 833
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 617
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp