Utrymme i äldre transporter

malinsky

Trådstartare
Spinner vidare på min Valeryd-tråd. Vilka äldre transporter är rymliga så att en stor storhäst får plats på höjden.. vad borde vara lägstamåttet för min som är en högställd 170 i mkh.. (ska bara än så länge göra kortare resor på 5-10 min, och senare max 1h körning på tävlingar ngn gång ibland.

årsmodell mellan 80-90?

Sv: Utrymme i äldre transporter

malinsky skrev:
Spinner vidare på min Valeryd-tråd. Vilka äldre transporter är rymliga så att en stor storhäst får plats på höjden.. vad borde vara lägstamåttet för min som är en högställd 170 i mkh.. (ska bara än så länge göra kortare resor på 5-10 min, och senare max 1h körning på tävlingar ngn gång ibland.

årsmodell mellan 80-90?

Vid 88 - 90 borde de flesta vara av dagens 'standardhöjd', dvs kring 2.10 - 2.20 i takhöjd. Innan är jag osäker på men det hände rätt mycket med transporterna i skiftet mellan 70-tal och 80-tal så du kan kanske komma längre ner i tillverkningsår med och ändå hålla takhöjden.

VARFÖR vill du prompt ha en äldre transport? JAG skulle satsa på en så ny som du har råd med, alternativt hitta en av de FÅ äldre som har axeln bytt nyligen. Axelbyte går lös på kring 10 000 kr (dra av några tusen om du kan byta själv) och det är inte kul att köpa ett äldre släp för säg 10 - 15 000 kr, och sen lägga 10 000 kr på att byta axeln.

Alexandra_W skrev:
Vid 88 - 90 borde de flesta vara av dagens 'standardhöjd', dvs kring 2.10 - 2.20 i takhöjd. Innan är jag osäker på men det hände rätt mycket med transporterna i skiftet mellan 70-tal och 80-tal så du kan kanske komma längre ner i tillverkningsår med och ändå hålla takhöjden.

VARFÖR vill du prompt ha en äldre transport? JAG skulle satsa på en så ny som du har råd med, alternativt hitta en av de FÅ äldre som har axeln bytt nyligen. Axelbyte går lös på kring 10 000 kr (dra av några tusen om du kan byta själv) och det är inte kul att köpa ett äldre släp för säg 10 - 15 000 kr, och sen lägga 10 000 kr på att byta axeln.

Därför jag har en massa utgifter, och kan jag hitta en bättre beg till bra pris så är jag tacksam. (köpt häst, hus plus alla saker som ska till prottan, hade inte ens en hovkrats innan...)

malinsky skrev:
Därför jag har en massa utgifter, och kan jag hitta en bättre beg till bra pris så är jag tacksam. (köpt häst, hus plus alla saker som ska till prottan, hade inte ens en hovkrats innan...)

Det ante mig, och därför jag tycker du ska köpa en så ny du har råd med. Just för att slutsumman för släpet från -80 kan bli lika högt som det från -90 med lite otur..

/Alexandra - som gick från -73 till -03 när hon bytte släp. Någon som vill GISSA varför? *s* (Den som köpte mitt helrenoverade från -73 gjorde ett FYND dock..helrenoverat, nytt golv, ny matta, nya väggar, ny el, ny hjulaxel, nya bromsar, chassit primat och målat med hammarlack. Var väl bara taket som inte var bytt typ. Köpte det 00 för 10 000 kr, la ner typ 15 - 18 000 kr på det (allt jobbs jälv så ingen kostnad för det) tills 05. Älskade släpet men unghästen växer ur det. Samma unghäst som ny står med minst två fötter i graven.. Iaf, jag var FAST besluten att skaffa ett så nytt att jag slapp oroa mig för axeln på ett bra tag iaf ;))

Nu vet jag inga mått... men min häst (171) får plats i en Värmlandsvagn enkelaklad av äldre modell. Eller får plats är kanske dumt och säga. Det går att knö in henne... typ.

Jag upplever inte höjden som problemet utan längden. Nu har hon ganska lång hals men inte så värst lång i kroppen. Och hon har verkligen inte mycket plats för kroppen, det gäller att få henne gå fram bra annars går det inte att stänga...

Kan ju säga att jag inte ser detta som en bra lösning. Så nu är jag på jakt efter en större vagn. Bredd och höjd är ok men längden, den behöver vara längre.

Jag skall gå ut och mäta någon dag så jag har något att jämföra med.

Tyvärr verkar det vara ganska så vanligt med kortare, billigare. Längre dyrare.
hade föredragit en äldre beg vagn men tror jag får ge upp det.
Då verkar man dessutom hamna på att få ta BE kort.

ajajj, min plånbok. Men man skaffade väl inte häst för det var billigt, sa sambon häromdagen och suckade. (har nyss köpt första egna hästen, mycket att handla)

Jag har en Brenderup från 89. Den är 125 hög, 160 bred och 320 lång. Min häst är 170 cm hög och får gott och väl plats. Enda anledningen att jag vill byta är att jag vill ha boggie eftersom hon åker lite oroligt.

Jag har en värmlandsvagn från -87 som är väldigt hög och rymlig inuti.
Har en häst på 163 och han har massa utrymme kvar ovanför skallen :)
Transporten

Hoppas bilden funkar...

Eftersom dom är mörka inuti målade jag om den, snabbt och enkelt, och vips så har jag en jätteljus och fräsch transport som pållen gillar :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 621
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka