Bukefalos 28 år!

Utrymme i hästlastbil

F

Francess

Vi har precis köpt ett renoveringsobjekt...en gammal trehästars lastbil som trots allt är förvånansvärt fräsch. Det är mest plåtdetaljer som behöver bytas/svetsas. Och så målas om... Men inuti är den helt ok. Golvet är bra etc. :)

Nu funderar jag på att "möblera om" eftersom jag inte tycker utrymmet är optimalt utnyttjat. Som det är nu står hästarna med rumpan mot färdriktningen, tre i rad bredvid varandra. Framför är det gott om plats, men svårt att inreda. Jag funderar istället på om man kan ställa hästarna åt andra hållet, dvs med sidan mot färdriktningen, antingen längst fram eller längst bak i lastbilen. Troligtvis i så fall längst bak så att man kan utnyttja den bakre lastlämmen både av och på.

Min fråga är då hur mycket utrymme behöver hästarna på längden? Dvs om vår lastbil är tillräckligt bred för att ställa hästarna på det hållet? Har inte siffrorna här (måste gå ut och mäta igen...) men hur stort måste det vara för att de ska stå bekvämt både fram och bak och i sidled? Eller kanske rent av lite på sniskan? :confused:

OM det går att göra så istället så tänkte jag inreda den andra halvan(?) till bodel. Men som sagt, det är ingen jättestor lastbil!

Plan B är att låta det vara som det är nu och sätta upp krokar för hängmatta framför hästarna. :angel:

Hmm, om jag mäter upp och ritar av utrymmet kanske någon snäll med erfarenhet av hästlastbilar kan hjälpa mig med kreativa idéer på hur jag bäst utnyttjar utrymmet? :bow:
 
Jag hjalper garna till...jag ar numera expert pa detta omradet! Vi har byggt om ett flertal lastbilar.

Hur lang ar eran lastbil, hytten inte inraknad?

Rita hur den ser ut nu, sa far vi se vad vi kan hitta pa.

Varan lastbil ar ganska stor och den ar 2.5 meter bred.
Bodelen ar 3 x 2.5 meter och dar far vi plats med en stor garderob, ett bord med sittplaster runt om (bordet falls ihop och sa har vi en dubbelsang) samt ett kok. Koket innehaller flertalet skap, ett kylskap och en spis.
Kolla in www.husvagn-svensson.se de har bra och billiga grejer att skaffa saker till bodelen.

Hastarna star pa sidan, och de har 90cm mellan varje mellanvagg. Sa lastbilen tar 6 hastar. 90cm ar kanske lite val mycket ocksa, mindre hade fungerat. Vi korde 8 d-ponnier i den for inte sa lange sedan, och de hade gott om utrymme. Alla hade mellanvaggar och det fungerade fint.
Men har du stora hastar skulle jag rekommendera 90 cm mellan vaggarna.
Och ca 2.5 meter pa langden.
Vi har enbart en ramp dar bak. Den ar elektrisk och det ar vart vartenda ore!!
Det skulle ga att satta in en ramp pa sidan ocksa, men det ar inte riktigt vart de pengarna. Man lastar sa att den som star langst bak ska ut forst.
Det ar heller ingen grej att ta ut en hast for att fa tag pa en annan.

Rita garna hur lastbilen ser ut pa insidan, sa hjalper jag garna till.
 
Hej! Tack för ditt intresse! Har inte varit ute och mätt (haft gäster både igår och idag, övernattande) men jag minns att bredden på insidan är 2,37 cm. Det blir kanske för kort?

Jag kan ju iofs ställa dem lite på snedden och då blir ju längden valfritt lång/längre! Har hört att hästar allra helst åker något snett med rumpan snett mot färdriktningen och huvudet snett mot höger (bakåt).

Återkommer med de andra måtten!
 
Nej, kan inte tanka mej att 2.37 m blir alldeles for kort, om du inte kor riktiga bjassar forstas. Att stalla dem lite snett ar bra, da det ocksa blir mindre risk for att de skaver svansen. De stora transportbolagen brukar kora dem lite snett for att minska svansskav, da de inte brukar kora med bandage.

Jag vantar pa dina mat-resultat! :D
 
Hej igen! Har nu mätt min lilla lastbil och den är (innermått) 2,37 på bredden och 3,74 på längden.

Den har en bakre lastramp (som är fastrostad) och en längst upp på vänster sida. Plus en liten dörr baktill på höger sida. Men sidolastrampen och lilla dörren kan man ju ta igen och göra ny dörr (min tanke).

El-öppnare för den bakre rampen låter som en smart idé! Kan ju inte vara så komplicerat att installera?

Och lastbilen är hyfsat hög innuti, nästan 2,5 meter. Så även om den lilla bodelen blir minimal, så finns det plats för nån slags våningssängar på "framväggen". Inte så breda dock, men det räcker ju med max 90 cm och så kan man kanske använda den nedersta slafen att sitta på?

Hmm, mycket att fundera på vad gäller planering av utrymmet. På lördag ska vi ner till Falsterbo och får nog passa på att kika lite i de lastbilar som står uppställda (till salu etc)!

Vilket är smartast egentligen? Göra plats för två eller tre hästar? Och satsa på en något större bodel? Eller inte? Hmm... :p
 
Jag hade kort med 3 hastar och liten bodel, eller till och med 4 hastar och ingen bodel. Det beror ju pa vad det ar for tavlingar du aker pa. Behover du sova over i lastbilen?
Hade du tankt att behalla lastbilen sjalv, eller salja den vidare nar den ar fardig?
Fragan ar ju om det blir lattare att sova pa ett narliggande hotell om du ar pa tavling, an att bo i en pytteliten del av lastbilen.

Har du skap pa sidorna i lastbilen, sa att du far plast med sadlar och trans och diverse grejer, eller maste du fa plats med dem inuti boende delen ocksa?

Jag lamnar bort lastbilarna nar jag vill fa rampen installerad. Det kostar ca 500 euro, om det redan finns en ramp. Vet inte vad det kan kosta i Sverige, men sa mycket dyrare tycker jag inte att det borde vara.
 
Ja, du, det är ju den stora frågan...behålla eller sälja när den är färdig? Har också funderat på om det inte är lämpligare att skippa bodelen, möjligtvis ha ett mindre utrymme för div grejor och foder etc. Lastbilen har ju dragkrok så man kan ju alltid hänga på en liten husvagn!

Det är svårt att sia om framtiden, min blivande ridhäst föddes i april i år! Så jag försöker fundera ut vad som kan vara vettigt om det nu blir att vi säljer den.

Elgrejen till rampen installerar min man när det blir dags för det. Han är flygtekniker med elbehörighet! Och en otroligt duktig mekaniker oavsett fordonstyp. Guld värd i såna här sammanhang! :D

Tack för dina inputs! Jag återkommer förmodligen med mina renoveringsfunderingar vid fler tillfällen. Det lär ta ett tag för oss (både tids- och pengamässigt) att få lastbilen i toppskick. Men vi köpte den med tanken att det skulle ta ett par, tre år. Har ju lite annat att fixa och dona med på gården med...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp