Utsatt för brott?

Lupino

Trådstartare
Har du eller någon i din närmaste familj utsatts för ett brott (undantaget stöld för det har nog de flesta varit med om)? Vilket?
 
Min man råkade ut för någon som använde hans personnummer för att söka kreditkort. Bedragaren var sedan hos oss och vittjade brevlådan någon dag senare men blev sedd av en granne som varnade oss. Då låste vi brevlådan och dagen efter låg kreditkortet i brevlådan. Det var så det uppdagades och brottet fick inga följder för vår del. Men obehagligt att ha blivit utvald.
 
Varför frågar du? Vad vill du veta? Vad vill du diskutera? Som du redan vet har väldigt många på detta forum utsatts för våldtäkter, sexuella kränkningar, fysisk och psykisk misshandel. Dessa kan vara mycket svåra saker att skriva om ifall inte syftet med diskussionen är tydligt.
 
Varför frågar du? Vad vill du veta? Vad vill du diskutera? Som du redan vet har väldigt många på detta forum utsatts för våldtäkter, sexuella kränkningar, fysisk och psykisk misshandel. Dessa kan vara mycket svåra saker att skriva om ifall inte syftet med diskussionen är tydligt.
Jag tror att det kan vara så att @Lupino inte vill känna sig ensam i sin utsatthet just nu? Som en del i bearbetningen av det sim inträffat.


Till TS: ja, jag har varit utsatt för brott. Mest märkbara är väl den fysiska, psykiska och sexuella misshandel mitt ex utsatte mig för.
 
Jag har haft inbrott. Bodde på 16 kvm så det kändes som att de hade kladdat runt överallt och jag var tvungen att flytta för jag kunde inte hitta tryggheten igen.
 
Jag har bara blivit utsatt i tjänsten så det är hot mot tjänsteman och våld mot tjänsteman.
Det är inget som är ovanligt och jag har bara blivit utsatt på en tämligen mild nivå. Jag har kollegor som har blivit betydligt mer utsatta och fått säkerhetspaket eller till och med behövt flytta från länet.
 
Bilinbrott ett par gånger, ringa misshandel, olaga hot, bedrägeri.
Bedrägeriet är det enda som lett till fällande dom, där var jag en av flera målsägare så "min" andel ledde i praktiken till mycket lågt straff. Det var jag medveten om redan tidigt i utredningen, men min stora behållning som huvudvittne var att gärningsmannen fick sitta häktad över hela jul- och nyårshelgerna. :banana:
 
När jag mobbades i grundskolan utsattes jag för div. brott;
- Trakasserier in absurdum
- Sexuella trakasserier
- Olaga hot x otaligt antal gånger (med föremål)
- Misshandel av normalgraden, även det otaliga gånger
- Sexuella ofredanden, otaliga gånger
- Överfall/våldtäktsförsök
- Stöld
- Hemfridsbrott/skadegörelse, flertalet gånger (äggat hus och punkterade bilar)

Då gärningsmännen var 10-14.5 år när allt ovanstående inträffade, anmäldes det aldrig någonstans och således fick de inget straff heller. Skolorna gjorde vad de kunde för att sopa detta under mattan och tysta oss. :banghead:
 
Skimmad, våldtagen, fått garage och bil förstörda (påkörda av en hög kille som snott en annan bil) och utsatt för hot (fysiska och verbala) på jobbet.
 
När jag mobbades i grundskolan utsattes jag för div. brott;
- Trakasserier in absurdum
- Sexuella trakasserier
- Olaga hot x otaligt antal gånger (med föremål)
- Misshandel av normalgraden, även det otaliga gånger
- Sexuella ofredanden, otaliga gånger
- Överfall/våldtäktsförsök
- Stöld
- Hemfridsbrott/skadegörelse, flertalet gånger (äggat hus och punkterade bilar)

Då gärningsmännen var 10-14.5 år när allt ovanstående inträffade, anmäldes det aldrig någonstans och således fick de inget straff heller. Skolorna gjorde vad de kunde för att sopa detta under mattan och tysta oss. :banghead:
:cry::heartheart

Kan inte föreställa mig vad du gick igenom. Mobbning fick även jag utstå under hels högstadiet men för mig bestod det av utfrysning i alla dess former men inget mer. Inte heller i mitt fall gjorde lärarna/skolan något. Just det där att lärarna/skolan inte gjorde ngt har jag funderat mer och mer på ju äldre jag blir.
 
:cry::heartheart

Kan inte föreställa mig vad du gick igenom. Mobbning fick även jag utstå under hels högstadiet men för mig bestod det av utfrysning i alla dess former men inget mer. Inte heller i mitt fall gjorde lärarna/skolan något. Just det där att lärarna/skolan inte gjorde ngt har jag funderat mer och mer på ju äldre jag blir.

Det är fruktansvärt, och jag lider med dig! :cry: :heart :heart
Just lärarnas roller och ansvar är något jag också tänka mer på nu på senare tid, särskilt som jag gick i 6 grundskolor totalt, varav 4 st under en 12-månaders period. :down:
 
Min sambo har två gånger varit med om att maskerade män sprungit in på hans jobb, under arbetstid och slagit sönder inredning och fönster med basebollträ.

Jag har bara haft inbrott i bil och mobilen snodd av ficktjuv.
 
Jag tror att det kan vara så att @Lupino inte vill känna sig ensam i sin utsatthet just nu? Som en del i bearbetningen av det sim inträffat.


Till TS: ja, jag har varit utsatt för brott. Mest märkbara är väl den fysiska, psykiska och sexuella misshandel mitt ex utsatte mig för.

Nej, detta hände för länge sedan (> 10 år) så det är inget jag bearbetar. Men så kunde det varit förstås :).
 
Jag undrar också lite varför du undrar?
Men ja, både jag och folk i min familj har utsatts för brott. Vilka vill jag dock inte gå in på bara sådär.
 
Varför frågar du? Vad vill du veta? Vad vill du diskutera? Som du redan vet har väldigt många på detta forum utsatts för våldtäkter, sexuella kränkningar, fysisk och psykisk misshandel. Dessa kan vara mycket svåra saker att skriva om ifall inte syftet med diskussionen är tydligt.

Allt på ett ”diskussionsforum” är inte diskussioner! Jag ser trådar där man frågar ”vad åt du igår” och andra ämnen som nödvändigtvis inte måste ha mer innehåll än så.

Men om du är intresserad av trådens uppkomst så var det efter att ha läst om de ökande antal fall av överfall i hemmet som skett sedan en tid. Jag började då fundera över risken att det skulle hända vår familj och tänkte att dn var väldigt liten men kom då att tänka på incidenten med kreditkortsansökan. Sen tänkte jag vidare och kom inte direkt på något annat brott vi varit utsatta för sedan dess (räknar inte med inbrott). Sen funderade jag på hur många som faktiskt utsätts för brott. Och där startade tråden. Var det tilltäckligt noggrannt redogjort?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 315
Senast: Rosett
·
Samhälle Jag blev utsatt för en våldtäkt för två år sedan, anmälde det inte efteråt då jag mådde för dåligt. Men nu har jag bearbetat det mycket...
Svar
3
· Visningar
943
Senast: DenDär
·
Samhälle ...om att flytta utomlands där det var ett otroligt jämt klimat, utan årstider och utan att det är alldeles för varmt i långa perioder...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 857
Senast: SiZo
·
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
506
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp