Utsatta kvinnor i Kanada

Men alltså. Om kanadensiska staten lägger 2,5 år på att utreda hur urbefolkningens kvinnor försvinner och kommer fram till att det handlar om folkmord - vad är det som får dig att gräva efter info som motbevisar det? På vilket sätt provocerar det dig om Kanada anser att det pågått ett folkmord? Är det jobbigt för dig att det är just kvinnor som är utsatta eller vad är det frågan om?

Tack. Bra fraga.
Jag tror att jag drar mig ur den har diskussionen nu. Jag har lika ont i hjartat nu som nar jag forsokte prata med mina Kanadensiska vanner om "residential schools" och de kom med ungefar samma daliga undanflykter som vissa har.
Mannen som foljde oss runt skol omradet kunde knappt ga efter skador fran misshandel nar han gick pa skolan, men han ansag att kvinnan haft det samre, "Hon var ett sa vackert barn att de manliga anstallda pa skolan ofta valde ut henne for pedofilia."
Det tog flera manader efter att jag varit dar innan jag kunde sova en hel natt utan mardrommar ... och nu vaknar jag med mardrommar igen sa jag stiger av har.
 
Jag känner samma, så sorgligt att vi fortfarande begår samma misstag här i Sverige. Och det utan att så många har riktigt koll. Så sent som 2016 kom en vitbok där kyrkan gör upp med sin fasansfulla historia och det är förhoppningsvis ett steg till försoning. Men än idag har staten inte ratifierat ILO-konventionen om ursprungsbefolkningars rättigheter (från 1989). Staten har i sina museisamlingar mängder av samiska skelettdelar som stulits ur samiska gravar i syfte att användas i rasbiologisk forskning. Så sent som på 60-(70-?)talet fick barnen i Tornedalen inte prata finska, samiska eller meänkieli alls, ens på raster, utan blev bestraffade. Och skammen och hatet lever kvar, just under ytan. Därför är det inte underligt att ämnen som skoterkörning, jakt, fiske, gruvor, vattenkraft, rennäring, vindkraft osv rör upp känslor. Men de flesta svenskar förstår inte hela bilden, inte ens en liten pusselbit av den.

Ja fy, jag blir illamående. Vad människan gjort och vad vi fortsätter att göra. :cry:

Edit: det här blev kanske lite trådkap men det är fruktansvärt fascinerande på något sätt, hur samma historia finns på i princip varje världsdel. Nåt fel är det på människan.
Det pågår fortfarande. Även om bara en mindre del av samerna numera är aktiva renskötare är renskötseln och rätten till de marker som sedan urminnes tid brukats av samer en mycket viktig del av identiteten. Den rätten tas allt mer ifrån dem, som när staten nu i sen tid gett alla rätt att jaga och fiske inom samebyarnas områden i fjällvärlden.
 
Artikeln som länkades i trådstarten har rubriken "Rapport: kvinnor i Kanada utsatta för folkmord". Och ja ibland måste faktiskt själva narrativet i en tråd ifrågasättas. Varför är fokuset på kvinnor ur ursprungsbefolkningen, som mördas 4-5 gånger så ofta som övriga kvinnor, när männen ur ursprungsbefolkningen mördas 6,5 gånger så ofta som övriga män?

https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/85-002-x/2018001/article/54980/tbl/tbl06-eng.htm
Jag tycker du lyfter en viktig fråga här: Är man verkligen intresserad av att förbättra situationen för ursprungsbefolkningen eller utnyttjar man dem bara i syfte att vinna politisk makt genom att försöka göra det till en genusfråga?
 
Nu har jag utan naturlig anledning inte tittat pa SVT da jag inte har access ... men jag har access till Canadensiska nyheter och det ar inte vad jag ser darifran.

Man raknar med att over 6000 barn har dott pa "residential schools" utav misshandel och sex vald och majoriteten har begravts i omarkta gravar utan att foraldrarna har fatt veta var och hur de dott. Att regeringen slutate anteckna alla doda barn for att de var for manga borde saga oss alla att nagot inte star ratt till i relationen till den Indigenous befolkningen i landet.
Flera polisdistrikt och RMP gar igenom sitt eget agerande (med hjalp av myndigheter som inte alls ar involverade i polis business) bade vad det galler residential schools och kvinnomorden da det i manga fall ar mycket klart (enligt RMP) att de inte bara gjort bristfalliga undersokningar, utan i manga fall rent falska anklagelser.
Jag tror att SVT rapporterade hur kvinnorna idag dör. Kanadensiska medier verkar ha en mer historisk rapportering.
 
Det pågår fortfarande. Även om bara en mindre del av samerna numera är aktiva renskötare är renskötseln och rätten till de marker som sedan urminnes tid brukats av samer en mycket viktig del av identiteten. Den rätten tas allt mer ifrån dem, som när staten nu i sen tid gett alla rätt att jaga och fiske inom samebyarnas områden i fjällvärlden.
Fast ärligt talat, makten över ens egna mark ska inte tas bort för att det lyckas finnas samer i området. Faktiskt. Jag har rätt att jaga och fiska på min egen mark. Den som hävdar någonting annat saknar helt logik.

Samer och markägare får helt enkelt samsas om rätten till fiske och jakt.
 
Fast ärligt talat, makten över ens egna mark ska inte tas bort för att det lyckas finnas samer i området. Faktiskt. Jag har rätt att jaga och fiska på min egen mark. Den som hävdar någonting annat saknar helt logik.

Samer och markägare får helt enkelt samsas om rätten till fiske och jakt.

Nu är det ju inte "markägaren (aka svenska staten)" som bedriver jakt och fiske på samernas marker, utan licens jakt och fiske.... Och för alla SDera där ute, Samerna ÄR de facto ursvenskarna, inte vi som kommit till i efterhand efter Gustav Vasa...
 
Fast ärligt talat, makten över ens egna mark ska inte tas bort för att det lyckas finnas samer i området. Faktiskt. Jag har rätt att jaga och fiska på min egen mark. Den som hävdar någonting annat saknar helt logik.

Samer och markägare får helt enkelt samsas om rätten till fiske och jakt.
Men den tvisten handlar enbart om statens mark. Dvs. har inte dyft att göra med om du får jaga på din egen mark.
Antar det som syftas på är att staten började upplåta fjälljakt på ett sätt som inte gjorts tidigare och som ifrågasatts om de har rätt till. Det som prövas i Girjasmålet som HD ska ta upp i höst och där lägre instanser hittils gett samebyn rätt.

"Under slutet av 1800-talet, då samerna fick sin rätt fastställd i lag, hade staten inte någon sådan rätt på denna mark. Hovrätten konstaterar att staten inte heller därefter fått någon egen rätt att jaga eller fiska inom detta område. Eftersom staten inte har egen jakt- och fiskerätt har staten som markägare inte heller någon rätt att upplåta till andra."
 
Fast ärligt talat, makten över ens egna mark ska inte tas bort för att det lyckas finnas samer i området. Faktiskt. Jag har rätt att jaga och fiska på min egen mark. Den som hävdar någonting annat saknar helt logik.

Samer och markägare får helt enkelt samsas om rätten till fiske och jakt.
Fast frågan gäller samernas rätt till jakten och fisket ovan odlingsgränsen och det är mark som ägs av staten inte enskilda. Jakt och fiske har sedan mycket länge generellt varit förbjudet för alla utom samer, att den 1993 helt plötsligt släpptes fri var för att ett ganska litet antal personer men med stort inflytande ville jaga i fjällen och enda möjligheten var att ta ifrån samerna deras ensamrätt till jakt och fiske i området.

Det är också en fråga som inte bara handlar om samers rättigheter, utan om hur vi i Sverige skall förvalta de naturtillgångar vi gemensamt äger.
 
Blir även ganska konstigt att låta etnicitet avgöra vilka som får göra vad vart om man nu allmänt ska försöka vara ett jämlikt och jämställt samhälle.
 
Utredningen har tagit 2,5 år och kostat 92 miljoner kanadadollar. Och den verkar ha lagt en del energi på att definiera folkmord:

The inquiry's report acknowledges that there are disagreements over what constitutes genocide and whether it could relate to Canada. The report cites research on genocide dating back to 1973, along with the findings of the Truth and Reconciliation Commission — which in 2015 released a report on Indian residential schools — and writings by Indigenous scholars as part of the evidence supporting its conclusions.

https://www.cbc.ca/news/indigenous/...ing-indigenous-women-inquiry-report-1.5157580

Men det är klart att du vet bättre.

Uppdatering: Rapporten från 2015 får nu hård kritik då inga rester av några döda kroppar har bekräftats till dagens datum. Allt som fanns - och finns - var radarläsningar som, enligt en antropolog. indikerade markstörningar som i sin tur skulle kunna tyda på att det var gravplatser.
 
Uppdatering: Rapporten från 2015 får nu hård kritik då inga rester av några döda kroppar har bekräftats till dagens datum. Allt som fanns - och finns - var radarläsningar som, enligt en antropolog. indikerade markstörningar som i sin tur skulle kunna tyda på att det var gravplatser.

Man har hittat mängder av kvarlevor på olika ställen. Det du skriver om indikerade markstörningar gäller bara ett specifikt ställe; Kamloops Residential School. Där fanns det inga kroppar.
 
Uppdatering: Rapporten från 2015 får nu hård kritik då inga rester av några döda kroppar har bekräftats till dagens datum. Allt som fanns - och finns - var radarläsningar som, enligt en antropolog. indikerade markstörningar som i sin tur skulle kunna tyda på att det var gravplatser.

Oavsett. En 4-åring ska vara hemma hos sin mamma och pappa.

Det ska en 5-åring, 6-åring, 7-åring, 8-åring osv också vara. Så varför är det så viktigt för dig att fokusera på att "inga kroppar hittades, minsann!"?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men det talas aldrig om när funktionsnedsatta blir UTSATTA för myndighetsförakt... och överförmynderi...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: IngelaH
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 490
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp