Utsatta kvinnor i Kanada

"The inquiry concluded that about 1,200 aboriginal women had been murdered or gone missing in Canada since 1980..."

Amerikanska män löper i runda slängar tre gånger så stor risk att bli mördade för att sätta det i perspektiv. Finns ingen sans i att kalla detta för folkmord är därmed legitimera alla åsikter om att exempelvis vita sydafrikaner är utsatta för ett folkmord.

Då jag inte fick något svar så fick jag googla.

Det är inte samma tidsspann, så egentligen är det svårt att jämföra. Men det var det närmaste jag kom.

”Murderrate” per 100 000:
Indigenous women in Canada - 4,82
non-Indigenous women in Canada - 0,82
Män i USA - 8,2
Män i Canada - 2,6

Källa:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Missing_and_murdered_Indigenous_women

https://data.worldbank.org/indicator/VC.IHR.PSRC.MA.P5
 
Då jag inte fick något svar så fick jag googla.

Det är inte samma tidsspann, så egentligen är det svårt att jämföra. Men det var det närmaste jag kom.

”Murderrate” per 100 000:
Indigenous women in Canada - 4,82
non-Indigenous women in Canada - 0,82
Män i USA - 8,2
Män i Canada - 2,6

Källa:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Missing_and_murdered_Indigenous_women

https://data.worldbank.org/indicator/VC.IHR.PSRC.MA.P5

Fast att tala om Indigenous women in Canada och jamfora med man i USA ar som att jamfora hur val citroner vaxer i Sverige versus Spanien.

Det som har nagon betydelse i den har diskussionen ar att indigenous women ar 4% av alla kvinnor i Kanada, men att 16% av alla kvinnomord mellan 1980-2012 ar av indigenous women.


The Missing and murdered Indigenous women epidemic (MMIW) is an issue currently affecting Indigenous people in Canada and the United States, including the First Nations, Inuit, Métis (FNIM) and Native American communities.[1][2][3][4] It has been described as a Canadian national crisis[5][6][7] and a Canadian genocide.[8][9]

Responding to repeated calls of Indigenous groups, other activists, and non-governmental organizations, the Government of Canada under Prime Minister Justin Trudeau established the National Inquiry into Missing and Murdered Indigenous Women and Girls in September 2016.[10]According to the April 22, 2016 background on the National Inquiry into Missing and Murdered Indigenous Women and Girls, from 1980 and 2012, Indigenous women and girls represented 16% of all female homicides in Canada while representing only 4% of the female population in Canada.[11] A 2011 Statistics Canada report estimated that from 1997 and 2000, the rate of homicide for Aboriginal females was almost seven times higher than other females.[12]Compared to non-Indigenous females, they were also "disproportionately affected by all forms of violence".[11] They are also significantly over-represented among female Canadian homicide victims,[13] and are far more likely than other women to go missing.[14]

Wikipedia
 
Jag minns en flyktig tanke jag hade som liten, jag undrade varför det inte fanns urinvånare i Kanada när de fanns i USA. Jag hade den tanken då jag inte hade hört eller lärt mig någonting om dem. Urinvånarna i Kanada gömdes bort, de är inte alls lika kända som andra länders urinvånare. Vilket är sorgligt, och skrämmande insåg jag efter ha sett en dokumentär som nämnts tidigare här i tråden.

Något annat som jag såg i dokumentären som jag inte sett nämnas än här - att större andel av kvinnorna bland urinvånarna jobbar med sexhandel (än bland de vita alltså) :cry: De finner alltså inget annat val än att sälja sina kroppar, samtidigt som risken för brott mot dem som redan är högre än normalt blir ännu högre. Det fastnade inte riktigt medan jag tittade på dokumentären hur nyligen de skolorna stängdes men nu förstår jag ännu bättre varför dessa personer oftare har problem i deras samhällen. Inte konstigt med den sortens uppväxt! Såren måste vara fortfarande så färska och ömma :cry: De som föddes på sena 80-talet måste väl vara den första generationen som inte växte upp i dessa "skolor", barn till antagligen traumatiserade föräldrar som troligen inte fått en normal barndom ... :cry:
 
Fast att tala om Indigenous women in Canada och jamfora med man i USA ar som att jamfora hur val citroner vaxer i Sverige versus Spanien.

Det som har nagon betydelse i den har diskussionen ar att indigenous women ar 4% av alla kvinnor i Kanada, men att 16% av alla kvinnomord mellan 1980-2012 ar av indigenous women.


The Missing and murdered Indigenous women epidemic (MMIW) is an issue currently affecting Indigenous people in Canada and the United States, including the First Nations, Inuit, Métis (FNIM) and Native American communities.[1][2][3][4] It has been described as a Canadian national crisis[5][6][7] and a Canadian genocide.[8][9]

Responding to repeated calls of Indigenous groups, other activists, and non-governmental organizations, the Government of Canada under Prime Minister Justin Trudeau established the National Inquiry into Missing and Murdered Indigenous Women and Girls in September 2016.[10]According to the April 22, 2016 background on the National Inquiry into Missing and Murdered Indigenous Women and Girls, from 1980 and 2012, Indigenous women and girls represented 16% of all female homicides in Canada while representing only 4% of the female population in Canada.[11] A 2011 Statistics Canada report estimated that from 1997 and 2000, the rate of homicide for Aboriginal females was almost seven times higher than other females.[12]Compared to non-Indigenous females, they were also "disproportionately affected by all forms of violence".[11] They are also significantly over-represented among female Canadian homicide victims,[13] and are far more likely than other women to go missing.[14]

Wikipedia
Men jag antar att per 100 000 är per 100 000 ”Indigenous women in Canada”. Men det kan ju också vara per 100 000 kvinnor.

Oavsett hur man räknar så upplever jag att Blues påstående inte har täckning. Om hon inte kan visa andra siffrorna
 
Och du tror verkligen på vad den där SDsmörjan skriver? De har da aldrig haft något rätt i några av sina artiklar fram till i dag.

Det finns flera trovärdiga internationella källor som skrivit om den höga andelen av mord på kvinnor från ursprungsbefolkningen i Kanada och USA. Jag läste om "Highway of Tears" för många år sedan och de kvinnor som försvunnit längs den är ofta från ursprungsbefolkningen.
 
Och du tror verkligen på vad den där SDsmörjan skriver? De har da aldrig haft något rätt i några av sina artiklar fram till i dag.
Citerar igen, jag är jättebrydd av detta. Har jag missat något vitalt om omni? Varför denna reaktion på ett ämne som inte alls borde generera denna reaktion från dig oavsett vem som skriver om det? Jag fattar verkligen inte din reaktion alls?? :confused:
 
Det som har nagon betydelse i den har diskussionen ar att indigenous women ar 4% av alla kvinnor i Kanada, men att 16% av alla kvinnomord mellan 1980-2012 ar av indigenous women.

Vilka begår då dessa mord?

För indigenous women:
Närstående och bekanta: 92%
Okända: 8-9%
Uppklaringsprocent: 89

Övriga kvinnomord:
Närstående och bekanta: 93%
Okända: 7%
Uppklarningsprocent: 90

Enligt en rapport från Royal Mounted Canadian Police. Det hela handlar självklart om att vi har en socialt utsatt grupp där brott är mycket vanligare än för övriga delar av samhället. Ursprungsbefolkningen utgjorde närmare en femtedel av fängelsepopulationen 2008 men bara 3,8% av den totala befolkningen.
 
Ursprungsbefolkningen utgjorde närmare en femtedel av fängelsepopulationen 2008 men bara 3,8% av den totala befolkningen.
Vilket inte säger ett skit. Rättssystemet är fördomsfullt och people of colour och ursprungsbefolkningen löper bra mycket större risk att åka dit för brott som vita skulle frias från/få lättare straff för. Så den siffran är totalt jävla ointressant*.

* Förutsatt att vi diskuterar någon form av predisposition for crime. Diskuterar vi rasismen i rättssystemet är det såklart intressant.
 
* Förutsatt att vi diskuterar någon form av predisposition for crime. Diskuterar vi rasismen i rättssystemet är det såklart intressant.

Det finns ett tredje alternativ, att de begår fler brott, och framförallt mord. Senaste statistiken jag hittade (från Statistics Canada, motsvarande Statistiska centralbyrån) är från 2017 och då var överrepresentation gällande mord 12 gånger jämfört med övriga befolkningen. Sett till uppklarningsprocenten för mord går det inte få ihop bara rasism. Rent matematiskt då. I så fall hade nästan alla påstådda mördare ur ursprungsbefolkningen varit helt oskyldiga. Även om alla ouppklarade mord begåtts av andra grupper.
 
Det finns ett tredje alternativ, att de begår fler brott, och framförallt mord. Senaste statistiken jag hittade (från Statistics Canada, motsvarande Statistiska centralbyrån) är från 2017 och då var överrepresentation gällande mord 12 gånger jämfört med övriga befolkningen. Sett till uppklarningsprocenten för mord går det inte få ihop bara rasism. Rent matematiskt då. I så fall hade nästan alla påstådda mördare ur ursprungsbefolkningen varit helt oskyldiga. Även om alla ouppklarade mord begåtts av andra grupper.

Om man har last in en stor del av befolkningen fra 4 ars alder till 18 for att ta ifran dem ratten till sina foraldrar och syskon, sina traditioner, sin religion och sitt sprak, samtidigt som de i mycket hog utstrackining blir misshandlade och valdtagna ar det kanske inte sa konstigt om de blir lite av "misfits" i samhallet. Men att fran det havda att de ar mer benagna till mord ar att dra det val langt.
Det finns bevis for att RCMP och andra polis myndigheter inte gjort sitt job for att skydda dessa kvinnor. Det pagar just nu en stor utredning i Canada for att utreda exact var polis myndigheterna brustit.

Just den har typen av diskussion ar exact vad jag hort fran Kanadensare ... och det ar sa oerhort sorgligt ... jag kan inte ens forestalla mig att nagon skulle ta mina barn for att vi firar midsommar genom att dansa sma grodorna runt midsommarstangen, men det ar exakt equivalent till vad som hande.
 
Om man har last in en stor del av befolkningen fra 4 ars alder till 18 for att ta ifran dem ratten till sina foraldrar och syskon, sina traditioner, sin religion och sitt sprak, samtidigt som de i mycket hog utstrackining blir misshandlade och valdtagna ar det kanske inte sa konstigt om de blir lite av "misfits" i samhallet. Men att fran det havda att de ar mer benagna till mord ar att dra det val langt.
Det var på nyheterna häromdagen och enligt SVT var den största andelen av dessa kvinnor mördade genom/pga våld i nära relation. Den andra var sexhandel/trafficing/prostitution.

Sen var det visst många som fallit offer för ett gäng vita seriemördande män som enbart dödade kvinnor från ursprungsbefolkningen. Tror att det var 7-8 st vita seriemördare som endast hade mördat en mängd kvinnor från ursprungsbefolkningen.

Det var häpnadsväckande att titta på inslaget på tv i alla fall.
 
Det var på nyheterna häromdagen och enligt SVT var den största andelen av dessa kvinnor mördade genom/pga våld i nära relation. Den andra var sexhandel/trafficing/prostitution.

Sen var det visst många som fallit offer för ett gäng vita seriemördande män som enbart dödade kvinnor från ursprungsbefolkningen. Tror att det var 7-8 st vita seriemördare som endast hade mördat en mängd kvinnor från ursprungsbefolkningen.

Det var häpnadsväckande att titta på inslaget på tv i alla fall.

Nu har jag utan naturlig anledning inte tittat pa SVT da jag inte har access ... men jag har access till Canadensiska nyheter och det ar inte vad jag ser darifran.

Man raknar med att over 6000 barn har dott pa "residential schools" utav misshandel och sex vald och majoriteten har begravts i omarkta gravar utan att foraldrarna har fatt veta var och hur de dott. Att regeringen slutate anteckna alla doda barn for att de var for manga borde saga oss alla att nagot inte star ratt till i relationen till den Indigenous befolkningen i landet.
Flera polisdistrikt och RMP gar igenom sitt eget agerande (med hjalp av myndigheter som inte alls ar involverade i polis business) bade vad det galler residential schools och kvinnomorden da det i manga fall ar mycket klart (enligt RMP) att de inte bara gjort bristfalliga undersokningar, utan i manga fall rent falska anklagelser.
 
Om man har last in en stor del av befolkningen fra 4 ars alder till 18 for att ta ifran dem ratten till sina foraldrar och syskon, sina traditioner, sin religion och sitt sprak, samtidigt som de i mycket hog utstrackining blir misshandlade och valdtagna ar det kanske inte sa konstigt om de blir lite av "misfits" i samhallet. Men att fran det havda att de ar mer benagna till mord ar att dra det val langt.
Det finns bevis for att RCMP och andra polis myndigheter inte gjort sitt job for att skydda dessa kvinnor. Det pagar just nu en stor utredning i Canada for att utreda exact var polis myndigheterna brustit.

Just den har typen av diskussion ar exact vad jag hort fran Kanadensare ... och det ar sa oerhort sorgligt ... jag kan inte ens forestalla mig att nagon skulle ta mina barn for att vi firar midsommar genom att dansa sma grodorna runt midsommarstangen, men det ar exakt equivalent till vad som hande.
Mer benägna att begå mord behöver inte syfta genetiskt eller liknande på just ursprungsfolket utan mer benägna för att man befinner sig som man gör socialt med mycket högre andel missbruk av alkohol och andra droger, fattigdom osv. Resultat blir ungefär samma oavsett hudfärg på gruppen som är i den positionen men det blir ju inte ett folkmord bara för att många av en viss grupp blir utsatta om man nu bara tänker på högre andel personer som dör.

Samma sak hände för svarta unga män i innerstan under crackepidemin i USA vilket ledde till att svarta skjöt svarta men att benämna det som folkmord och därmed hamna i samma definition som det som hände i rwanda eller rohingyer i myanmar blir att ta i.

Det som har hänt historiskt är hemskt och kraftigt rasistiskt (skolorna osv) men hur det är nu och den större relativa mängden mord på ursprungskvinnor/befolkningen är främst social utsatthet mer än något som kan kallas ett folkmord, i mitt tycket såklart.
 
Även om jag håller med dig i sak, så fattar jag inte varför du drämmer till med det här i den här tråden? Sa någon något om detta?Det känns lite småpubertalt att kasta in tändvätska i diskussionen för att trigga diskussionen. Kan inte denna tråd få handla om just det som tråden var tänkt att handla om tills du kom med 'mentittapådethärdå' och ....

Artikeln som länkades i trådstarten har rubriken "Rapport: kvinnor i Kanada utsatta för folkmord". Och ja ibland måste faktiskt själva narrativet i en tråd ifrågasättas. Varför är fokuset på kvinnor ur ursprungsbefolkningen, som mördas 4-5 gånger så ofta som övriga kvinnor, när männen ur ursprungsbefolkningen mördas 6,5 gånger så ofta som övriga män?

https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/85-002-x/2018001/article/54980/tbl/tbl06-eng.htm
 
Artikeln som länkades i trådstarten har rubriken "Rapport: kvinnor i Kanada utsatta för folkmord". Och ja ibland måste faktiskt själva narrativet i en tråd ifrågasättas. Varför är fokuset på kvinnor ur ursprungsbefolkningen, som mördas 4-5 gånger så ofta som övriga kvinnor, när männen ur ursprungsbefolkningen mördas 6,5 gånger så ofta som övriga män?

https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/85-002-x/2018001/article/54980/tbl/tbl06-eng.htm
Som sagt, jag håller med dig i sak men utesluter det att man kan lyfta upp ett historiskt FEL en hel nation systematiskt utsatt människor för oavsett deras kön eller ursprung?

I tider när ww2 och nazism är de flestas måttstock på det grymmaste av det grymmaste så anser jag nog att det är bra att det lyfts att andra än nazisterna utför grymheter på människor, grupper eller folk. Jag är osannolikt trött på denna ständiga fixering av KÖN oavsett vems man pekar på.
 
Artikeln som länkades i trådstarten har rubriken "Rapport: kvinnor i Kanada utsatta för folkmord". Och ja ibland måste faktiskt själva narrativet i en tråd ifrågasättas. Varför är fokuset på kvinnor ur ursprungsbefolkningen, som mördas 4-5 gånger så ofta som övriga kvinnor, när männen ur ursprungsbefolkningen mördas 6,5 gånger så ofta som övriga män?

https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/85-002-x/2018001/article/54980/tbl/tbl06-eng.htm
Men alltså. Om kanadensiska staten lägger 2,5 år på att utreda hur urbefolkningens kvinnor försvinner och kommer fram till att det handlar om folkmord - vad är det som får dig att gräva efter info som motbevisar det? På vilket sätt provocerar det dig om Kanada anser att det pågått ett folkmord? Är det jobbigt för dig att det är just kvinnor som är utsatta eller vad är det frågan om?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men det talas aldrig om när funktionsnedsatta blir UTSATTA för myndighetsförakt... och överförmynderi...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: IngelaH
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 448
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp