Bukefalos 28 år!

utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

panzy

Trådstartare
blev ganska förvånad/chockad över detta och vill nu höra av er som är lite mer insatta i hundavel vad ni anser...

familjen har en border collie tik som vi gärna vill ta valpar på. Nu i julas så va det då dags att börja leta hanhund... Mamma börjar ringa runt till folk som har border collie hanar. Och blir i princip utskälld av flera hanhundsägare för att hon inte använder hunden till vallning (tävling). Det är alltså inte fråga om hur hunden är i temperament, om hon har vallningsinstinkt eller någonting. Det enda viktiga va om hon tävlade i vallning. Alltså hade de inte ens spelat någon roll om vi faktiskt vallade till "husbehov" utan tävlingsresultat va de som gällde... Vi "förstörde rasen" osv va saker mamma fick höra....

Varför är det så här :confused: får man inte ha en border collie som familjehund eller???
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Det beror väl lite på... att ens få regga BC valpar krävs att båda föräldrarna har Godkänt Vallhundsprov, och dom flesta med avelshanar vill nog inte låta hundarna para en omeriterad tik där valparna blir oreggade.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Border Collie är en vallhund, sedan om man tävlar eller inte med sin familjehund är väl skitsamma ( huvudsaken är att den får utlopp för sitt vallbehov)

När vi sedan pratar om avel är det en helt annan femma, jag tycker att man bör ha en hund som för rasen framåt om man ens tänker tanken att avla..
Den ska ha MYCKET BRA vallegenskaper och detta är för att skydda rasens ursprung och som Mulles_Matte säger, för att ens få regga valparna måste ju båda föräldrarna ha Godkänt vallhundsprov

Varför vill ni ta valpar på Er tik?
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Det är en vallhund, och den ska få valla. Om det nu är tävling eller inte spelar ingen roll tycker jag.

Men, som Calayzira & Mulles matte säger; ska man avla så ska föräldrarna ha GK vallhundsprov för att få valparna reggade, och verkligen ha de egenskaper som krävs för att föra rasen framåt.

Jag vill verkligen ha en BC, men känner att jag inte har den tiden och intresset just nu för vallning som krävs, därför blir det ingen egen. Men i framtiden kanske!?
Mina föräldrar har en BC tik, som de använder till vallning då de har mjölkkor & får. Får hålla till godo med henne, inte fy skam det. ;)
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Nej, Borercollie är en extrem vallare och ska behållas som sådan. Det finns ingen som helst anledning att sätta en omeriterad tik i avel. Ni ensamma förstör såklart inte rasen, men ni skulle bidra till det. BC är den ras de är därför att de alltid avlats enbart på prestation, vallning. Det är vad som givit hunden utseendet och temperamentet. Slutar man avla på prestation kommer både utseende och mentalitet att ändras och det till det sämre. Det går kanske inte på en generation, men det krävs inte många heller.

Det är också därför man inte ska hålla eller avla BC som sällskap. Det attraherar fel sorts människor till rasen.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

BC utan godkänt lokalprov (vilket inte är en tävling utan en koll att hunden går att valla med) skall inte avlas på!
Visst får man ha en BC som familjehund men då skall den inte avlas på.
PL
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Min kompis har tre vallhundar, alla tikar, och visst springer dom runt osv men det är bara en utav dom som dom vallar med, dom andra blir stimulerade på annat sätt. Dock har dom en stor gård och massa får, hästar osv som hundarna kan springa runt och titta på. En utav dom är rädd för lamm :crazy:
Jag tycker inte det är ok att stänga in en sån hund i ett hus eller en lägenhet, dom behöver en gård att springa runt på, dom behöver få göra saker och röra sig. Sen om dom vallar eller ej tror jag inte spelar någon roll, om dom vill valla gör dom det, annars - inte.
Min hund e råttjägare från början, men tror ni hon jagar råttor? ICKE..
Bara för att rasen är framavlad till att användas inom ett visst moment betyder det inte att hunden MÅSTE göra just det för att stimuleras. Dock vet jag hur de där hundarna kan bli om de ej får stimulering, men man får vara påhittig.
Jag tror man kan avla på dom, min kompis familj gjorde det och det gick hur bra som helst. DOCK har hon en gigantisk gård och det finns saker att göra - hela tiden. Skillnad om man tror att man kan stänga in hunden, det går inte. Den börjar klättra på väggarna - bokstavligen.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

?????Gick hur bra som helst? Vad vi talar om är att man inte bör avla på omeriterade hundar!
PL
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Jag tycker inte det är ok att stänga in en sån hund i ett hus eller en lägenhet, dom behöver en gård att springa runt på, dom behöver få göra saker och röra sig....DOCK har hon en gigantisk gård och det finns saker att göra - hela tiden. Skillnad om man tror att man kan stänga in hunden, det går inte. Den börjar klättra på väggarna - bokstavligen.

Min svärmor o hennes familj har en underbar BC kille. De bor i lägenhet inne i stan. De aktiverar honom varje dag, de går kurser, tränar lydnad, lite agility osv.. Men de bor absolut inte på någon stor gård och vallar inte heller för den delen. Deras vovve är en toppenfin liten kille för det;)

Lite OT men var tvungen att besvara..
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Min svärmor o hennes familj har en underbar BC kille. De bor i lägenhet inne i stan. De aktiverar honom varje dag, de går kurser, tränar lydnad, lite agility osv.. Men de bor absolut inte på någon stor gård och vallar inte heller för den delen. Deras vovve är en toppenfin liten kille för det;)

Lite OT men var tvungen att besvara..

det är inte vanligt jag hör såna påståenden ;) men bra om det funkar för dom - självklart.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Om hunden vallar till husbhov så är det väl inte så jättesvårt att göra ett vallprov så har hon kunskapen på pappret.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Där har vi ju en enkel lösning för alla!
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Det finns nog många "husbehovsvallare" som inte har en chans att klara ett lokalprov.
PL
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Jo men jag tänkte att då kan ju TS få en chans att bevisa att hennes hund är duktig. Om det bara krävs ett test så är det ju inte så tidskrävande om hon anser att hunden redan har kapaciteten.
Klarar den inte testet = inte tillräckligt bra som avelsmatrial.

Enkel lösning, inga diskussioner.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Min kompis har tre vallhundar, alla tikar, och visst springer dom runt osv men det är bara en utav dom som dom vallar med, dom andra blir stimulerade på annat sätt. Dock har dom en stor gård och massa får, hästar osv som hundarna kan springa runt och titta på. En utav dom är rädd för lamm :crazy:
Jag tycker inte det är ok att stänga in en sån hund i ett hus eller en lägenhet, dom behöver en gård att springa runt på, dom behöver få göra saker och röra sig. Sen om dom vallar eller ej tror jag inte spelar någon roll, om dom vill valla gör dom det, annars - inte.
Min hund e råttjägare från början, men tror ni hon jagar råttor? ICKE..
Bara för att rasen är framavlad till att användas inom ett visst moment betyder det inte att hunden MÅSTE göra just det för att stimuleras. Dock vet jag hur de där hundarna kan bli om de ej får stimulering, men man får vara påhittig.
Jag tror man kan avla på dom, min kompis familj gjorde det och det gick hur bra som helst. DOCK har hon en gigantisk gård och det finns saker att göra - hela tiden. Skillnad om man tror att man kan stänga in hunden, det går inte. Den börjar klättra på väggarna - bokstavligen.

Men det är ju inte meningen att de ska springa omkring och valla allt möjligt. Det måste ju bara bli stressande för hunden?
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

En BC, som inte används i vallning och som inte har dokumenterade vallningsegenskaper har absolut ingenting att tillföra rasen och ska inte avlas på.

Sedan kan man ju önska att de uppfödare ni kontaktat hade varit hövligare och förklarat detta för er på ett trevligare sätt och inte bara varit oförskämda..
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Om hunden vallar till husbhov så är det väl inte så jättesvårt att göra ett vallprov så har hon kunskapen på pappret.

Ehhhhh :crazy:

Det är en enorm skillnad på att klara av att valla för husbehov och att klara av ett Lp..

Det ligger många, många timmars träning på; hämtet (framförallt!!), fråndrivningen, fösningen, fålla in och fålla ut, etc. etc. samt att hunden måste ovillkorligen kunna fjärrdirigeringen till 110%..
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Jag håller nog med de andra här.. Man bör inte avla vidare på hundar som inte uppfyller kraven och har något att tillföra rasen.. Man vill ju knappast att det går med BCn som med de flesta retrieverraserna.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Enda sättet att kontrollera om en hund har de för rasen önskade egenskaperna är ju att göra ett för rasen officiellt prov....
Att påstå att hunden vallar hemma till husbehov är ju ingen merit. Vem kontrollerar det???

Det gäller alla raser... Tex ...En jakthund som påstås fungera jättebra på praktisk jakt kan ju helt sakna de för rasen typiska jaktegenskaperna. Och skall alltså inte användas i avel... Om sen hunden är trevlig och fungerar i hemmiljö är ointressant i sammanhanget.

Har man inte intresse av att träna och prova hunden till det den från början var tänkt till så är det helt ok... men då får man också avstå från avel.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Ehhhhh :crazy:

Det är en enorm skillnad på att klara av att valla för husbehov och att klara av ett Lp..

Det ligger många, många timmars träning på; hämtet (framförallt!!), fråndrivningen, fösningen, fålla in och fålla ut, etc. etc. samt att hunden måste ovillkorligen kunna fjärrdirigeringen till 110%..

Jomenvisst, jag gjorde praktik på en stor fårfarm i england. Där hundarna användes både praktiskt varje dag och vid prov.
Det verkade som mitt budskap inte gick fram.
Om hunden vallar så bra till "hubehov" att den duger i avel - så då borde det väl "piece of cake" att göra prove med den..... (behöver jag infoga passande smilie)

Det är som folk som väljer att avla på sin hund för "den är så fin och snäll" - och SÄKERT skulle få jättefina omdömen på utställning/korning/bruks om ägaren bara hade velat... :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Har haft border collie som favoritras i 2 år nu. Har en schäfer för tillfället som haft problem som sprungit efter bilar, hoppat på...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 854
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Hej alla! Jag har sedan barnsben fått höra att border collies måste få utlopp för sina vallningsinstinkter och om man ska skaffa en...
2
Svar
24
· Visningar
4 793
Övr. Hund Hej Har jag fått höra rätt?? är kelpien en lättare ras än bc:n ?? klarar sig en australiensk kelpie av att bara köra lydnad eller...
Svar
14
· Visningar
6 376
Senast: Gilan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp