Utslagen magen efter Metacam och Previcox. Lång återhämtning?

Toudi

Trådstartare
Vår hund blev insatt på Metacam vilket vi efter två dygn fick sluta med då magen reagerat med diarre andra dygnet. Vi fick då istället utskrivet Previcox vilket fungerade bra i en vecka innan magen krachade med diarrér. Slutade med medicinen i fredags och diarrén har hållt i sig. Igår var första dagen sedan i fredags som avöfringen var korvliknande ( men ändå inte helt som vanligt)

Men sent igår kväll så hade han kräkts upp maten. Han väckte mig nu inatt och behövde gå ut. Nu var det tunn diarré igen :( Han har ätit kyckling och ris sedan han blev dålig av Metacamen. Över en vecka sedan. Han har även fått ett par kurer med Canikur. Fick tips av veterinär om Losec men upplevde att han blev värre av det så ger inte det. Har beställt Royal Canin Intestinal på veterinärs inrådan.

Det jag funderar på är hur lång tid det vanligtvis tar innan dom blir återställda i magen efter att ha reagerat på sådan medicin? Kan det vara så att magen är förstörd för all framtid? Blir orolig av att det inte går över. Han väntar dessutom på att få bli opererad och tills dess så måste magen komma i balans. Den medicin han får är Tradolan men den har han inte reagerat på tidigare. Va jag vet så ger Tradolan snarare trög mage så det känns ganska uppenbart att det är Metacam och Previcox som är orsaken.
 
Tänkte just föreslå omeprazol när jag såg att ni provat losec... Hur länge försökte ni med det? Det tar i alla fall ett par dagar innan det har just någon effekt. På vilket sätt blev hunden sämre när ni gav det?

Jag hade inte velat byta foder i det här läget, utan försökt hålla hunden på skonkost (men ser att du har veterinärinrådan på det så jag ska inte säga emot). Och så undrar jag vad veterinären sagt om tradolan, jag har (noooog, plötsligt inte helt säker...) ingen erfarenhet av det just på hund men på människa kan det definitivt sabba magen med både kräkningar och diarré? En reaktion på tradolan hade nog varit min främsta misstanke i läget du beskriver, även om han tålt den förr (eller reagerat med att bli trög) kanske det blev annorlunda när magen redan kraschat av annat.
 
Om du slår på fass.se och läser så kan Tradolan orsaka illamående, kräkningar och diarré bland annat. Det är samma medicin till hund som människa, så förmodligen är biverkningarna desamma.

Du ska inte byta foder rakt av när han är så dålig i magen. Jag hade kokt ris med drygt dubbelt så mycket vatten som det står på förpackningen och låtit det koka minst 1 timme och så hade jag låtit en bit vit fisk (torsk eller liknande) koka med halva tiden. Bara en liten nypa salt och även en nypa druvsocker, inga andra kryddor. Det hade jag gett i små portioner 4-5 ggr per dygn i 2-3 dagar och därefter blandat i några kulor av det foder vetten rekommenderat, ca 10 st första dagen och sedan ökat på under 4-5 dagar. Fortfarande små mål 4-5 ggr per dygn. Så har jag "klarat" "mina" hundmagar ett antal gånger. Har man ingen fisk så kan man istället blanda i lite rå ren nöt/oxfärs istället som läggs i vid servering (den ska inte koka utan serveras rå). Risblandningen serveras ljummen. Obs att kokt ris är känsligt så kyl det snabbt och in i kyl/frys med det. Man kan alltså bli dålig i magen om det inte kyls tillräckligt snabbt. Sätt kastrullen i kallt vatten o rör tills det är kallt.
 
Jag hade gett symbiotic DC som är både pre o probiotika. Men fråga veterinären först. och jag hade gett det minst 2 månader i sträck.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 413
Hundhälsa Hej! Jag börjar med att skriva att jag har förstått att återkommande urinvägsinfektioner är ett vanligt fel på tikvalpar. Jag har en...
Svar
7
· Visningar
3 599
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Vår ena hund äter just nu en kombination av Tradolan och Metacam. Man har ju hört en hel del negativt om Metacam så vart lite orolig...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: Toudi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp