Utställningsfrågor

B

Bums

Hej!

har några frågor angående utställning.

Nu har ju min "lilla" kille blivit hela fyra månader så den 30/5 är det dags för den första utställningen, en inofficiell valpklass. Och jag har aldrig tidigare ställt ut en hund, då det inte har varit huvudintresset. Nu har jag ju fått höra att min kille är fin så då måste vi ju bara testa :D

Men... Jag satt och läste lite om utställningar och hittade denna text:

FINALTÄVLINGAR I "STORA RINGEN"
Finaltävlingarna är en inofficiell tävlingsform som utöver tävlan om Bäst I Gruppen (BIG) och Best In Show (BIS) även omfattar tävlan om dagens bästa valp, veteran, uppfödar- och avelsgrupp samt junior handling (separata bestämmelser för junior handling finns att beställa från SKK).

BIR-vinnande hundar tävlar inom respektive rasgrupp. Konkurrensbedömning tillämpas. De fem bästa hundarna inom varje rasgrupp placeras och vinnande hund tilldelas Bäst I Gruppen 1 (BIG-1). Alla BIG-vinnande hundar - en ifrån varje rasgrupp - tävlar sedan mot varandra om att bli utställningens vackraste hund = Best In Show (BIS).


OM (stort om) vi nu vinner i vår klass, går man då vidare för chans till BIG och BIS trots att det är en inofficiell utställning?

Nyfiken! :bump:
 
Sv: Utställningsfrågor

Blir han bästa hanvalp i din ras så tävlar han mot bästa tikvalpen. Vinner han där blir han BIR-valp och då går han till BIG, om det är en sådan. Många har ingen gruppfinal för valpar av nån anledning så alla "tvingas" stanna till BIS-finalen. Vilket i sig mest är uttröttande för så små valpar, att stanna till eftermiddagen om man har varit där tidigt på morgonen. Jag har åkt hem en gång för att det bara var risk att han ledsnade och tyckte utställningar suger, men det bestämmer man ju såklart själv. Nu senast stannade jag och då blev min nuvarande valp (som dock är 8 månader och ju har mer ork) BIS-2 valp. Och visst är det skoj trots inofficiell utställning. :)
 
Sv: Utställningsfrågor

Okej, var cirka 50 hundar på hela dagen så det lär ju gå fort. Och sen kommer ju hela kullen dit, så det blir ju lite av en "valpträff". Så förhoppningsvis kommer han tycka det är kul även om vi stannar hela dagen. Han är ju lite tunn bak nu i valpstadiet så jag tror inte att han går vidare, men man kan ju få drömma ;-) tack för svaret!
 
Sv: Utställningsfrågor

Oj, så lite? Ja men då går det nog snabbt. Det har varit runt 200 på dom inoffare jag har varit på så då har det tagit rätt lång tid. :) Lycka till! :p
 

Liknande trådar

Tjatter Best in show Det är dagen då årets sista hundutställning ska avgöras. Den som vinner BIS får den åtråvärda titeln ”Årets hund”, något...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
28 366
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag hade tänkt anmäla mig till en inofficiell urställning här i Luleå, men fick information om att det var en "Match Show". Är det någon...
Svar
2
· Visningar
1 837
Senast: Daff
·
S
Övr. Hund Hej Jag är nybörjare vad gäller utställningar men jag försöker läsa mig till hur det går till på utställningar som ett komplement...
Svar
16
· Visningar
1 246
Senast: Smulis
·
Övr. Hund Idag var vi på hundutställning i Lomma! Och det gick jättebra:banana: LADY, som vi även ställde ut i Smålandsstenar i torsdags, blev...
Svar
9
· Visningar
1 048
Senast: Smulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp