Utställningskritik

superstar

Trådstartare
Idag har jag äntligen lyckas ta mig iväg på min första utställning. Vovven är tre år så det var verkligen dags...

Allt gick otroligt bra och hon skötte sig perfekt med tanke på att det var första gången både för henne och mig. Fick i kritiken att hon "rör sig löst fram och trångt bak och behöver stabilisera sina rörelser mer". Hur ska jag tolka detta? Vad betyder det egentligen?

Det gäller D/S Gårdshund.

:bump:

Sv: Utställningskritik

Troligtvis "fladdrar" hon med frambenen, så att de inte rör sig rakt och stabilt samt rör bakbenen för nära varandra när hon travar.

Det man kan göra för att få det bättre är att se till att ge hunden allsidig och varierad motion och se till att träna upp musklerna i frampartiet.

Nej, att det inte var positivt det kunde jag lista ut ;) Men vissa saker de skriver är ju faktiskt svåra att veta om det är positivt menat eller inte. Som tex att domaren sa "kraftig hals" men hon som skrev protokollet hörde fel och skrev "vacker hals". Låter ju trevligt och bra, men jag kan fortfarande inte bestämma mig om den kraftiga halsen var bra eller dålig :D

Nej, vi var i Lida, Tullinge.

Jag tycker att hon motioneras väldigt allsidigt, men det är väl bara att jobba vidare med det. Tips på vad för motion som musklar frampartiet? Simning?

tips på bra varierad träning för att bygga på.. simning, sand/grustag. fia prommenader över stockoch sten i skogen, cykling, drag av valfri sort... klövjeväska..

Idag springer hon mycket lös i varierad terräng, på både promenad/jogging- och ridturer och springer brevid cykeln (inte nu under sommaren iofs) en till ett par mil i veckan. Men vi får väl träna vidare och hitta fler olika träningssätt. Ska absolut försöka få till lite mer "klättring" typ i grus/sandtag vore ju perfekt. Nyttigt för matte också :)

Tack för tipsen :)

Om hunden redan är i god kondition, träna ringträning dvs springa i utställningskopplet på en mindre yta och i korta raka linjer. En del sådan kritik kan härledas till att hunden inte är van att springa i ringen och spänner sig.

Det låter mycket logiskt att det skulle kunna vara så enkelt. Vi började träna på detta igår :o Så vi har mycket att slipa på.

Tänkte säga samma som ovan och även lägga till att skrittövningar i koppel i terräng är jättebra och körs bäst i intervaller. :)

Frampartiet kan du säkert träna upp mer. Men trångt bak - det är svårare, betyder oftast att tassarna bak är väldigt nära varandra. Tåtrång kan det också stå. Så såg min första saluki ut :)

Det låter mycket logiskt att det skulle kunna vara så enkelt. Vi började träna på detta igår :o Så vi har mycket att slipa på.

Det kan vara så enkelt om ni är så nya på det. Min hund "reste" sig i traven i början när vi tränade för utställning och då fick vi just den effekten. Hunden fladdrar runt i framänden och är spänd i bakänden och kan ge ett trångt intryck.

Det många lägger allt krut på när de tränar inför utställningar, är att hunden ska stå snyggt uppställd. Det är precis lika viktigt att träna att springa i rutformation, på diagonaler och i trianglar och då givetvis med utställningshalsband på hunden.

Var med på ringträningar om din BK anordnar annars bruka SKKs olika underavdelningar anordna. Då får din hund vänja sig vid att springa med hundar framför och bakom.

Hur menar du då? Bara skrittpromenader i kuperad terräng eller vaddå? ;)

Tack för alla andra tips, det här är en helt ny värld för mig men väldigt rolig och vi ska absolut fortsätta :)

Ett sätt är att gå med hunden brevid sig i kortare koppel/sele och skritta i kuperad terräng så att hunden får jobba med både kordination och styrka. Det är så mycke enklare att skutta runt lös i skogen så hon kommer nog uppleva det ganska jobbigt till en början.

Jag kör alltid träning i intervaller beroende på hundarnas hälsa. Men om du testar 30sek och vilar 30sek så får du säkert snabbt ett hum om vilka tidsintervaller som är lämpligt för just din hund. :)

Oki, absolut värt att testa. Tack! Eftersom hon är så liten kan jag tänka mig att det blir rätt mycket klättrande för henne med denna typ av arbete, har jag aldrig tänkt på innan.

Du kan få den effekt du beskriver om du och hunden inte springer i takt eller om tempot int är det rätta. Enkelt sätt att kolla vad som händer i olika tempo är att någon står och kollar er eller tom filmar med mobilen så du själv kan se resultatet.

Tips på trännig för hunden har du fått och de stämmer bra t ex att träna att springa på små ytor vilket är viktigt. Sedan kan andra hundar i ringen störa och du kan då få de här effekterna då också varför träning med andra hundar i närheten och på gång i ringen samtidigt är jättebra - precis som andra skrev.

Tänk på att det är koppelträning som ger bäst effekt för att korrigera rörelser... Du vill ju att hunden ska röra sig mer balanserat, det gör att bästa effekten och kontrollen över det resultat som man vill ha är då hunden går i koppel.

Jag brukar lära mina hundar kommando "trava", så där som ridskolehästar får lära sig :angel:. Då vet hunden att den ska trava och inget annat. Ifall din jycke är hastrång p g a att bakbensvinklarna är stora, så kan man "hjälpa" upp intrycket d v s gömma felet så gott det går genom att få hunden att trava fort då domaren tittar på hunden bakifrån. Så gör jag - min hund har stora bakbensvinklar och kan bli hastrång p g a det.

Jag har inte tränat min hund som de andra här tipsar om, men jag skulle önska att jag hade orken. Det är bra råd!

Lycka till!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 002
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 077
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 812
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 931
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka