Uttråkad häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Principessa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 668
P

Principessa

Min kuse har tråkigt i boxen....har ni några tips?

Har till och med funderat på att köpa en kanin som "sällskaps djur" åt honom....inte en liten dvärgkanin här inte utan typ en Belgisk jätte eller en Fransk vädur (6kg någonting sådant?)
Grejjen är den att Han har en krubbitare som granne och beteendet "smittar" pga att min häst har tråkigt...blev helt hysterisk någon dag sedan då jag upptäckte att man älskling har "smakat" på box inredningen...blir lätt så att han "apar" efter de andra hästarna... :smirk:
Smörjde in hela väggen med "anti-bit-joks-" och han har inte gjort om det... Men han har tråkigt... En sådan där "boll" kanske?

Vad ska jag göra för att det ska bli mer stimulerande åt honom??

Borra hål i ett par vedklabbar av lövträ och häng upp i ett tjockt rep...dem kan han pilla med en stund...När han tröttnat på dem får du hitta på nåt nytt..

Han går ute från klockan 7 på morgonen till 8 på kvällen.... sedan ska han gå ute hela sommaren... :smirk:

Om din häst inte kan vara ute så lägg in halm, några pinnar, granris eller kanske en sådan där boll. Kanske en klimatta inte skulle skada. Vet inte hur stor box du har men min häst gillar att bära omkring "sitt" granris i munnen till sin utkiksplats i fönstret :D
Men nu är hon ute så mycket det går så då vill hon bara sova när hon kommer in :)
Lycka till! :)

Öj! Det där med lövträd ska jag fasiken testa!!!!Tack för tipset! :rofl:

Hmmm...har precis bytt från spån till halm,han har i prncip fri tillgång till hö...Funderar på att ta med lite grenar från vårt äppelträd hemma och lägga in i boxen?Boxen är stor...(Om en box någonsin kan vara stor,menar jag...) :D

Jag hade flyttat hästen till en lösdrift, vill man ha hästen inne på natten så går ju det i en sådan oxå- skillnaden där är att hästen har lekkamrater att umgås med... Men om det inte är möjligt så låter ovanstående ideer om grenar o leksaker bra. Tänk bara på att inte använda grenar från träd som är gifitga för hästen (fast jag kanske är dum som ens nämner det... det är ju en ren självklarhet :smirk: )

Hoppas ni lyckas hitta på nåt bra för honom! Det är aldrig roligt att se en häst som har så tråkigt att den tar till beteenden som krubbbitning...
ps. Jag hade aldrig utsatt en kanin för risken att bo med en 600 kilos häst... ds.

Min häst har två bollar i boxen:
En basketboll med ganska lite luft i, så att den är "kasta-omring-vänlig"
Och en sån här boll med godisbitar i ;)

Han står ju på halm och hra fri tillgång till hö, det är ju jättebra. Hur har det funkat med grenarna? Du kan ju annars testa att köpa slick stenar, som smakar mums. :)

Boll med godisbitar i, lekboll eller borste att hänga upp som hästen kan leka med!

Krubbitning är ett beteende som uppkommer av otillräckligheter i miljön, och att hästen inte kan bete sig naturligt. Själva krubbitningen är ett sätt för hästen att hantera sin stress, vilket hans stallkompis försöker göra och det verkar som din pålle är på gång att börja göra det samma, inte p g a att det smittar utan p g a att han inte kan bete sig naturligt och därför blir stressad.

Säger som många andra. Släppp ut pållen om det finns möjlighet till det. :smirk:

Släpp ut hästen!

Beteendestörningar, t.ex. krubbitning, smittar inte mellan individer. Om många hästar i ett stall uppvisar beteendestörningar är detta en reaktion på stallmiljön.

För att förebygga beteendestörningar:
- Mycket utevistelse
- Kontakt med andra hästar, såväl inne som ute.
- Bra fodringsrutiner, d.v.s. rejäla grovfodergivor och begränsade kraftfodergivor. Det är bättre med tre rejäla givor grovfoder/dag än att springa och smådutta ett kilo åt gången flera gånger.
- Fri tillgång till grovfoder, t.ex. halm som strö.
- Fönster!
- S.k. aktivitetsbollar har i studier visat sig öka frekvensen av beteendestörningar hos hästar. Detta p.g.a. att hästens motivationssystem fungerar så att om de börjar äta vill de fortsätta med det. Om beteendet inte kan utföras ökas frustrationen istället.
- De flesta "knep" mot beteendestörningar (illasmakande medel, krubbitarremmar et.c. löser inte grundproblemet.

Håller med! Ut med hästen ba' =o)

Mina pållar är inne mellan 23:30-06:30 ungefär..
och så häär glada blir dom :rofl: :bump: :rofl: :bump:

Liknande trådar

B
Övr. Djur Hej! Jag undrar om någon har erfarenheter av belgisk jätte eller fransk vädur. Har hört så mycket olika om dom. Jag tänkte ha kaninen... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
13 752
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur