Vacc mot botulism om man ger hösilage?

Ja där ser du, det var ju det jag skrev förut. Det är våran syn på hästen som skiljer sig åt.

Det är därför jag väljer att vaccinera och du inte gör det.
Okej då så är det ju så.

Är din familj vaccinerad mot TBE?
Pneumokocker?
Influensa?
 
Senast ändrad:
Fast man kan bara förkorta lidandet så, inte förhindra. Det är en av de saker jag tycker är otäckt med botulismfritt - det går så fort :(
Jo det är läskigt men jag anser att jag har minimerat risken.

Jag undrar så hur många som fodrar med torrhö som vaccinerar mot botulism?
Med ett ensilage på 53% ts så är risken lika liten som med torrhö.
 
Vi har tidigare inte haft hästarna vaccinerade mot botulism då vi gett vanligt hö men i år fick vi lov att plasta en del av skörden och då vaccinerade vi hästarna.
Är väl upp till var och en vad man anser är bäst men väger man för och emot så tror jag det är bättre att vaccinera än att låta bli.
 
Kl
Alltså ni som sitter och grälar sinsemellan om att vaccinera/inte vaccinera.... Ni kommer aldrig bli överrens och diskussionen är identisk med alla hundra andra trådar i ämnet . Dvs totalt meningslös .

Jag vaccinerar min häst då det för mig inte är värt några ynka hundralappar om året mot risken även om jag är fullt medveten om hur liten den är . Smidigt och enkelt att göra i samband med annan årlig vaccination så ingen grej alls .

Jag struntar i andra som inte vaccinerar - de får göra precis som de vill .
 
Du har väl ett större behov av säkerhet och trygghet än vad jag har.
Den verkliga risken för att du eller jag skulle råka ut för att någon av våra hästar fick botulism är så liten att vi inte kommer att få uppleva det.

Jag fordrar inte på marken.
Balen står på sin plastbotten med nät omkring sig så den kommer inte i kontakt med marken.
Och då spillet är lättare att komma åt än fodret bakom nät så ligger inget kvar runt balen.

Japp. Risken är i princip obefintlig. Men jag skulle klandra mig själv härifrån till evigheten, jag "är sån". Därför vacc jag.
 
Alltså ni som sitter och grälar sinsemellan om att vaccinera/inte vaccinera.... Ni kommer aldrig bli överrens och diskussionen är identisk med alla hundra andra trådar i ämnet . Dvs totalt meningslös .
Nej jag tycker att det är oerhört intressant med hur andra resonerar, så det är inte det minsta meningslöst.
Dessutom så har jag lärt mig att det faktiskt är själva giftet som vaccinet är verksamt mot.
Så jag värderar diskussionen högt.
 
Inte influensa och pneumokocker då ingen av oss är i en riskgrupp. Bortsett från den äldste mot svininfluensa.
Jo men där gör du ju en riskavvägning på familjemedlemmar, eller hur?
Det finns de som har dött av svininfluensa så varför chansar du?
Vi är alla i familjen vaccinerade mot både TBE och svininfluensa.
TBE då vi bor i riskområde och svininfluensa så den är farlig på riktigt för yngre människor som inte har haft Hong-Kong-influensan.
Jag är vaccinrad mot pneumokocker då jag är i riskgrupp.
Alla små barn vaccineras numera mot pneumokocker sedan det har kommit ett verksamt vaccin för barn.

Jag funderar på hur du ser på vaccinationer i allmänhet.
 
Nej jag tycker att det är oerhört intressant med hur andra resonerar, så det är inte det minsta meningslöst.
Dessutom så har jag lärt mig att det faktiskt är själva giftet som vaccinet är verksamt mot.
Så jag värderar diskussionen högt.

Den diskussionen har jag inga problem med den är givande och dessutom framkommer det ju lite hur en del som argumenterat en massa om hur hästar kan/inte kan drabbas/olika förhållanden etc faktiskt heller inte hade koll men ändå argumenterade hej vilt under sina egna övertygelser att de visste .

Det är mer din och ett par andra användares argument mot varann att " jag vaccinerar/jag vaccinerar inte med xx och yy argument som gör att jag fällde kommentaren. Ni har liksom hållt på nu sinsemellan i typ 2 dygn Non stop, och kommer ingenvart i era egna övertygelser ;) Det har ju tillochmed dragit in på nivån att den ena parten frågar om den andre anser denne löjlig för att den vaccinerar/inte vaccinerar . Känns rätt så oproduktivt och inte så lite tjatigt eftersom det som sagt finns 100 trådar med samma nivå på ämnet ;)
 
Senast ändrad:
Jo men där gör du ju en riskavvägning på familjemedlemmar, eller hur?
Det finns de som har dött av svininfluensa så varför chansar du?
Vi är alla i familjen vaccinerade mot både TBE och svininfluensa.
TBE då vi bor i riskområde och svininfluensa så den är farlig på riktigt för yngre människor som inte har haft Hong-Kong-influensan.
Jag är vaccinrad mot pneumokocker då jag är i riskgrupp.
Alla små barn vaccineras numera mot pneumokocker sedan det har kommit ett verksamt vaccin för barn.

Jag funderar på hur du ser på vaccinationer i allmänhet.
Alltså mina barn får alla de vaccinationer som är standard + Hepatit och TBE.

Men jag skrev ju att äldsta sonen är vaccinerad mot svininfluensa. Längre än så hann vi inte med innan de blåste av det hela. Den näst äldsta hann bara få en spruta. Det var lite veligt där ett tag hur många sprutor dom skulle ha. Om det räckte med en eller två.
 
Längre än så hann vi inte med innan de blåste av det hela.
Svininfluensan finns numera med i vaccinationen mot säsongsinfluensan.
Svininfluensan är fortfarande farlig men vaccinet är numera säkert.

Så jag undrar litet hur du tänker där?
Som jämförelse med att vaccinera hästarna mot botulism.
Hur gör du din riskanalys?
 
Kl
Alltså ni som sitter och grälar sinsemellan om att vaccinera/inte vaccinera.... Ni kommer aldrig bli överrens och diskussionen är identisk med alla hundra andra trådar i ämnet . Dvs totalt meningslös .

Jag vaccinerar min häst då det för mig inte är värt några ynka hundralappar om året mot risken även om jag är fullt medveten om hur liten den är . Smidigt och enkelt att göra i samband med annan årlig vaccination så ingen grej alls .

Jag struntar i andra som inte vaccinerar - de får göra precis som de vill .

Fast du bidrog ju nyss till diskussionen med Samma argument som många andra (inkl mig)? :)
 
@Alexandra_W jag har fällt en enda kommentar om hur jag gör och skiter fullständigt i om andra inte resonerar så . Det är så etablerat konstaterat att typ 50/50 vaccinerar/inte vaccinerar så för mig är det nästan en ickefråga utifrån det faktumet .

För mig är det stor skillnad mot att spendera två dygn med femtioelva kommentarer som upprepas och bara går fram och tillbaka mellan samma x skribenter .
Men det var en åsikt som sagt när jag nu kikade in här igen efter nåt dygn . Det står er givetvis helt fritt att argumentera er blåa hur mycket ni vill :)
 
Aha då har jag kanske haft tur. Mina balar brukar jag ha öppna ca 1 vecka och det enda som händer är ingenting eller att det blir ännu torrare. Har jag haft blötare ensilage blir det dåligt mycket fortare.
 
Svininfluensan finns numera med i vaccinationen mot säsongsinfluensan.
Svininfluensan är fortfarande farlig men vaccinet är numera säkert.

Så jag undrar litet hur du tänker där?
Som jämförelse med att vaccinera hästarna mot botulism.
Hur gör du din riskanalys?
Därför att ingen av oss är i någon riskgrupp.

Om en häst får botulism så dör den så gott som alltid.

Dessutom så vaccinerar jag mina hästar mot A2 och då tar jag botulismen samtidigt vilket medför en väldigt liten kostnad.

Jag finner det väldigt intressant att du blir så provocerad av att jag vaccinerar mot botulism.
 
Gör det nåt? Jag är osäker på TS i mitt men det är på gränsen till hö så det borde ligga där nånstans och jag föredrar det så torrt.
Det "gör" inte något utöver att hållbarheten och poängen med det kvalitetsmässigt att ensilera det blir lite missad .
Plastat Hö är ingen hit förvarings och kvalitetsmässigt pga anledningar som getts .
Däremot så är det sällan problem att ha silage med betydligt högre torrhalt än 65% . 75 % tex fungerar utmärkt om fodret är hanterat och förpackat som det ska .
Är det det så är det oerhört mycket bättre odds att servera kvalitetsfoder än de som tex fortfarande väljer att köpa in stora lager balat Hö att förvara på en skulle för en hel vinter .

Det blir lite skrönor och slentrian kommentarer som ofta på sociala medier när folk engagerar sig inte sällan .
 
Senast ändrad:
Det "gör" inte något utöver att hållbarheten och poängen med det kvalitetsmässigt att ensilera det blir lite missad .
Plastat Hö är ingen hit förvarings och kvalitetsmässigt pga anledningar som getts .
Däremot så är det sällan problem att ha silage med betydligt högre torrhalt än 65% . 75 % tex fungerar utmärkt om fodret är hanterat och förpackat som det ska .

Det blir lite skrönor och slentrian kommentarer som ofta på sociala medier när folk engagerar sig inte sällan .
Så du menar att när SLU ej rekommendera högre ts-halt än 65% så är det en skröna?

Problemet är att det bla behövs vatten för att det skall bli en process.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: mily
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
857
Senast: Zevzan
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp