vaccin-förvirrad

S

seifur1

Hej
Är det någon som vet om de nya influensavaccinen :confused:
Jag vill kolla om distriktveterinären har fel eller... :confused:

Han var och skulle vaccinera mina hästar. Jag har slarvat och min vuxna häst skulle haft sin influensa-spruta i september och min unga häst i november.

Jag trodde vi skulle börja grundvaccinera men veterinären säger att det behövs inte :confused: :confused:
Han säger att de nya vaccinen håller längre.

Stämmer verkligen detta. Jag tror inte det för jag hittar ingen info om detta eller någon annan som hört detta.

Är distriktveterinären ute och cyklar eller :o :D
 
Det beror lite på hur högt smittryck dina hästar utsätts för. Om de bor på landet och inte träffar så måga andra hästar så är det ok, medan en häst uppstallad i ett stall med flera andra hästar som kanske dessutom är ute och reser en del kan behöva tätare vaccinationer. Ska du tävla så kommer d förstås att bli stoppad eftersom hästarna enligt tr inte har ett fullgott vaccinationsskydd.

De nya vaccinen, sk ISCOM, sägs vara effektivare genom att reta till en större antikroppsbildning = bättre skydd.

Den största risken för dina hästar har naturligtvis varit under hösten då de gått utan skydd/med dåligt skydd. Jag skulle rekommendera dig att vaccinera i slutet av sommaren istället eftersom de flesta influensaepidemier bryter ut just på hösten, det är bättre att ha ett färskt skydd då.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 690
Senast: Lhas
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 003
Senast: Efwa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 322
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en...
Svar
3
· Visningar
1 323
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp