Vaccin mot vattkoppor?

Fattade det som att du menade att man inte kan få bältros om man är vaccinerad mot vattkoppor eftersom du skrev: "Är fördelen att man inte kan få bältros?"

Jag har haft vattkoppor som vuxen, det var inte så farligt, klådan var värst (fick Tavegyl mot den) men annars blev jag inte speciellt sjuk. Haft det som barn också så hade väl lite skydd av det.

Kruxet är att man vet inte om man får bältros förrän man får det och då ska man helst sätta in antivirusläkemedel inom en viss tid, tror det är 72 timmar, för att undvika de värsta symtomen.
Bältros är nog värre än att ha vattkoppor som vuxen. Bältros kan ju sätta sig nästan varsomhelst och ge långvariga problem, ögonskada t.ex. Tänker jag.

Ska nog vaccinera mig mot bältros men det är så dyrt plus att jag kanske är för ung. Tror de över 50 har nån slags förtur.

Ja det var en fråga, om man kan få bältros om man vaccinerar sig mot vattkoppor? Jag vet ju inte. Kan man då ser oavsett vaccin eller genomgången sjukdom ser jag inte att det spelar nån roll. Får man inte bältros om man vaccinerar sig mot vattkoppor är det en annan femma.

Jag hade nog hellre vaccinerat mot bältros än vattkoppor i alla fall. Om nu inte vaccinet gör så man inte får bältros.

Om du hade vattkoppor som barn borde du inte kunnat få det som vuxen väl? Du är säker på att det inte var bältros?
 
Passar på med en fråga i ämnet..

Vår dotter är 1,5 år, har inte haft vattkoppor, precis börjat på förskola så räknar med att det kommer nångång.. jag har inte haft vattkoppor varken som barn eller vuxen. Hur borde man göra? Vaccinera oss båda?
 
Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde frågan innan sommaren för att bedöma om det ska ingå i allmänna vaccinationsprogrammet för barn. Jag tänkte då avvakta deras besked, men utredningen har dröjt och inget besked finns.

Nu har vi bokat en resa fem veckor bort och vi funderar därför återigen om vi bör vaccinera, för att slippa ställa in resan eller ha massa strul om hon mot förmodan skulle få vattkoppor just den veckan vi är borta.

Har ni vaccinerat era barn, varför/varför inte? Upplevde ni några biverkningar?
Mina är 6 resp 8.
Har inte vaccinerat då de fick vattkoppor 2 veckor innan 🙄
Hade tur att de fick det lindrigt som väl var.
 
Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde frågan innan sommaren för att bedöma om det ska ingå i allmänna vaccinationsprogrammet för barn. Jag tänkte då avvakta deras besked, men utredningen har dröjt och inget besked finns.

Nu har vi bokat en resa fem veckor bort och vi funderar därför återigen om vi bör vaccinera, för att slippa ställa in resan eller ha massa strul om hon mot förmodan skulle få vattkoppor just den veckan vi är borta.

Har ni vaccinerat era barn, varför/varför inte? Upplevde ni några biverkningar?
Har vaccinerat båda våra barn, för mig var det självklart - ser inga argument mot varför man skulle göra det (om man har möjlighet…) :)
 
Du kan inte få bältros av vattkoppor!
Det sa jag inte heller. Du får bältros av kroppens egen reaktion av vattkoppsinfektionen som ligger kvar i kroppen sedan du hade vattkoppor. Men om du haft vattkoppor och utsätts för vattkoppssmitta så reaktiverar du skyddet och får däremot bättre skydd mot att din egen kropp utvecklar bältros. Därför är vaccin mot vattkoppor tudelat. Ju fler gånger den som haft vattkoppor utsätts för vattkoppssmitta desto lägre risk för bältros.
 
Jag hade valt att vaccinera. Mina barn fick vattkoppor vid 3 respektive 8 års ålder. Treåringen hade hemska koppor i underlivet vilket gjorde henne panikslagen vid toalettbesök. Hon fick både kissa och bajsa i badkaret i en vecka. Usch, det var så hemskt.

Åttaåringen fick koppor över hela kroppen och hög feber. Han har ärr överallt nu.
 
Det sa jag inte heller. Du får bältros av kroppens egen reaktion av vattkoppsinfektionen som ligger kvar i kroppen sedan du hade vattkoppor. Men om du haft vattkoppor och utsätts för vattkoppssmitta så reaktiverar du skyddet och får däremot bättre skydd mot att din egen kropp utvecklar bältros. Därför är vaccin mot vattkoppor tudelat. Ju fler gånger den som haft vattkoppor utsätts för vattkoppssmitta desto lägre risk för bältros.
Du låter säker så du har säker rätt, men jag har för mig att jag läste precis tvärt om när jag ändå gjorde pyttelite research inför jag vaccinerade barnen dvs. att vaccin mot vattkoppor skyddar bättre mot bältros än genomgången infektion av vattkoppor.
 
Du låter säker så du har säker rätt, men jag har för mig att jag läste precis tvärt om när jag ändå gjorde pyttelite research inför jag vaccinerade barnen dvs. att vaccin mot vattkoppor skyddar bättre mot bältros än genomgången infektion av vattkoppor.
Det kanske är så att den som fått vattkoppsvaccin är bättre skyddad mot bältros, det vet jag inget om. Men den som redan haft vattkoppor kan ju inte få vattkoppsvaccin. De flesta som har barn nu har ju redan haft vattkoppor när de själva var barn.
 
Vi vaccinerade inför en långresa med flyg. Då var barnen ungefär 6 år och 9 år. Vi vill inte riskera att missa utresan respektive bli kvar på resmålet pga vattkoppor.

Jag fick vattkoppor när jag var 19 år och det var hemskt, så det ville jag verkligen att mina barn skulle slippa. Jag har även haft vuxna kollegor som inte har haft det som barn och blivit utsatta för smitta av yngre släktingar och blivit rejält oroliga.

Dessutom var detta innan pandemin, så hemarbete var inte lika vanligt dvs om båda barnen fick vattkoppor efter varandra hade det blivit krångligt och krävt en del vab.

Det var inga biverkningar som jag minns, så det var nog inget värre än andra barnvaccineringar. Eftersom många andra länder vaccinerar och har vaccinerat länge, så var vi inte oroliga för värre biverkningar.
 
Kommer vaccinera 9åringen, ska bara ta tag i det och ringa och boka en tid. 4 och 5 åringen har inte heller haft det än och där funderar vi fortfarande hur vi ska göra.

13 och 14 åringen hade när dom var 2 och 3 år och var inte speciellt sjuka men framförallt den äldsta hade väldigt mkt prickar och har nu fulla ärr i ansiktet.
Men vi var i stort sett isolerade i 3 veckor innan båda var prickfria.

Här i Österrike har jag inte hört ngr diskussioner om att det ska komma med i allmäna vaccinationplanen.
 
Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde frågan innan sommaren för att bedöma om det ska ingå i allmänna vaccinationsprogrammet för barn. Jag tänkte då avvakta deras besked, men utredningen har dröjt och inget besked finns.

Nu har vi bokat en resa fem veckor bort och vi funderar därför återigen om vi bör vaccinera, för att slippa ställa in resan eller ha massa strul om hon mot förmodan skulle få vattkoppor just den veckan vi är borta.

Har ni vaccinerat era barn, varför/varför inte? Upplevde ni några biverkningar?
Jag hade velat vaccinera, fem år och fortfarande inte fått vattkoppor. Tyvärr verkar närmaste ställe som vaccinerar privat vara 30 mil bort så de har dragit ut på tiden tills barnet nu har en egen åsikt. Som är nej, och jag respekterar det.
 
Jag hade velat vaccinera, fem år och fortfarande inte fått vattkoppor. Tyvärr verkar närmaste ställe som vaccinerar privat vara 30 mil bort så de har dragit ut på tiden tills barnet nu har en egen åsikt. Som är nej, och jag respekterar det.
Spännande! Är det bara runt vaccination som du respekterar barnets beslut? Eller får det även t.ex. bestämma om det ska borsta tänder osv? Konsekvenstänket är inte helt utvecklat hos en fem-åring.
 
Jag hade velat vaccinera, fem år och fortfarande inte fått vattkoppor. Tyvärr verkar närmaste ställe som vaccinerar privat vara 30 mil bort så de har dragit ut på tiden tills barnet nu har en egen åsikt. Som är nej, och jag respekterar det.
Är också nyfiken! Om barnet är 5 år har den ju några sprutor kvar på vaccinationsprogrammet. Exempelvis den mot mässling, påssjuka, röda hund i årskurs 2. Och difteri, stelkramp, kikhosta i högstadiet. Får hen välja om hen vill ha dem också?
 
Har faktiskt inte funderat på att vaccinera mot vattkoppor ens :o. Dom är snart 3 samt 5 år så ska nog läsa på lite mer.
 
Spännande! Är det bara runt vaccination som du respekterar barnets beslut? Eller får det även t.ex. bestämma om det ska borsta tänder osv? Konsekvenstänket är inte helt utvecklat hos en fem-åring.
@VLMF

Vattkoppsvaccin är inte nödvändigt. Varför ska jag tvinga ett barn som är spruträdd att ta två icke nödvändig sprutor?

Konsekvensen av att inte vaccinera mot vattkoppor är samma som för alla som inte ens gett sitt barn alternativet, dvs vattkoppor.

Det är inte karies eller polio. Det är vattkoppor. Förstår inte alls hur barns rätt till integritet och medbestämmande kan vara intressant och spännande i en fråga om en icke nödvändig vaccination. Jag blir ledsen!

Hon har vaccinerats helt i enlighet med vaccinationsprogrammet, under sommarlovet bet hon ihop och tog 5-års vaccinet "för alla barn måste ta sitt 5-års vaccin". Hon borstar tänderna två gånger om dagen eftersom "annars får man tandtroll" och självklart (!) får hon bestämma över sin egen person där det är möjligt. En femåring har måhända inget konsekvenstänk men man kan komma långt med information och resonering, i alla fall med mitt barn.

"Dör man av pricksjuka?"

"Nej, man blir bara väldigt sjuk med kliande prickar."

"Då vill jag inte".

Jag pushar inte vidare.
 
@Soapbubble och @VLMF

Hur tänker ni att vattkoppsvaccineringen skulle ha gått till med mitt barn? Fasthållning? Ljuga? Leksak och lekland som muta gick inte hem.
Det är du som har valt att ditt barn inte ska vaccineras, vilket är fine.

För att svara på frågan så vill jag säga att du skulle ha gjort på samma sätt som du skulle ha gjort om barnet hade vägrat ett annan vaccin som du hade bestämt att barnet skulle ta.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 270
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Nu har jag sett rotavirusvaccinet diskuteras i flera olika trådar, kan vi inte samla oss lite här? :) Jag tycker mig ha sett att det...
2
Svar
28
· Visningar
9 058
Senast: turbofling
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 019
Senast: Meibla
·
L
Övr. Barn Nu vill jag ha ärliga kommentarer och vettiga synpunkter från er, kloka bukemänniskor :bow: Ni som är trötta på gnälliga inlägg kan...
2
Svar
36
· Visningar
3 423
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp