vaccination - kortison?

A

ashe

Jag har precis tagit övere två perserhonor, innekatter, 10 år. Ingen av dem är vaccinerade men det tänkte jag göra. Den ena har dock hudproblem som enligt den förra ägaren brukar behandlas med kortison-spruta ca en gång/år och det behövs nu. Är det ngn som vet om man kan göra detta samtidigt el om det måste gå tid emellan? Hur länge? Och i så fall, vilket tycker ni jag ska göra först? Utslagen kliar hon hål på och pälsen är borta fläckvis men hon mår bra i övrigt.
Har de ngt skydd efter den första vaccinationssprutan?
Vad brukar vaccination kosta?
Tack tack.
//nybliven förstagångskattägare :)
 
Jag vet inte hur kortison påverkar vaccin. Det är bäst du tar det med en veterinär.

Vad gäller vaccin så får de ett litet skydd efter första sprutan men optimalt skydd får de inte förrän de fått den andra sprutan. Och efter de fått den andra sprutan tar det ungefär 7 dagar innan vaccinet nått full verkan. Pris på vaccin är olika från veterinär till veterinär. Hos min kostar kattpest/kattsnuva (Felocell) 280kr/spruta men hos vissa veterinären kostar det bara 150kr. Så mellan 150 och 280 kronor då ungefär.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Vaccinationen har dragit ut på tiden pga veterinär inte vill vaccinera sjukkatt. Hann göra första vaccinationen men sen fick hon...
2
Svar
27
· Visningar
1 310
Senast: Lilla
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
5 764
Hästvård Min älskade otursfågel har gjort det igen... Denna gången har hon fått en allergisk reaktion , men av vad??? Är det någon av er...
2
Svar
30
· Visningar
9 170
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp