Bukefalos 28 år!

Vaccination - olika med olika vetrinärer? Blir snurrig!

H

HappyBitch

Hej på er!
Håller på & ska grundvaccinera min lilla pålla. Hon har fått en spruta hästinfluensa/stelkramp kombination. Förra hästen jag hade (förra året) sa veterinären som jag hade då att man bara behövde ge en/år från början (dessutom tyckte jag bättre om henne än "i*ioten" jag har nu). Han säger att man ska ge x antal vaccinationer som grund & sedan 1/år. Hur ska jag kunna veta??? HJÄLP!!
 
Man grundar med två sprutor med en månads mellanrum och sen en efter ett halvår (lite olika bud där). SEN är det en spruta om året resten av livet om man håller sig inom de tolv månaderna man har på sig.

Jag vaccinerar dock ungefär var åttonde.
 
Håller med föregående talare :)

Efter första sprutan ska det gå 4-6 veckor. Sedan ska man ta den 3:e sprutan efter 6-12 månader. Efter det är det en gång per år som gäller.
 
Om du skall kunna tävla (ridning) är det ridsportförbundets regler som gäller: grundvacc 2 sprutor med 21-90 dagars intervall , därefter 1 per år. Vaccintillverkarnas rek kan vara lite olika men ungefär: 2:a srutan 1-2 mån e första 3:e efter ytterligare 6 mån, därefter årligen.
PL
 
21-92 dagar enligt ridsportsförbundet (för att få tävla) och det gäller influensa.

Stelkramp skiter ridsportsförbundet i, men där är vaccinationsintervallet 2 sprutor med 4-6 veckors mellanrum, sen en spruta efter sex månader. Sen har du grundat.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
473
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen fick sin årliga vaccination i början av Juli förra året. När veterinären ändå var ute till en annan häst, fick min första sprutan...
Svar
2
· Visningar
556
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 277
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 169
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp