Vaccination - ridning

Mjuff

Trådstartare
Ska vaccinera min häst imorgon. Det vanliga vaccinet mot hästinfluensan, och mot botulism.
Men jag kommer inte ihåg hur man ska göra med ridningen efter det! Ska jag ta det lugnt i några dagar, eller låta henne stå helt?
 
Du behöver inte låta den stå helt, utan du ska ta det lugnt några dagar. Hästen ska inte ridas så att den blir ansträngd.
 
Okej, tack! :bow: Vet nämligen inte om jag hinner ut innan våran veterinär är klar imorgon. De andra i stallet tar hand om det isåfall. Men då vet jag att jag kanske kan rida i helgen, fast lugnt. :)
 
Min veterinär sade att hästen inte bör få ansträngd andning (=flåsig) på en vecka efter vaccination.
 
Gjorde precis samma vaccination som du i Lödags och då sa vår vet; Vila efter sprutan andra till tredje dagen skritt och lite jogging, efter tredje lite mer trav och galopp och efter femte dagen börja rida som vanligt.

Mvh Lotta
 
Var mkt förskiktig med ridningen den närmaste veckan efter vacc. Kan bli jättetråkiga komplikationer även om de är ovanliga. När jag vacc sist blev min valack superdålig med feber och stelhet. Vågar inte ens tänka tanken på hur han hade mått om jag ridit som vanligt samma dag.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: slant98
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: Zevzan
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 418
Senast: hastflicka
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
896
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp