Vaccination

Empalie

Trådstartare
Kan ngn förklara följande lite bättre för mig:
Ny, justerad lydelse fr o m 3 januari 2022
Om C- eller R-vaccination utförs inom 21 dagar efter 365-dagarsgränsen upphävs startförbudet på den 8:e dagen efter utförd vaccination.
Överskrids även de extra 21 dagarna måste hästen åter grundvaccineras med A+B+C-vaccination.
 
Du har 365 dagar på dig att vaccinera hästen från det den var färdigvaccinerad förra gången (c spruta eller r spruta, dvs sista av de tre i grundvaccination eller återvaccination). För att få tävla.

Du får lov att överstiga tiden med 21 dagar (om man glömmer eller missar). Men får då inte tävla under tiden. Går det fler dagar får man börja om på noll och vaccinera med de tre grundvaccinationerna igen.

Men, det är 7 dagar karens på vaccinet, alltså måste du vänta till dag 8 efter vaccination för att få starta.

Alltså, hästen vaccinerades med r spruta den 1 januari 2021. Då har du på dig till och med 22 januari 2022 att vaccinera nästa gång. Utan att behöva börja om. Men du får inte tävla 2/1 till 22/1. Men oavsett när du vaccinerar under denna tid så får du inte tävla på 7 dagar pga karens
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
767
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Vill bara kolla om jag uppfattat det korrekt, då jag visste att det drar ihop sig för vaccination för min häst. Jag var med att det var...
Svar
2
· Visningar
663
Islandshäst Jag läste av nyfikenhet ett ryttarbrev, där det stod någon rad om vaccination. Och jag blev förvirrad. Vad ÄR det som gäller? Missade...
Svar
4
· Visningar
1 452
Senast: Minstral
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp