Vaccination

Bukefalos 30 år!

Ajda

Trådstartare
Fick nyss en dålig känsla i magen angående datumet när ena hästen vaccinerades förra året. Kollade i passet och det var tur det, för jag har typ i morgon på mig.

Men tanken slog mig också, VARFÖR vaccinerar jag henne mot hästinfluensa? Vi tävlar inte. Åker sällan iväg öht.
Jag har nog aldrig fört om en häst med hästinfluensa.

Så nu går jag i stället i tankarna att sluta vaccinera henne. Hon är 17. Aldrig tävlat någon officiell tävling. Varför skulle jag börja nu?

Det känns som man bara ”gör”, för regelverket säger att jag ”måste”.

Hur tänker och resonerar ni?

Jag vill gärna ha någon form av grund som sannolikt ger iaf viss effekt. Sen om de är vaccinerade enligt diverse regelverk eller inte spelar mig personligen ingen roll. Stelkramp ser jag som betydligt viktigare. I nuläget har jag två fullvaccinerade hästar, en som tävlar aktivt (bor inte här) och en som redan hade grunden och kanske kommer tävlas i framtiden, så kändes dumt att inte fylla på och behöva göra om allt. Unghästarna får tas när de kommer upp i ålder och ska ut på utflykt, alternativ när någon annan här ska ut. I nuläget har vi minimal interaktion med andra hästar så jag ser ingen mening med att grundvaccinera mot influensa.

Fick nyss en dålig känsla i magen angående datumet när ena hästen vaccinerades förra året. Kollade i passet och det var tur det, för jag har typ i morgon på mig.

Men tanken slog mig också, VARFÖR vaccinerar jag henne mot hästinfluensa? Vi tävlar inte. Åker sällan iväg öht.

Så nu går jag i stället i tankarna att sluta vaccinera henne. Hon är 17. Aldrig tävlat någon officiell tävling. Varför skulle jag börja nu?

Jag tränar och tävlar visserligen själv så för mig är det en ickefråga men om jag inte gjorde det eller stod inackorderad med andra som inte heller åkte iväg så vetefan om jag skulle.
Samtidigt tänker jag iofs att anledningen till att vi numera så sällan hör om utbrott av hästinfluensa antagligen beror på att vi är duktiga på att vaccinera våra hästar och jag tycker ju att människor som inte vaccinerar sina barn mot exvis mässling är puckade ;) så jo, jag skulle nog fortsätta även om jag stod i ett stall där ingen lämnade gården. :)

Jag tränar och tävlar visserligen själv så för mig är det en ickefråga men om jag inte gjorde det eller stod inackorderad med andra som inte heller åkte iväg så vetefan om jag skulle.
Samtidigt tänker jag iofs att anledningen till att vi numera så sällan hör om utbrott av hästinfluensa antagligen beror på att vi är duktiga på att vaccinera våra hästar och jag tycker ju att människor som inte vaccinerar sina barn mot exvis mässling är puckade ;) så jo, jag skulle nog fortsätta även om jag stod i ett stall där ingen lämnade gården. :)
Nja, som princip håller jag med, vaccin är bra, men det finns förbund/föreningar där vaccination mot hästinfluensa inte är ett krav..

Svenska hästavelsförbundet har det inte som krav för sina arrangemang (premieringar, utställningar).
Svensk travsport gjorde det obligatoriskt först 2021.

Stelkramp är en annan sak, den är i princip alltid dödlig och plågsam.

Jag är en sådan som låter barnen följa vaccinationsprogrammet. Men utöver det är jag ganska skeptisk, så länge man inte tillhör en riskgrupp.

TBE är jag och hela familjen vaccinerade emot utöver vaccinationsprogrammet.

Tänker väl att jag fortsätter med stelkramp på hästen. Samtidigt som man måste ta om sprutan om en större skada uppstår och hästen inte är vaccinerad inom 6 mån. Hängsle och livrem…

Jag har mina nuvarande hästar vaccinerade då det är en del andra hästar som rör sig i området och jag vill ha möjlighet att träna i ridhuset, åka iväg med dem och göra saker etc.

Men, innan jag flyttade hemifrån och fortfarande bodde på mammas gård i Skåne, som är mer isolerad, och jag enbart red ut i skogen, slutade jag efter ett tag att vaccinera för mer än stelkramp. Utöver isoleringen från andra hästar var ridhästen jag hade då även väldigt spruträdd, vilket var en av anledningarna till att jag började fundera över att sluta vaccinera.

Jag vaccinerar samtliga hästar på gården, både de som tävlar och de som inte gör det. Och det är ju inte enbart för att regelverket säger det utan för att vaccin faktiskt skyddar mot sjukdom hos både individer och populationer.

Stelkramp är en självklarhet, då det är en vanligt förekommande bakterie och jag inte vill behöva fundera på om hästen har skydd eller borde vaccineras så fort det blir småskador.

Utbrott av hästinfluensa förekommer absolut, inte särsklit många år sen (2-3 kanske) jag hörde om senaste utbrottet, även om det känns som om det minskat sen travet införde vaccinationskrav. Och det funkar lite med hästinfluensa som med influensavaccin för människor - det är inte säkert att det skyddar helt mot smitta men även om man blir sjuk får man det lindrigare om man är vaccinerad (viruset förekommer i olika stammar och muterar dessutom, så svårt att få ett heltäckande vaccin).

Tänk också på att det inte bara är officiella tävlingar som kräver "godkänd" vaccination - samtliga inofficiella tävlingar jag varit på de senaste 20-25 åren har krävt att man visar vaccinationsintyg. Dessutom finns det de som kräver vaccination för att man ska få delta i andra aktiviteter - kurser, gemensamma uteritter osv - så det är inte bara något som krävs för tävling. Där jag stod inhyrd i några år började stallägaren kräva att hyresgästernas hästar var vaccinerade för att få flytta in (och bo kvar) efter en lite tråkig incident med en ovaccinerad häst som blev sjuk. Jag hade gjort detsamma om jag tog in hyresgäster.

Kolla upp hur försäkringen gäller om hästen skulle få hästinfluensa. I min katts försäkring står det att den ska vara vaccinerad enligt veterinärens rekommendationer. Tänker att det kan bli dyrt om försäkringen inte täcker veterinärvård.

Ska bli intressant att följa tråden. För mig har det alltid varit en självklarhet och trott det var det för andra också. Influensa och stelkramp. Såg till att inackorderingen påbörjade grundvaccination när jag upptäckte det inte var gjort eftersom det dessutom var relevant för dens livssituation. Och när lilla sällskapsponnyn kom och något i grunden missat gjorde jag direkt om hennes trots att hon aldrig kommer lämna gården under vår tid och min stora också sällan gör det numera, eller träffar andra hästar. Min egen är också vaccinerad mot botulism.

Jag har varit med om influensautbrott. De hästar som inte var vaccinerade drabbades mycket hårdare än de vaccinerade.
Som andra har sagt så är det få influensautbrott pga att större delen av populationen är vaccinerade. Det var betydligt vanligare innan travet la in det som krav.
Sen hade jag inte haft panik om jag gått över lite med en häst som inte tävlas.

Jag vaccinerar endast mot stelkramp, är sällan ute och far och om jag gör det är det i mycket små sällskap som inte själva tävlar. När jag åker ut till kund har jag separata kläder och skor som inte kommer i närheten av egna stallet.

Jag skulle vaccinera mot fler grejer om jag hade häst i USA.

Hade jag häst på större anläggning skulle jag vaccinera mot influensa och även överväga fler, visst finns det kvarka-vaccin?

Jag vaccinerar endast mot stelkramp, är sällan ute och far och om jag gör det är det i mycket små sällskap som inte själva tävlar. När jag åker ut till kund har jag separata kläder och skor som inte kommer i närheten av egna stallet.

Jag skulle vaccinera mot fler grejer om jag hade häst i USA.

Hade jag häst på större anläggning skulle jag vaccinera mot influensa och även överväga fler, visst finns det kvarka-vaccin?
Ja, det finns numer ett kvarkavaccin.

Din häst kanske träffar andra hästar som ev åker iväg och träffar andra hästar?

Jag var på vippen med min ena häst, som inte lämnar gården. Men kompisen kanske åker och då bestämde jag mig för att fortsätta vaccinera.

Alt om man måste åka till klinik eller annat, man vet aldrig vad som händer och då vill man ju ha det (enkla) skyddet.

Jag vaccinerar inte mina mot influensan.
Bara mina hästar hemma och ingen av dom träffar andra hästar. Skulle dom bli smittade så är det från just vet. Dom kommer inte stå på klinik, den ena pga ålder och den andra pga temperament.

Mina hästar är vaccinerade mot stelkramp - inget annat. Så har jag gjort i många, många år nu. De bor här ute på landet helt isolerade från andra hästar.

Varför kluven? Jag tycker du fått jättemånga bra skäl här i tråden att vaccinera!

Ja det har jag.

Kan inte riktigt sätta ord på varför jag är kluven. Kanske är jag skeptisk till att spruta in konstgjort vaccin om man verkligen inte behöver. Har en vän som läst på mycket och berättat att vaccin stör insulinnivåerna. Fråga mig inte djupare än så.
Jag var aldrig en anti-vaxer förut, men när dessa snabbt tillverkade vaccinerna kom till människor i samband med svininfluensan och covid, med biverkningar, så började jag tänka annorlunda.

Jag är för vaccin, om man behöver. Men att slentrianvaccinera är jag mer skeptisk till.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka