vaccination..?

F

feja

hur ofta bör man vaccinera ett 15 årig vblsto. sist hon blev vaccinerad var för två år sen.
 
Vilken typ av vaccination är det du tänker på? Som det står i ovanstående inlägg så är det varje år mot influensa och vart 3:e år mot stelkramp. Mot botulism är det också varje år. Om det är två år sedan din häst vaccinerades överhuvudtaget så har den inget skydd mot varken influensa eller botulism. Det kan vara så att den har ett skydd mot stelkramp, men det är inte säkert. Om du vill att den ska ha skydd mot influensa och/eller botulism så måste du börja om med grundvaccination.
 
Hej.

Tiderna som getts stämmer naturligtvis (förutom grundvaccinationen 2 sprutor som skall göras med väldigt kort mellanrum), jag vill bara lägga till en sak. Det är inte något jag säger för att få hästansvariga på villovägar men funderar ni på det sedan, fråga er egen veterinär.

Den veterinär jag pratat med nämnde nämligen att: att vaccinera mot influensa tar mer på hästens njurfunktion bl.a. än vad det gör om hästen faktiskt får sjukdomen.

Det tål att tänka på, men FRÅGA ER VETERINÄR innan ni funderar över att sluta med vaccinet.

Mvh
 
de e väl mer lr mindre ett "måste" att ha hästen vaccinerad,du blir ju inte insläppt nånstans annars (hästen alltså)
 
har du hästen hemma på gården bara och inte ute bland många andra hästar är det lite onödigt att vaccinera mot influensa. men, men smaken är som baken. på hästar som står på större stall och/eller tävlar tycker jag att det är en självklarhet med vaccination. vid sårskador som kräver vet brukar du oftast få en stelkramsspruta, oavsett om hästen är vaccinerad tidigare eller inte. ger du ensilage eller hösilage och inte har möjlighet att packa upp hela balen och kontrollera den noga innan är det bra med botulismvaccin, nackdelen med det är att det kan bli väldigt dyrt om du är själv (säljs väl fortfarande bara i flerpack?).
 
vaccination.

okej så om hon ska vaccineras så måste jag börja om med grundvacination eller kan hon bara vaccineras mot stelkramp, för influensa är inte helt nödvändigt eller?
hon blev grundvaccinerad för två år sedan.och stelkramp. vad är duvaxyn plus?
 
Re: vaccination.

okej så om hon ska vaccineras så måste jag börja om med grundvacination eller kan hon bara vaccineras mot stelkramp, för influensa är inte helt nödvändigt eller?
hon blev grundvaccinerad för två år sedan.och stelkramp. vad är duvaxyn plus?

Jag vet inte riktigt om det finns bara stelkrampsvaccin. När jag vaccinerar min häst mot det så tar jag det alltid i samband med hästinfluensa så han får ett kombinationsvaccin. Men det borde ju finnas. :confused:
 
Bara en liten undran: Menar du att du kan se om hösilaget skulle vara botulism-angripet? Visst, om det är stora jordklumpar eller ett kadaver i hösilaget, så ska det naturligtvis kasseras, men om det är "smittat" med botulism kan man väl aldrig avgöra med syn/lukt/känsel?
 
bakterierna måste ju komma någon stans ifrån. så om man hittar nån liten djurdel får man kassera hela balen. men att botulismbakterier skulle komma "från ingenstans" har jag aldrig hört talas om...
 
Re: vaccination.

Duvaxyn plus är mot både hästinfluensa och stelkramp. Är hästen grundvaccinerad med det (två sprutor med max 2 månaders mellanrum) torde den fortfarande ha ett "hyfsat" skydd mot stelkramp, även om jag tror att de flesta veterinärer rekommenderar att man även vaccinerar mot stelkramp året efter grundvacc.

Jag tror att det är bäst att du tar det här med din veterinär, för att få rätt råd om och vilka vaccinationer hästen behöver.
 
Du verkar ju inte ha fattat hur allvarligt botulism är..
Men det här som oftast händer:
1.Muskeldarrning, stel gång
2.Svårigheter att äta och svälja
3.Nedsatt muskelspänning i tunga och svans
4.Tilltagande muskelförsvagning
5.Hästarna kan i ett slutskede inte resa sig
6.Andningsförlamning och död inom 48-72 timmar

BAKTERIEN FINNS I JORD OCH KAN VÄXA SIG TILL EN SYREFRI MILJÖ..
Självklart att om ett dött djur eller jordklumpar finns i ensilaget ska man genast slänga det men jag tror ingen har sådan röntgensyn att dom kan se att det är botulismgift i ensilaget... För det behöver absolut inte vara jordklumpar eller döda djur i det för att det kan ha infekterats.

Det är en SJÄLVKLARHET att vaccinera mot botulism om hästen äter en(/hö)silage!

Men visst.. vissa har ju röntgensyn oxå.. ellerhur.. :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
207
Senast: movi
·
Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
598
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Zevzan
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 472
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp