Vaccination...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lajz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 121
L

Lajz

Kom just på att jag har glömt vaccinera mina hästar, 24 & 13 år. Det skulle ha varit gjort i mars, skit oxå...
Är det bara att börja men grundvaccin igen eller räcker det med att vaccinera varannat år om man inte tävlar?
/Lajz

Om du inte tävlar har inte "just ett år" så stor betydelse, enligt veterinärerna. Om du skyndar dig att vaccinera dem nu, har det ingen betydelse, för skyddet är iallafall kvar.
Sen vet jag inte hur det blir med försäkringsbolaget, om hästarna skulle få stelkramp, och det var dags för den sprutan.

Detta är iallafall vad veterinärerna sagt till mig!

Tja, du får väl ringa din veterinär och bekänna, han/hon kan nog avgöra hur viktigt det är. En tjej i mitt stall glömde vaccinera sin 25-åriga ponny men då sa veterinären att det ändå inte behövdes för om han fått vaccin i över 20 år så har han samlat på sig tillräckligt med antikroppar (?) för att inte behöva vaccineras något mer.

OM det stämmer så kanske du i alla fall slipper betala för hela grundvaccineringen på den ädlre hästen...

/KB
"Ingenting är omöjligt för den som inte behöver göra det själv"

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 159
Senast: Mint
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
508
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 237
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka