Vaccination

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lisso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 646
L

Lisso

När man missat vaccinationen och måste göra om grundvaccinationen, hur många veckor ska det gå mellan sprutorna då? Och hur många dagar ska hästen ta det lugnt? Nån som vet? :confused:

21-90 dagar mellan sprutorna.
Hur länge hästen skall ta det lugnt finns det massvis av olika uppfattningar om. Hästen får inte tävlas första veckan, jag anser att de flesta ridhästar inte går hårdare än att de kan ridas normalt direkt, dvs undvik extra ansträngning låt bli att rida hästen ordentligt svettig första 2-4 dagarna. Travhästar bör ej köras i maxpuls första dagarna.
PL

hästen skall vila ca 1 vecka har jag alltid fått höra...men efter 3-4 dagar kan du börja skritta!! ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
854
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har en åring som ska visas. Behöver de ha fått alla tre sprutor i grundvaccinationen eller räcker det med två? Nån som vet?
Svar
4
· Visningar
612
Senast: fejt
·
Hästvård Min ponny lyckades skära sig på nosryggen ändå till benet och har blivit sydd. Jag fick ta hem honom igår å självklart lyckades han...
Svar
6
· Visningar
598
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka