Bukefalos 28 år!

Vaccination?

Red_Chili

Trådstartare
Hur ofta ska man vaccinera vuxna hundar?
Är det olika på olika vaccin?

Anledningen till att jag undrar är för att min gammeltik tydligen vaccinerades 2006-09-07 senaste gången.
Enligt ägaren (ja, hunden bor hos mig men jag är inte ägare åt henne på pappren..) så behöver jag inte vaccinera förrän nästa år, vilket jag tycker låter som väldigt lång tid mellan vaccinationstillfällena. :confused:
 
Sv: Vaccination?

Jag kör varannat år på mina hundar, med den klassiska Dhppi-sprutan. Man får vänta längre enligt regelverket numera (Man får ha 4 år mellan vaccinationerna), men jag har valt att göra så ändå.
Mina hundar träffar andra hundar på utställningar, och reser till Stockholm ofta där det finns massor av skit hos många hundar.

Så jag kör dhppi varannat år, rabies och kennelhosta varje år.
 
Sv: Vaccination?

Låter vettigt att vaccinera vartannat år. Nu träffar vi inte många andra hundar, då gamlingen varken tävlar eller vill vara nära andra, men det finns många hundar här omkring och det känns bra att ta det säkra före det osäkra.
 
Sv: Vaccination?

Där jag jobbar rekommenderas var tredje år om man inte ska ha kennelhostan, ska man ha den är det varje år.
 
Sv: Vaccination?

Jag vaccinerar ungefär vart tredje år, vaccinerar inte mot kennelhosta utan bara valpsjuka, parvo och levergrejen (vad den nu hette). Vaccinerar även mot rabies vart tredje år (Nobivac rabies).

I senaste Hundsport var det en artikel om just vaccinationer och att vi ofta vaccinerar onödigt ofta....
 
Sv: Vaccination?

Kennelhosta warje år. Öwriga wartannat år. Rabies warje eller war tredje beroende på waccin.
 
Sv: Vaccination?

Jag vaccinerar ungefär vart tredje år, vaccinerar inte mot kennelhosta utan bara valpsjuka, parvo och levergrejen (vad den nu hette). Vaccinerar även mot rabies vart tredje år (Nobivac rabies).

I senaste Hundsport var det en artikel om just vaccinationer och att vi ofta vaccinerar onödigt ofta....

Med tanke på läget med walpsjuka och HCC i Swerige så tycker jag att wi ska wara nöjda med wåra waccinationsprogram. Prewalensen är mycket låg, så interwallen tycks fungera...
 
Sv: Vaccination?

Med tanke på läget med walpsjuka och HCC i Swerige så tycker jag att wi ska wara nöjda med wåra waccinationsprogram. Prewalensen är mycket låg, så interwallen tycks fungera...

Ja men det är ju för att vi överhuvudtaget vaccinerar (vilket man i många andra länder INTE gör) men för det behöver man ju inte vaccinera var eller vartannat år när t o m tillverkarna nuförtiden säger att det räcker med vart 3-4 år.
 
Sv: Vaccination?

Kennelhosta warje år. Öwriga wartannat år. Rabies warje eller war tredje beroende på waccin.

Nyfiken varför du anser övriga vartannat år?

Var 3 - 4 år är ju iaf tillverkaren av mitt vaccins rekommendation, och de två kliniker som är inblandade i mina djurs vaccinationer rek var tredje år. Även om båda vaccinerar tätare om man (djuräg) vill.
 
Sv: Vaccination?

Jag vaccinerar min mot kennelhosta varje år och den andra sprutan vart annat år.
 
Sv: Vaccination?

Jag vaccinerar varje år!

( Måste kika i papprena och se vad jag vaccinerar emot egentligen. *pinsamt* :angel: )
 
Sv: Vaccination?

Min ska göras var tredje år, vaccinerar inte mot kennelhosta.
 
Sv: Vaccination?

Nyfiken varför du anser övriga vartannat år?

Var 3 - 4 år är ju iaf tillverkaren av mitt vaccins rekommendation, och de två kliniker som är inblandade i mina djurs vaccinationer rek var tredje år. Även om båda vaccinerar tätare om man (djuräg) vill.

De waccin jag anwänder har rekommenderade interwall på wartannat till war tredje år. Man bör anpassa interwallen efter hur utsatt hunden är - aktiwa hundar som träffar många andra jyckar på träningar, utställningar osw anser jag ska waccineras warje år medan hundar som lewer ett stilla familjeliw i större awskildhet kan waccineras war tredje år.

Då pratar jag inte om kennelhosta. Influensawaccinen har kortare duration och där är det än så länge årliga waccinationer som rekommenderas. Jag anser att man bör skydda sin hund mot kennelhosta, äwen om waccinet inte ger ett fullständigt skydd.
Kanske är det "näswaccinet" som kommer nu bättre?
 
Sv: Vaccination?

Fattade jag rätt nu om du anser att en 'utsatt' hund ska vaccineras mot även mot valpsjuka, parvo och vad det nu är, årligen?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 326
Senast: Farao
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
896
Senast: Zevzan
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 705
Senast: Kraxa
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 140
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp