Vaccinationer

peace

Trådstartare
Vilka vaccinationer ger ni era hundar? Har varit iväg idag med min hund och då tittade veterinären i hans pass och sa, i år behöver han bara ha för kennelhosta. Håller ni själva reda på vilka vaccinationer som behövs för just er hund el. överlåter ni det till veterinären?

Sv: Vaccinationer

Jag har koll, säger alltid i tele när jag bokar tid vad de ska ha. Ska vaccinera nästa vecka. Min är grundvaccinerad med DHPPI och ska inte ha föränn om två-tre år igen. Denna gång alltså enbart kennelhosta.

Aussin är ju vacc mot rabies. Ska ta blodprovet och ges en omgång DHPPI trots att det bara gått 2 år sedan sista, eftersom han ska utomlands.

Jag har koll, säger alltid i tele när jag bokar tid vad de ska ha. Ska vaccinera nästa vecka. Min är grundvaccinerad med DHPPI och ska inte ha föränn om två-tre år igen. Denna gång alltså enbart kennelhosta.

Aussin är ju vacc mot rabies. Ska ta blodprovet och ges en omgång DHPPI trots att det bara gått 2 år sedan sista, eftersom han ska utomlands.

Min är oxå grundad med DHPPI, men vad "ingår" i den?Och är det då endast kennelhostan de ska ha årligen?

Jag håller reda på mina hundars vaccinationer själv och de är alla vaccinerade med den vanliga DHPPi, alltså mot distemper (valpsjuka), hepatitis CC, parvovirusinfektion och parainfluensa (kennelhosta).

jag håller koll själv. min vet vill att jag ska vaccinera mot "allt" varje år, men det vill inte jag. alltså blir det kennelhosta varje och resten vartannat, vart tredje år.

Uno är vaccineras årligen med EuricanDHPPI2 och Nobivac Rabies vartannat år då vi åker mellan Sverige och Danmark ofta

Håller reda på vaccinationerna själv. Är inte så svårt då allt står i passet.

Håller reda på det själv.
DHPPi vart tredje år. Pi varje år. Rabies har vi precis börjat med så det ska tas en till nästa vecka. Sen får vi se hur planerna ser ut, om det blir varje eller vart tredje år.

Håller reda på själv. Mina får bara DHP - aldrig kennelhosta (förutom rabiessprutan då) och jag vaccinerar ca vart 3:e år :)

Håller reda på rabies själv eftersom det är så viktigt att vaccinationer sker vid rätt tidpunkt och inte ens en dag för sent. Annars måste blodprovet tas om och jag riskerar att inte kunna ta med hunden utomlands. Så där är jag på säkra sidan och kollar att kallelsen kommer i tid. Han flyger med mig flera gånger per år mellan tyskland och sverige så det gäller att han har antikroppar mot rabies.

Förutom det blir han vaccinerad mot DHP och även Leptospiros pga att han reser mycket och där kollar jag inte så noga i passet utan litar mer på att veterinären skickar kallelsen i tid.

Blir att han vaccineras vartannat - vart tredje år.

Absolut, såvida du inte vill resa över landets gränser med din hund. Då krävs rabiesvaccination och leptospirosvaccination kan också vara bra att ha men är inget krav.

Vad gäller för Norge&Finland?
Till Norge gäller ingenting annat än att hunden är fullvaccinerad, ni har papprena o rasen är godkänd i Norge.

Till o tbx från Finnland krävs Pass o rabiesvaccination som tagit det testas för att hunden skall kunna in i landet igen.
Läs på om Rabiesvacc o på JBVs hemsida om inport av hundar från Norge o Finland.

Hur går det till när man rabiesvaccar? Är det som en "vanlig! vacc? Vi ska nämligen ev.till Finland i sommar,men det är kanske försent att börja vacca nu:confused:

Du ger två spruter med två (?) veckors mellansrum. 120 dagar efter andra sprutan tas ett blodprov, som visar om hunden har tillräckligt med antikroppar.

Tror jag.

Vad jag har förstått så är det få länder som kräver att man har godkänt blodprov för att man ska ta in hunden, men däremot krävs det för att ta in hunden i Sverige igen (även från Finland?).

Insåg nu att jag inte är så insatt trots allt. Jag är bara ansvarig för att hunden ska ta blodprovet:)

Hur går det till när man rabiesvaccar? Är det som en "vanlig! vacc? Vi ska nämligen ev.till Finland i sommar,men det är kanske försent att börja vacca nu:confused:

Du ska som redan sagts ge en rabiesspruta och sen väntar du 120 dagar efter att den getts innan du kan ta ett blodprov (=antikroppstest) för att se om hunden har tillräckliga titrar mot rabies.

Vissa menar på att man ska ge två sprutor med en månads mellanrum och sen vänta 120 dagar för att vara säker på att hunden klarar antikroppstestet men för det mesta räcker det med bara en spruta (och då förkortar du väntetiden med en månad). Jag har alltid bara gett mina en spruta och de har klarat testet ändå. Men det där väljer man ju själv hur man vill göra.

Efter att man fått godkänt antikroppstest så ska man ha ett pass som veterinärer fyller i och sen är det bara att resa.

Precis som sades ovan så krävs det inget blodprov för att ta in hunden i finland men dock för att få ta in hunden i sverige igen.

Börjar du nu på en gång och bara kör en spruta så hinner du vara klar till mitten på juni iaf :)

Du ska som redan sagts ge en rabiesspruta och sen väntar du 120 dagar efter att den getts innan du kan ta ett blodprov (=antikroppstest) för att se om hunden har tillräckliga titrar mot rabies.

Vissa menar på att man ska ge två sprutor med en månads mellanrum och sen vänta 120 dagar för att vara säker på att hunden klarar antikroppstestet men för det mesta räcker det med bara en spruta (och då förkortar du väntetiden med en månad). Jag har alltid bara gett mina en spruta och de har klarat testet ändå. Men det där väljer man ju själv hur man vill göra.

Efter att man fått godkänt antikroppstest så ska man ha ett pass som veterinärer fyller i och sen är det bara att resa.

Precis som sades ovan så krävs det inget blodprov för att ta in hunden i finland men dock för att få ta in hunden i sverige igen.

Börjar du nu på en gång och bara kör en spruta så hinner du vara klar till mitten på juni iaf :)
Dum fråga kanske men: Hur länge vet man sen att titrar och antikroppar
är tillräckligt:confused:Tar de blodprov när man ska in i Sverige och ser de resultat på det direkt isf? Vill ju inte "råka" ut för att inte få vovven med hem:cry: Pass har han redan:)

Om hunden får Nobivac Rabies så garanterar tillverkaren att det håller i tre år.
Rabisin håller i ett år.
Dock så får man hålla reda på själv vad olika länder har för regler för införsel, om de kräver vaccination årligen eller om det räcker med vart tredje år.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
819
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Jag har en Golden retriever-tik på 2 år som nyligen fått diagnosen kronisk inflammation i tunntarmen. Jag känner mig inte trygg med...
Svar
1
· Visningar
340
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 119
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Börjar med att säga att jag har kontaktat veterinär men jag vet inte om jag är hysterisk, igen. Min lilla hund knasade till en klo...
Svar
8
· Visningar
827
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka