Vaccinationer

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare zillax89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 572
Z

zillax89

Vad är det som gäller med vaccinationer för föl, unghästar och äldre hästar? När skall dom vaccineras, hur länge? en gång om året..?

Sv: Vaccinationer

Vaccinationer mot hästinfluensan skall göras varje år, stelkrampen vart tredje - dvs om hästen fått grund vaccinationen mot stelkramp. Annars ska de ha en spruta, sedan nästan inom 6-8 veckor och sedan den sista inom 8-10 månader. Sen gäller vart tredje år. :)

Sv: Vaccinationer

Influensa ger man sedan hästen grundvaccinerats med början vid 6 mån ålder ungefär, 2 gånger om året tills hästen är 4. Därefter 1 gång per år. Man kan fortsätta längre om man vill men det beräknas ge fullgott skydd då, men för att tävla internationellt måste man vaccinera varje halvår för att det ska vara godkänt.
Min unghäst är 3,5 år nu och har fått vaccin varje halvår hela tiden från det att hon blev grundvaccinerad. Min äldre häst får en gång om året, och så får de båda stelkramp var 3e år.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
846
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 182
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
292
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 097
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka