vaccinations frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kallblod
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 752
K

Kallblod

Har lite frågor om vaccinationer som ni jätte gärna får svara på för jag hittar inte mina svar då jag söker i forumet!!
1. hur mycket kostar det att grundvaccinera en häst?
2.vilka sprutor är det dom får i grundvaccineringen?
3. Hur ofta ska dom vaccineras efter att dom fått sin grundvaccinering?
4.När vaccineras en häst för första gången?

jääätte tacksam för svar :)

Sv: vaccinations frågor

Har lite frågor om vaccinationer som ni jätte gärna får svara på för jag hittar inte mina svar då jag söker i forumet!!
1. hur mycket kostar det att grundvaccinera en häst?
2.vilka sprutor är det dom får i grundvaccineringen?
3. Hur ofta ska dom vaccineras efter att dom fått sin grundvaccinering?
4.När vaccineras en häst för första gången?

jääätte tacksam för svar :)

1. Kostnad beror på veterinär. Men vaccinet i sig kostar ett par hundralappar, men sen blir det ju res, inställelse etc. Jag betalar 300 kr på kliniken, tar jag ut DV blir det nästan en tusenlapp, och hemmavet ligger någonstans mitt emellan (billigare om jag åker dit såklart). Det rä för vacc mot influensa ELLER stelkramp, båda blir lite dyrare såklart. Per gång alltså. Så för grundvacc får du ta summan ggr 2 alt 3.

2. Det finns två sätt att grundvaccinera mot A2 (influensa). Endera för att få optimalt skydd, eller för att uppfylla TR-kraven för att få tävla (ridsportsgrenarna). Grundvacc är en spruta med 21 - 92 dagars mellanrum enligt TR, därefter revaccination årligen. För optimalt skydd är det tre sprutor i grunden, och tätare revaccination.
Stelkramp krävs inte för att få tävla, men för att försäkringen ska gälla, och är det något man verkligen, verkligen bör vaccinera mot är det stelkramp. Där är grunden densamma, men du revaccinerar inte årligen. Hur ofta man ska revaccinera går buden lite isär om beroende på vem man frågar (hört allt mellan 2 - 4 år mellan vacc, jag kör på två år).

3. Se ovan

4. Om mamman är korrekt vaccinerad har fölet skydd från mamman under första drygt 4 månaderna. Stelkramp bör definitivt fyllas på därefter (tidigare vacc om mamma inte är vacc). Influensa är ju mer valfritt, man kan vaccinera från 4 månaders ålder, en del väljer dock att vänta för att 'hästen immunförsvar ska få utvecklas'. Jag har vaccinerat från 6 månader, både stelkramp och influenda. (Moder korrekt vacc). Jag revaccinerar var 8:e månad för influensa och vartannat år för stelkramp.

Botulism är lite annorlunda, men jag tror inte det var det du frågade om =)

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 266
Senast: MayGrace
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 028
Senast: Roheryn
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
723
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka