Bukefalos 28 år!

Vaccinera gammal katt?

SilverSkimmel

Trådstartare
En vän ska överta en gammal katt (ca 10 - 12 år), som antagligen aldrig har varit vaccinerad.
Finns det någon risk med att börja vaccinera henne nu då? Med tanke på att hon börjar bli till åren.

Det är en innekatt, kan jag också tillägga. Även om risken finns att dom blir smittade av något då med, det vet vi.
 
Sv: Vaccinera gammal katt?

Jag skulle aldrig börja vaccinera ett så gammalt djur, och definitivt inte om hon ska vara innekatt.

Hon har säkert redan antistoffer mot alla vanligt förekommande sjukdomar. Att vaccinera är en belastning för djuret och är alltid en kalkylerad risk. Man måste väga vaccinets effektivitet, risken för smitta, sjukdomens allvarlighet, mot biverkningar och skadliga effekter som vaccinet medför.
 
Sv: Vaccinera gammal katt?

Tack för ditt svar! Jag har fått liknande svar ifrån andra forum nu med, och det är även vad jag har tänkt på. Så jag ska föra det vidare till min vän.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
886
Senast: Sassy
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
655
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 906
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 852
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp