Vaccinera gammal katt?

SilverSkimmel

Trådstartare
En vän ska överta en gammal katt (ca 10 - 12 år), som antagligen aldrig har varit vaccinerad.
Finns det någon risk med att börja vaccinera henne nu då? Med tanke på att hon börjar bli till åren.

Det är en innekatt, kan jag också tillägga. Även om risken finns att dom blir smittade av något då med, det vet vi.

Sv: Vaccinera gammal katt?

Jag skulle aldrig börja vaccinera ett så gammalt djur, och definitivt inte om hon ska vara innekatt.

Hon har säkert redan antistoffer mot alla vanligt förekommande sjukdomar. Att vaccinera är en belastning för djuret och är alltid en kalkylerad risk. Man måste väga vaccinets effektivitet, risken för smitta, sjukdomens allvarlighet, mot biverkningar och skadliga effekter som vaccinet medför.

Sv: Vaccinera gammal katt?

Tack för ditt svar! Jag har fått liknande svar ifrån andra forum nu med, och det är även vad jag har tänkt på. Så jag ska föra det vidare till min vän.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 291
Senast: Lingon
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 512
Senast: Tiger tok
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 282
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka