Bukefalos 28 år!

vaccinera hos veterinären? Vaccinera bronkithäst?

T

Tokmaja

Har ju bara distriktet här och jag tycker det kostar skjortan bara för att ta ut dem för en vaccination... :crazy:
Har bara ca 40 minuters gångväg till stationen (latshettistempo :) ) så jag funderar på om man kan gå och få vaccinerat där! :idea:
Nån som gjort så och hur mycket ungefär tjänar man på det?

Enda kruxet är om jag ska vaccinera storhästen.. hon är 26 år och har bronkit (väldigt bra för tillfället i o f). Men jag har uppfattat det som att bronkithästar är extra känsliga för infektioner, hur blir det då om man vaccinerar dom? Kan de blir dåliga av det?
Funderar på att skippa hennes vaccinationer.. är aldrig någonstans med mina hästar, de går ju hemma, förutom när vi är ute och motionerar då förståss...
Skulle ni vaccinera en gammal sjuk häst?
Vet ju inte alls hur länge hon klarar sig ens med bronkiten... :cry:

2 lätta :crazy: frågor alltså!
 
Sv: vaccinera hos veterinären? Vaccinera bronkithäst?

Den första frågan kan jag svara på. Där jag bodde tidigare hade jag ca 5 minuters körning ner till distriktsvet.stationen. Så vid ett par tillfällen (när jag bara hade en häst som skulle vaccas) körde jag ner hästen i släpet till vet.stationen. Veterinären kom ut och sprutade hästen i släpet (OBS - rekommenderas enbart till icke-spruträdda hästar - annars går de väl aldrig in i släpet igen), och sen körde jag hem igen. Lätt som en plätt! För det betalade jag ett par hundralappar (iofs några år sedan nu).

Din andra fråga vågar jag inte svara på. Skulle nog ha rådfrågat veterinären om jag var som du!
 
Sv: vaccinera hos veterinären? Vaccinera bronkithäst?

Enligt min erfarenhet så tar dom inte så mkt för att köra ut... Det är vaccinet och arbetet som kostar. Hade precis hemma en vet. som egt bara jobbar på kliniken och ej kör runt. Hon fick alltså åka enbart till mig. Betalde 800kr för mina två hästar. Tycker jag inte var dyrt.
 
Sv: vaccinera hos veterinären? Vaccinera bronkithäst?

Vi har vaccinerat både på klinik och haft veterinär som kommit till stallet. Om man har distriktare så tar de väl fasta avgifter bara för att komma till stallet, det kan man ju slippa om man själv tar sig till kliniken, fast jag vet inte hur mycket billigare det blir. Det beror nog på vilket typ av klinik det är. På ATG klinik har jag varit med om att de tar en "klinikavgift", typ en avgift för att man kommer dit överhuvudtaget. Några gånger har vi vaccinerat på klinik när vi ändå var där i annat ärende, då kostade vaccinationen bara några hundra extra.
 
Sv: vaccinera hos veterinären? Vaccinera bronkithäst?

Har suttit och försökt hitta gamla räkningar från veterinären, men jag kan inte förstå vart jag gjort av de sista...
2002 så kostade "djursjukvård" över 400:- i alla fall, läkemedel var på runt 200:-.
Kan gå en promenad för säkert runt 500 lappen som det troligtvis är idag, nån som vet ungefär vad distriktet tar för att åka ut?
 
Sv: vaccinera hos veterinären? Vaccinera bronkithäst?

hade vetrinät som kom ut föra året. då var det lite biliger än att åka in. men då var vi fyra i stallet som delade på kosnaden och sen så skulle hon till grangården så delade vi på tror att det var framkörnings avgiften. ska man ta ut till en häst så gårdet ju på över 1000kr. fatar inte att dom tar 20kr bara för att skriva i vacinations intydet!:crazy: åker jag in till atg kliniken så går det på 350kr. mycket biligare.
 
Sv: vaccinera hos veterinären? Vaccinera bronkithäst?

Har ju bara distriktet här och jag tycker det kostar skjortan bara för att ta ut dem för en vaccination... :crazy:
Har bara ca 40 minuters gångväg till stationen (latshettistempo :) ) så jag funderar på om man kan gå och få vaccinerat där! :idea:
Nån som gjort så och hur mycket ungefär tjänar man på det?

Enda kruxet är om jag ska vaccinera storhästen.. hon är 26 år och har bronkit (väldigt bra för tillfället i o f). Men jag har uppfattat det som att bronkithästar är extra känsliga för infektioner, hur blir det då om man vaccinerar dom? Kan de blir dåliga av det?
Funderar på att skippa hennes vaccinationer.. är aldrig någonstans med mina hästar, de går ju hemma, förutom när vi är ute och motionerar då förståss...
Skulle ni vaccinera en gammal sjuk häst?
Vet ju inte alls hur länge hon klarar sig ens med bronkiten... :cry:

2 lätta :crazy: frågor alltså!

På fråga nr. 1 ja det borde vara billigare. När vi tog ut distriktare hit till få se... tror det var 5 hästar (resväg 4 mil för vet.) kostade en influensa vaccinering 450kr för min häst. Hade hon bara tagit min häst hade det kostat mig ca. 900-1000kr. Men då hade hon 8 mil tur o retur att köra.

På fråga nr 2. Först tycker jag du ska prata med en duktig hästvetrinär om det. Men jag fattar inte logiken i ditt resonemang? Eftersom hon eventuellt skulle vara känsligare för infektioner p.g.a bronkit (kolla om det verkligen är så med vet. först) är det väl farligare att hon får influensa än att hon får vaccin mot influensa som är en mycket mild verson av influaensa (för att skapa imunitet)?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vaccinera hos veterinären? Vaccinera bronkithäst?

På fråga nr 2. Först tycker jag du ska prata med en duktig hästvetrinär om det. Men jag fattar inte logiken i ditt resonemang? Eftersom hon eventuellt skulle vara känsligare för infektioner p.g.a bronkit (kolla om det verkligen är så med vet. först) är det väl farligare att hon får influensa än att hon får vaccin mot influensa som är en mycket mild verson av influaensa (för att skapa imunitet)?

Det är ingen logik, det var en fråga.
Om man ska utsätta henne för en vaccination om hon eventuellt blir sjukare av den, kan hända har hon ett visst skydd i kroppen efter 26 års (eller 25 år blir det ju om jag inte vaccinerar i år) vaccinationer..
Eftersom jag inte befinner mig i ett stall med många hästar, och eftersom vi inte åker på träningar eller dyligt, vilken risk är störst?
Att hon blir smittad eller blir dålig av vaccinet.
Troligtvis klarar hon inte våren i alla fall... :cry:
 
Sv: vaccinera hos veterinären? Vaccinera bronkithäst?

Första frågan: Du tjänar lite på att ta hästarna till veterinären än att ta ut denne, då veterinären inte behöver ta betalt för resan till dig eller för att inställa sig på gården, men i gengäld slipper du promenera med dem, det är ju vad du själv anser funkar bäst. Ligger vet.stationen så till att du utan problem kan promenera dit och vänta utanför om det skulle behövas, ifall ett akut fall gör att det blivit väntetid tex? Accepterar veterinären att spruta på parkeringen på "lös" häst? Ring och hör med dem!

Den andra frågan tycker jag du ska diskutera med din veterinär, gör det samtidigt som du frågar om vad det kostar!!
 
Sv: vaccinera hos veterinären? Vaccinera bronkithäst?

På fråga nr 2. Först tycker jag du ska prata med en duktig hästvetrinär om det. Men jag fattar inte logiken i ditt resonemang? Eftersom hon eventuellt skulle vara känsligare för infektioner p.g.a bronkit (kolla om det verkligen är så med vet. först) är det väl farligare att hon får influensa än att hon får vaccin mot influensa som är en mycket mild verson av influaensa (för att skapa imunitet)?


Jag förstår logiken. När man vaccinerar så utsätter man ju kroppen för en liten dos "sjukdom" för att kroppen ska kunna tillverka ett immunförsvar för just den sjukdomen. Vilket gör att man faktiskt kan bli sjuk (feber tex), i vissa fall ordentligt sjuk, men det är inte ofta det händer.

Tokmaja: Är det inte lättare att ringa veterinären om dessa frågor. ;)
 
Sv: vaccinera hos veterinären? Vaccinera bronkithäst?

Risken att hästen skall påverkas så mycket av vaccinationen att tillståndet försämras är minimal. Om deremot en hosthäst får en riktig A2 infektion kan det däremot mkt väl vara sista spiken i kistan!
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp