Vaccinera kattunge två gånger?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Hope_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 802
H

Hope_

Varför ska man vaccinera sina kattungar två gånger? Min katt blir 12 veckor nästa vecka, jag får pengar på torsdag så jag får vaccinera honom då. Men stannar inte skyddet kvar efter första vaccinationen? Skulle vilja ha lite information.
Min har rest bort så jag har inte så mycket pengar. vet inte vad jag ska göra åt den här saken :(

Sv: Vaccinera kattunge två gånger?

Har hittat ett billigare djursjukhus nu, så jag kan vaccinera min katt två gnåger nu. Det är sjukt dyrt på blåstjärnan.

Men skulle nädå vilja veta hur det funkar, försvinner skyddet efter några veckor?

En grundvaccination brukar bestå av ett par sprutor som ska ges med några veckors/månaders mellanrum. (Det gäller för både katter, hästar och människor.) Efter grundvaccinationen behöver man inte revaccinera oftare än en gång om året.

Varför ska man vaccinera sina kattungar två gånger? Min katt blir 12 veckor nästa vecka, jag får pengar på torsdag så jag får vaccinera honom då. Men stannar inte skyddet kvar efter första vaccinationen? Skulle vilja ha lite information.
Min har rest bort så jag har inte så mycket pengar. vet inte vad jag ska göra åt den här saken :(

Grundvaccinationen görs två gånger eftersom första sprutan i regel ges innan kattungen är 12 veckor och då räknar man med att vaccinet har sämre verkan eftersom den kan ha kvar antikroppar från mamman i sitt blod. Mammans antikroppar hindrar kattungens immunförsvar från att bilda egna antikroppar om de finns där vid första vaccinationen. Efter 12 veckors ålder räknar man dock generellt inte med att några antikroppar från mamman finns kvar och då ska en vaccination egentligen vara fullt tillräcklig... men många ger två ändå.

Väldigt gammal tråd, men den behandlar precis det ämne jag funderar över.

Jag har en kattkull hemma. Mamman är en hittekatt som var dräktig när hon kom hit.

Kattungarna levereras ju när de är tolv veckor gamla. Är det verkligen nödvändigt att vaccinera dem två gånger?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är nödvändigt att vaccinera två gånger på unga katter.

Du behöver inte leverera dem när de är 12 veckor, tidigast 12 veckor dock. Själv brukar jag låta ungarna flytta när de är 13-14-15-16 veckor nånting, för jag vill inte stressa med vaccinationerna.

Ja, de bör vaccineras två gånger. Om du inte "hinner" vaccinera kattungarna 2 gånger innan de flyttar finns ju alternativet att ge en vaccination och låta de nya ägarna sköta den andra vaccinationen, med risk för att det inte blir av då.

Två vaccinationer även om första sprutan ges när kattungarna är tolv veckor eller äldre?

Om man vill att försäkringen ska täcka eventuell framtida kattpest eller kattsnuva, ja.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
967
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 208
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 394
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur