Vaccinera mot botulism?

sassiball

Trådstartare
Är ni många som gör det? Ska utfodra med hösilage i vinter och är lite orolig... vet många som använder foder av samma producent, alla har varit nöjda och knappt någon vaccinerat, det har alltid varit av hög kvalitet. Men vågar man chansa? Sen har jag också hört att vaccinering inte alltid hjälper? Vad säger ni?

Sv: Vaccinera mot botulism?

Jag vacc mina två men då jag var tvungen att ta bort den ena köpte en ny så vacc jag inte den.

Tycker det var mer "uppblåst" det här med vacc för ett par år sen då jag gick över(fler pratade om att vacc var så självklart). Jag pratade med vet (igår) då jag vacc den gamla o diskuterade just det här. Hon sa dör de så dör de... Ja jag har hört om ett fall där en vacc häst dog så jag vet inte. Men när den ena är vacc så vill jag inte bara sluta med det, men vcc den nya kännsdå inte nödvändigt. Skulle jag gått över nu skulle jag nog inte vacc. Det är nog större risk för hästar i lösdrift att de får detta då inte varje kaka hösilage gås igenom (säras på av utfodraren). I stall väger man ju upp.

Samma här vaccinet är en billig livförsäkring.
Vet ett stall där tre araber dog inom loppet av ett par dagar för några år sedan. Nej, då är det säkrare att ta den lilla sprutan tycker jag

WB

Jag vaccinerar alltid mina. En billig säkerhet enligt mig

Ja, jag tycker också det känns som en säkerhet- fast kanske falsk då jag som sagt hört om dödsfall ändå.
Men ja man känner sig tryggare då man ju verkligen gillar sin häst o är "orolig" för den:smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 432
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 365
Senast: tomte
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 219
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka