Vaccinering av Botulism; ny grundvacc eller ge booster??

Netika

Trådstartare
Hej!
Hur skulle ni göra/har gjort/vet at så bör man göra?
Kort. En av hästarna skulle haft sin årliga booster av botulismvaccin senast 15 november. Troligtvis får jag inte fatt i något Bot.vacc, förän mitten av januari dvs har gått 14 månader sedan sista vaccinationen. Skulle ni ge en helt ny grundvaccination (3 sprutor) eller bara ge den årliga booster vacc?

(Att inte vacc mot Botulism är för mig inget alternativ; jag gillar inte att köra bil utan säkerhetsbälte..... Att det blivit förskjutet beror på att jag helt enkelt inte fått fatt på vet. med vaccin)

Sv: Vaccinering av Botulism; ny grundvacc eller ge booster??

Har hästen blivit kontinuerligt vaccinerad hela livet bör det inte behövas någon ny grundvaccination.
Hör efter vad din veterinär tror också.
Hur kan det komma sig att vet inte får tag på vaccin, är det restat?
Man kan beställa det från SVA vad jag vet utan problem?

Min vet sa att botvaccen inte är så petig att hålla tiderna med, tror att det inte gör nåt att du gått över tiden med ett par månader.

Det var vad SVA sa för ett par år sen när de inte fick fram vaccin.
PL

Tack för svar. Bor numera i norge så det måste sökas licens för att få använda det och spesialbeställas.
Nej. Det var jag som vaccinerade henne förra året efter att jag köpte henne. Så hon har egentligen bara fått sin geundvaccinering och skulle ha sin första booster nu.

Liknande trådar

Hästvård Jag håller på att grundvaccinera min unghäst, och har försökt parera in detta för att den "årliga" vaccinationen ska överensstämma med...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: gylle
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 089
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka