Vaccinering?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare sthlm23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 050
S

sthlm23

Eftersom det verkar finnas ett överflöd på experter här inne så prövar jag min lycka.. ;)

Jag har fått "ta över" min sambos katt, en 7-årig innekatt, kastrerad hanne. Jag tror knappast han är vaccinerad, vet inte ens om han är det vid födseln (gör man det på katter ens?). Ska jag göra det nu? han kommer fortsätta vara innekatt.

Eh, övrig info är att han just nu bor 50mil ifrån mig, hos min morfar där han har större ytor inomhus att röra sig på.

Förresten, jag är lite orolig att han ska "smita ut" i ett obevakat ögonblick, så han fick ett halsband nu, har nån hört om katten kan få allergiska reaktioner av halsbandet? Han kliar en del på det, men han är inte röd/svullen el. liknande under själva bandet.

Jag tror att det mest är att han är ovan vid halsband, men jag vet inte riktigt.

Sv: Vaccinering?

Man vaccinerar vid 9 och 12 v ålder i dom flesta fallen. Sen beror det på om man har ett levande eller avdödat vaccin, har man levande så vaccinerar man om efter 2 år, medans man om man har avdödat boostar vid 1 års ålder och sen går över på vartannat år. Det där med vartannat är nytt och inte alla veterinärer har tagit åt sig det än och tillverkarna har definitivt inte tagit åt sig det, men så gäller numera iaf. Vi har länge övervaccinerat våra katter, i USA t.ex vaccinerar man mot pest vart tredje år. Snuvan däremot har jag hört egentligen skulle behöva vaccineras emot varje år, men jag tror inte det finns vaccin enbart för snuva, dom flesta är ju för både pest och snuva eller bara pest.
Efter 6 månader (om katten inte är grundvaccinerad som liten) ger man oftast bara en grundspruta.
Så jag skulle ta honom till veterinären och ge honom vaccination mot pest och snuva för säkerhets skull. Ett tips är att samtidigt be dom stoppa i ett chip i nacken, så han går att identifiera om han smiter och hittas. Tyvärr funkar inte avläsningarna så bra, dvs det kan vara svårt att veta var man ska vända sig, men ju fler som chippar, desto bättre blir nog det. Alternativet (och ett bra synligt sätt) är att tatuera in ett nummer i örat, men då krävs att man söver katten. Min huskatt hade både och, tatueringen kan bli lite otydlig med åren.

Hoppas allt går bra, vi hjälper gärna till här!!

Tillägger att dom flesta veterinärerna idag använder sig av levande vaccin.

Senast ändrad:

Någon expert är jag absolut inte, så du får ta mitt svar med en nypa salt. :D

Angående vaccination så tycker jag du ska se till att göra det. Är den inte vaccinerad förut måste du kanske ta grundsprutor - jag vet inte - men hör med veterinären.
Även om inte katten går ut kan den bli sjuk ändå, man drar in mycket skit under sina egna skor.

När det gäller halsband tror jag nog kliandet beror på att han är ovan. Sålänge han inte kliar upp sår eller så...

Jag tror nästan det är viktigare med innekatter och vaccination. Utekatter utsätts ju för en hel del smittor hela tiden och imunförsvaret kanske blir lite starkare av det, medans innekatter inte gör det. Menar förstås inte att man kan låta bli att vaccinera sina utekatter, men jag tror det är ännu viktigare med innekatter.

Vad kostar det ungefär att chippa och vaccinera? Min förra katt (som var helt min egen) tatuerades, men han blev ändå av med det örat i ett slagsmål så det sket sig! :D

Det här kanske låter snålt, men jag vill faktiskt inte lägga ner hur mycket pengar som helst på en katt som inte ens är min (sambon har flyttat utomlands). Han är rätt dyr i drift, äter bara Royal Canin mag-foder :crazy: och så..annars kräks han och jag vill ju såklart att han ska må bra!

Jag måste åka ner och vaccinera honom, morfar kommer inte kunna göra det själv (han är 90 år och katten kan vara lite besvärlig att transportera). Känns lite jobbigt, men vad gör man inte? Jag vill ju att han ska förbli frisk och glad.

Vad tror du om "halsbands-allergin"? Det är ett helt "vanligt halsband", inte läder, inte bomull.

Sammanlagt kanske 5-600:-. Det är så himla olika så det kan bara din veterinär svara på. Sen kostar det 120:- att få katten införd i Kennelklubbens register där man sen kan kolla upp kattens ägare om man hittar den. Chippning är ju inget tvång, men himla bra att ha gjord.
Han kliar sig nog för att han vill bli av med det. Min huskatt kliade bort pälsen under, så hon fick ha fodrat halsband och så tog jag av det såfort hon kom in.

Sen behövs nån form av klösbräda/träd till en innekatt så den kan gå loss på den med klorna. Men det kanske du har. Leksaker är också bra att ha, här ser det ut som hos en barnfamilj ungefär :D

Är den försäkrad? Ska du försäkra (om det ens går pga av åldern) så måste man vaccinera varje år, annars gäller inte försäkringen om katten får pest mer än 1 år sedan vaccinationstillfället. Vet att det är så hos Folksam och Agria iaf.

Tyvärr gör den det. Jag har hört om många sådana fall. I mitt fall syntes den dåligt förn början för att katten var svartpigmenterad i öronen och mörkgrönt på svart botten var ingen vidare bra grund.

Jag tror att iaf Agria har ändrat eller funderar på att ändra. SVERAK som är största organisationen för raskattregistreringar har ju sagt att vartannat år räcker och dom samarbetar med Agria. Vore konstigt om dom inte går på samma linje.

Senast ändrad:

Jag läste villkoren idag. De har ju bytt namn på försäkringarna, antagligen ändrat också
Agria bas och plus veterinärvård. Där står det iaf att katten måste vara tillräckligt vaccinerad mot kattpest enligt rekomendationerna i FASS, och tillverkarna vill ju att man ska vaccinera varje år.

Agria maximal och optimal står det så här på: "Försäkringen gäller för kattpest om katten är vaccinerad inom ett år före skadetillfället". Villkor för 2004 iofs, med det gäller väl fortfarande för de som har de försäkringarna?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, då håller dom nog på och kollar upp det. SVA har själva gått ut med dom nya reglerna, finns ingen anledning att Agria försöker sätta sig över dom.

Hittade en tråd på ett annat forum och enligt den så är det okej med pestvaccination vartannat år, men inte med snuva. Vilket ju är okej. Hon som skriver har pratat med Agria om det efter dom nya reglerna, men du kan ju ringa om du vill vara säker.

Jag vaccinerar vartannat.

Ja, men snuvan är ju inte dödlig. Det går att vaccinera enbart mot pest (gick förut iaf), men inte enbart mot snuva.

Jag blir knäpp på detta, ska man då vaccinera vart annat år och hoppas att katten inte får pest? Iofs borde den ju inte få det för enligt SVA så är det ju fullgott skydd om man vaccinerar vartannat år.
De har ju bytt namn på försäkringarna i år så då måste ju villkoren vara så?

Det kan tänkas att ändringarna kommer nästa år. SVA släppte ju detta i slutet av förra året har jag för mig, Agria kanske vill vara på den säkra sidan. Visst kan den få pest, inget vaccin är 100% säkert. Men SVA skulle inte ha gått ut med dom nya rönen om inte dom var säkra på att det stämmer. SVA är ju ändå SVA.

Han har klösbräda och leksaker i överflöd.

Nån annan undrade om han var försäkrad, nej det är han inte.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 355
Senast: hoppsann
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er... 2
Svar
30
· Visningar
5 230
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka