Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min uppfattning efter att ha läst en massa av dina trådar och inlägg här på Buke är att du ställer enormt höga krav på dig själv och att det är en av de sakerna som gör det jobbigt för dig. Bra nog är inte godkänt. Bara perfektion är godkänt och allt annat räknar du som ett misslyckande vilket drar ner dig och dränerar ännu mer energi. Du behöver inte svara om du tycker att jag har fel. Jag är bara en person på internet som aldrig träffat dig i verkligheten. Jag vet ju ingenting om dig egentligen. Men min uppfattning av dig är att du kan och gör så mycket mer än du ger dig själv beröm för. Att du är väldigt hård mot dig själv.

Jag tycker inte alls att du ska kämpa mer. Förutom när det gäller acceptansen mot dig själv. Att lära dig att bli snällare mot dig själv och ha mer tålamod med dig själv.
Jag måste tyvärr kämpa vidare. Har ingen backup som hjälper mig där jag brister.

Och det är svårt att vara snäll mot sig när jag hela tiden känner mig så misslyckad och oönskad.
 
Fast det gör du ju inte när du är ledig heller?

Du orkade ju inte ens plocka undan fem prylar från ditt bord i en annan tråd men skriva om det i timmar går bra 😅
Det händer att jag plockar bort fem prylar ibland. Haken är att där ligger 50 prylar till. Så jag blir aldrig klar.
 
Jag måste tyvärr kämpa vidare. Har ingen backup som hjälper mig där jag brister.

Och det är svårt att vara snäll mot sig när jag hela tiden känner mig så misslyckad och oönskad.

Jag tror att du hade känt dig mindre misslyckad om du var snällare mot dig själv. Min högst amatörmässiga analys är att du fastnat i en ond cirkel av att du ser så många saker som misslyckanden (en del är nog egentligen bra nog) vilket dränerar dig på energi vilket gör att du orkar mindre vilket skapar fler misslyckanden, som sen dränerar mer energi. Men att vända på det och att vara snällare mot sig själv är ohyggligt svårt! Det är där jag hade önskat att du fått professionell hjälp som hade kunnat hjälpa dig ur den onda cirkeln. Jag uppfattar dig som en i grunden mycket kapabel person som kan mycket. Men som hamnat i en mycket jobbig ond cirkel som du skulle behöva bryta dig ur. Jag säger inte att det är lätt. Tvärtom. Det finns inte mycket som är svårare än att ändra sitt eget tankemönster och bryta onda cirklar.
 
Jag tror att du hade känt dig mindre misslyckad om du var snällare mot dig själv. Min högst amatörmässiga analys är att du fastnat i en ond cirkel av att du ser så många saker som misslyckanden (en del är nog egentligen bra nog) vilket dränerar dig på energi vilket gör att du orkar mindre vilket skapar fler misslyckanden, som sen dränerar mer energi. Men att vända på det och att vara snällare mot sig själv är ohyggligt svårt! Det är där jag hade önskat att du fått professionell hjälp som hade kunnat hjälpa dig ur den onda cirkeln. Jag uppfattar dig som en i grunden mycket kapabel person som kan mycket. Men som hamnat i en mycket jobbig ond cirkel som du skulle behöva bryta dig ur. Jag säger inte att det är lätt. Tvärtom. Det finns inte mycket som är svårare än att ändra sitt eget tankemönster och bryta onda cirklar.
Ts går ju hos en terapeut samt medicinerar, arbetar och har studerat efter en lång sjukskrivning. Det är väll ändå rätt mycket hjälp och göranden? Ts är ju också fått bistånd iform av boendestöd men där den utförande enheten inte kan leverera.
 
Ts går ju hos en terapeut samt medicinerar, arbetar och har studerat efter en lång sjukskrivning. Det är väll ändå rätt mycket hjälp och göranden? Ts är ju också fått bistånd iform av boendestöd men där den utförande enheten inte kan leverera.

Trots att TS lyckats med så mycket: äger ett hus, klarat en utbildning efter en lång sjukskrivning, skaffat ett jobb och nu arbetar så verkar det inte som att TS klarar av att berömma sig själv för det. Att se att hon faktiskt är jäkligt duktig! Vad TS och terapeuten pratar om och jobbar med har jag ingen aning om och ännu mindre med att göra. Det där var bara min högst amatörmässiga analys.

Mycket hjälp innebär inte att man får rätt hjälp tyvärr. Kanske får TS rätt hjälp, kanske inte. Jag har ingen aning.
 
@Wille skulle det lätta lite på hembördan om du började leva lite mer minimalistiskt? Jag har för mig att du tidigare nämnt att du inte gillar att ha gäster osv. Skulle du kunna ha tex 2 kuvärt m porslin och glas och bara det absolut nödvändigaste för matlagning, mindre prylar och inredningssaker rent allmänt? Då blir det inga diskberg eller massor att hålla ordning på.
En del av mina vårdtagare har nerbantade hem för att orka ta omhand om det. Ibland med oss i hemtjänsten som stöttning ( de gör insatsen men en personal är med och stöttar)
Rent generellt brukar dessa människor ha på tok för mycket saker att orka hålla ordning på (säger inte att det är så i ditt fall)
 
För att det tar olika nivåer av energi för TS?
Det kanske fungerar för vissa att då samla inläggskrivarorken ett tag för att sedan göra uppgiften men för TS verkar sakerna inte ligga i samma pott.
Ja, det är för mig stor skillnad på att sitta vid datorn och "göra ingenting" (skriva inlägg, surfa, kolla Youtube osv) och att plocka undan några prylar. Det ena är en passiv syssla och den andra är en aktiv syssla. Tar olika energi.
 
Trots att TS lyckats med så mycket: äger ett hus, klarat en utbildning efter en lång sjukskrivning, skaffat ett jobb och nu arbetar så verkar det inte som att TS klarar av att berömma sig själv för det. Att se att hon faktiskt är jäkligt duktig! Vad TS och terapeuten pratar om och jobbar med har jag ingen aning om och ännu mindre med att göra. Det där var bara min högst amatörmässiga analys.

Mycket hjälp innebär inte att man får rätt hjälp tyvärr. Kanske får TS rätt hjälp, kanske inte. Jag har ingen aning.
Nej så är det ju när man är nedstämd och utmattad och kanske känner att man inte klarar av att leva upp till omvärldens och sina egna krav.
 
Wille skrev att hen måste ”tvinga sig och skärpa till sig för att få saker gjorda”, såsom städning.

Ja, det är väl så de flesta har det liksom, vill man ha ett drägligt liv är man ju så illa tvungen att städa och sköta disken.
Ja men kom igen. Vi är olika. Vi har olika styrkor och svagheter. Det som du kan tvinga dig själv till att göra kan vara totalt omöjligt för en annan. Säg åt en deprimerad att rycka upp sig, liksom.
 
Jag tror att du hade känt dig mindre misslyckad om du var snällare mot dig själv. Min högst amatörmässiga analys är att du fastnat i en ond cirkel av att du ser så många saker som misslyckanden (en del är nog egentligen bra nog) vilket dränerar dig på energi vilket gör att du orkar mindre vilket skapar fler misslyckanden, som sen dränerar mer energi. Men att vända på det och att vara snällare mot sig själv är ohyggligt svårt! Det är där jag hade önskat att du fått professionell hjälp som hade kunnat hjälpa dig ur den onda cirkeln. Jag uppfattar dig som en i grunden mycket kapabel person som kan mycket. Men som hamnat i en mycket jobbig ond cirkel som du skulle behöva bryta dig ur. Jag säger inte att det är lätt. Tvärtom. Det finns inte mycket som är svårare än att ändra sitt eget tankemönster och bryta onda cirklar.
Jag känner mig misslyckad för att jag inte har några vänner, och numera har jag ingen familj heller. Finns annat också som gör att jag känner mig misslyckad.
Ger du dig själv beröm för de fem prylarna? Känner du en gnutta stolthet över att du plockade undan fem prylar? Eller trycker du ner dig själv ännu mer för de 50 som ligger kvar?
Nej, det passerar ganska obemärkt bara.

@Wille skulle det lätta lite på hembördan om du började leva lite mer minimalistiskt? Jag har för mig att du tidigare nämnt att du inte gillar att ha gäster osv. Skulle du kunna ha tex 2 kuvärt m porslin och glas och bara det absolut nödvändigaste för matlagning, mindre prylar och inredningssaker rent allmänt? Då blir det inga diskberg eller massor att hålla ordning på.
En del av mina vårdtagare har nerbantade hem för att orka ta omhand om det. Ibland med oss i hemtjänsten som stöttning ( de gör insatsen men en personal är med och stöttar)
Rent generellt brukar dessa människor ha på tok för mycket saker att orka hålla ordning på (säger inte att det är så i ditt fall)
Jag har inga inredningssaker alls, mer än några tavlor. Tycker ju inte jag har mer saker än jag behöver. Vissa saker används kanske inte så ofta, men det stör inte att de ligger på sin plats i något skåp eller så.

Men odlingen tar plats inomhus ibland. Idag har jag t.ex. skolat om 30 plantor i köket.

Det jag upplever tar mycket plats är post och förpackningar.
 
Jag tänker på en gång när jag skulle till läkare i en annan stad, för att få rör i öronen. Jag var nervös, stressad och uppgiven. pratade med audionomen på Arbetsförmedlingen av någon annan anledning och kom in på jag var helt slut i huvudet och att det kändes kaosigt, jag visste inte vilket tåg jag skulle ta, hur långt tid det skulle ta att gå osv och jag kände mig gråtfärdig. Handen på hjärtat, Google is your friend sägs det, men jag ORKADE inte göra även det, det var för mycket allt. Det tog henne typ 30 sekunder att ta reda på en lämplig tågtid och oss två mindre än en minut totalt att komma fram till hur lång tid det tar att gå dit osv.

Känslan när hon gjorde det, gav mig den hjälpen och det svaret, förvånar mig, det var som en stor sten lyftes. En sådan liten detalj för hennes del var så stor för mig.

Så något som bara är "att göra" för någon kan vara jättestort berg för en annan och det är egentligen svårt att förstå exakt vad det är som gör att något kan vara stort som ett berg att ta sig över. Jag tror inte det är just den specifika grejen, utan jag tror det råkar bli den grejen som är den sk droppen bara. Det är mycket som påverkar, inte bara en sak. Och svårt att förstå för andra.
 
Jag känner mig misslyckad för att jag inte har några vänner, och numera har jag ingen familj heller. Finns annat också som gör att jag känner mig misslyckad.

Nej, det passerar ganska obemärkt bara.


Jag har inga inredningssaker alls, mer än några tavlor. Tycker ju inte jag har mer saker än jag behöver. Vissa saker används kanske inte så ofta, men det stör inte att de ligger på sin plats i något skåp eller så.

Men odlingen tar plats inomhus ibland. Idag har jag t.ex. skolat om 30 plantor i köket.

Det jag upplever tar mycket plats är post och förpackningar.
Digital brevlåda och post? Väldigt mycket går ju att ha digitalt numera och går att ha koll på i sin mobil/surfplatta. Är dessutom säkrare mot ”oj var är det?”
 
Jag tänker spontant att du borde kolla upp saker innan du avfärdar det med att det inte går.

Tex.

Du har inte tagit in offerter på installation av diskmaskin men du förmodar att du inte har råd

Du har inte frågat arbetsgivaren ang att vara ledig/kompa/lösa så att du kan få en lucka för boendestöd men du antar att det inte går.

Eftersom du skriver rätt mkt här och är bra på att uttrycka dig så börja där med att skicka ut förfrågningar :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
883
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
648
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
782
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 531
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp