Bukefalos 28 år!

Vad är det här för fågel? *bilder*

Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Jag har varit så elak så jag tagit bort de. Jag lyckas nämnligen på fullproppat på photobucket jämt :p
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Hmm, duvhökshanen var här igår och hämtade en småfågel.
Det kanske skiter sig med flugsnapparungar. :(
Jag är inte säker, men det såg ut som en svart liten fågel han hade i klorna när han flög iväg.
Jag ska hålla extra utkik efter vårat par och se om honan blivit ensam.
Duvhöken har också hungriga ungar i boet som vill ha mat.
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Nä stackarn :( Här hade vi duvhök en gång i våras (första gången jag sett den, väldigt kul att få se :)) men såg den inte ta något iaf. Satt mest och spanade en stund och gav sig av sen, efter att ha låtit mig knäppa lite kort :D

Här är dety nog bebbar nu :love: Mamms har hört massa småpip från boet :bump: Har inte hört något själv men så har jag varit och jobbat mycket senaste tiden. Får sätta mig i hammocken ett tag imorrn och lyssna om det hörs något :)
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Vi har duvhök här varje sommar.
De har sitt bo rätt nära oss.
Fascinerande rovfåglar!
Fast vilken rovfågel är inte det?

Men det var iallafall inte herr flugsnappare som fick sätta livet till.
Jag såg honom idag! :)
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Lyx!
Här ser man mest bara massa gråsparvar, och så kajor och skator förstås. Och en och annan duva, fiskmås och skrattmås på somrarna...

Vad skönt :)
Här har jag också fått höra bebispip nu :love:
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Ahhh, nu är det äntligen pip i holken här med! :love:
Herr och Fru Flugsnappare har bråda dagar och fullt upp med att forsla hem mat dagarna i ända.

Jag är så lyckligt förunnad att bo helt suveränt ur viltsynpunkt, så jag har massor med fåglar inpå knuten. Bland rovfåglarna kan nämnas arter som kungsörn, havsörn, duvhök, sparvhök, pilgrimsfalk m.fl.

Bland sjöfågeln har vi gräsänder, bläsänder, knipor, viggar, salskrakar, storskrakar, m.fl, till och med ett smålompar som kommer varje år och drar fram en kull! Storlom finns också lite högre uppströms, men inte så att jag kan se eller höra dem direkt från gården. Då måste jag uppåt ett par km. Nu har alla dunbollar dessutom börjat komma. :love: Och fler kommer! Det är bara början än, gräsänder och knipor är alltid först, men i år har de också varit sena pga snö ända in i juni. :crazy:

Ett antal vadarfåglar finns också, samt alla tre arter svalor, plus småfågeln där flugsnapparna ingår. :)

Så har vi såklart också kråkfåglarna och mås. Men inte kajor! De finns inte i min ände av landet.

Men lika rikt fågelliv som vi har nu, lika fattigt blir det på vintern. Sommaren innebär en explosion av liv, och kvar i fågelbordet under vintern blir bara domherre, talltita och talgoxe bland småfågeln. I vinter hade vi faktiskt ett blåmespar också, och det är inte illa för blåmes finns inte heller här uppe, varken på sommaren eller vintern. Men kanske börjar de hitta hit lite smått.

Dina snappare borde ha lämnat holken vid det här laget?
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Kul!

Åh havsörn, finaste fågeln av de alla :love: Men synd på kajorna. Så grymt fina är de. Här finns en skitstor kaja i trakten som visar sig lite då och då, inte ofta alls. Mycket större än de andra kajorna. Men det ser precis ut som en kaja... Så det vete sjutton, förvuxen kaja kanske :D Men den är iaf så grymt fin och ståtlig :love: Synd att den alltid flyger iväg när man ska fota bara.

Ja det tror jag nog. Hör inget från holken och har inte sett till föräldrarna på någon vecka. Så ungarna missade jag förstås :/

Förresten, en holk ska väl städas ur så det inte ligger kvar döda fågelungar och sånt till nästa häckning?
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Både havsörn och kungsörn är otroligt mäktiga fåglar! :love:
Havsörnen tänkte ta en anka för mig till lunch en gång. Ankorna for ut i vattnet så fort de såg örnen, men där de simmar säkra för de flesta andra rovdjur, är de inte säkra för havsörnen. Den cirklade runt för att utse vem av dem som skulle passa till lunch, men jag var ju inte riktigt med på noterna, så jag skrämde iväg örnen.

Har sett den ta en knipa en gång. Det var en upplevelse. Strategin gick ut på att trötta ut knipan. Knipan dyker vid attack, och gjorde så nu också. Men så fort den kom upp gjorde örnen en ny attack. Knipan dök igen, och kom upp till ytan bara för att vara tvungen att dyka än en gång. Gång på gång. Till slut orkade den inte dyka längre och då var det bara för örnen att plocka upp den. Stackars knipa, men så funkar det i naturen. Den enes död, den andres bröd.

Ja, det kan vara bra att städa ur holkarna så det är rent och fint till nästa gång. :D
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Mäktigt, det hade jag velat se :love: Enda rovdjuren jags ett som skaffat "käk" är gamla kissen som lekt med näbbmöss :smirk:

Ok, då mindes jag rätt då. Då får det bli lite holkstädning senare i sommar så jag är säker på att de inte är kvar :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
736
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var ärligt talat inte alls särskilt upplagd för någon ridlektion, även om det skulle vara hopplektion. Jag hade varit uppe sen 4:45...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp