Bukefalos 28 år!

Vad är det här för fågel? *bilder*

gul_zebra

Trådstartare
Satt och åt och så såg jag en grymt söt fågel som jag aldrig sett förut. Är väl i storlek som en gråsparv. Vickade mycket på stjärten, inte lika mycket som sädesärlor men med större rörelser. Flög ofta 2 dm bort från grenen och vände tillbaka illa kvickt.

Inte så bra bilder, men det bästa jag kunde fixa till innan den flög iväg igen.

DSC01492.jpg


DSC01493.jpg


Enormt dålig bild men man kan ju se lite av hur den såg ut på ovansidan av vingarna och ryggdelen iaf :p

DSC01496.jpg


Så - nån som vet vad det var för söt pippi? :)
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Det ser ut som en svartvit flugsnappare.
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Ok :)

Vet du om de är vanliga eller ovanliga i Dalarna? Eller var de brukar hålla till annars ungefär?
Blir ju lite fundersam, så som jag suttit så mycket och bara tittat på fåglarna i alla år jag bott här men aldrig sett en sån sötnos :) Sötaste jag fått se var väl ett par skator som byggde bo utanför mitt fönster men de la inte ungarna där, liksom... :p
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Skulle också säga svartvit flugsnappare, såna har vi massor utav uppe i Hälsingland (sommarstället) :)
Fast vart dom 'brukar' vara vet jag inte, har inte sett några här i Uppsala iaf..
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

svartvit flugsnappare är vad det är! en hane. har ett sånt par här utanför huset. Västernorrland

:love:
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Japp, definitivt en svartvit flugsnapparhane. De håller revir hårt, så bestämmer han sig för en holk på gården och du även har talgoxar som väljer samma holk eller någon i närheten så kommer det bli strid, och den kan bli på liv och död. Jag brukar sätta påsar på bilens sidospeglar så han åtminstone slipper slåss med sig själv. :D Hanen brukar dessutom komma ett par veckor före honan för att hitta och inrätta ett riktigt bra revir som honan förhoppningsvis skall bli nöjd med. Honan är förresten brunaktig i sin teckning där hanen är svart.
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Ah ok :) Suck, synd att grannens äppelträd sågades ner förra sommaren. Där satt en holk. Även synd att min holk har börjat falla ihop, någon botten har den inte längre :p Vore ju kul med lite nytt här och då speciellt att återigen kunna kliva ut och höra småbebisarna kvittra som man kunde förut :love:

Näe, jag måste be papps sätta upp en holk innan nästa häckning börjar! :banana:

Jag brukar sätta påsar på bilens sidospeglar så han åtminstone slipper slåss med sig själv. :D

Haha :rofl:
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

De verkar flytta in i en holk här, eller bor redan där... Vad är det de brukar göra nu på året?
Är två st tom, hane och hona skulle jag tro :) Sååå söta! Problemet är bara just den där holken - den har plockats ner när ett träd sågades ner förra året och sen har den stått på några hinkar här hela tiden, typ 50 cm ovan mark. Där inne håller de på väldigt mycket, men det är så fullt med katter här.

Bör vi flytta holken? Kanske spika upp den på väggen? Skulle det störa de? Rubba det på något vis? (Tänkte om det blir att de inte vill bo där längre men har för lite tid på sig att hitta nytt innan äggläggning eller så) Vad tror ni?
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Hur långt är bobyggandet i holken gånget? Om de flyttat in och inte kommit i ordning än så skulle jag ha flyttat på holken till ett lämpligare ställe, men ändå inte för långt bort från nuvarande stället.

Jag hade ett sädesärlespar som hyresgäster i min bil förra sommaren. De hittade ett litet kryp-in under bilen precis bakom bakre kofångaren. När jag upptäckte hur de flög ut och in med bomaterial så kände jag försiktigt efter med handen och fann ett perfekt utformat bo. Det var i princip färdiginrett, bara finslipning kvar med lite dun, hundhår och annat som gör det varmt och gott för äggen. Jag hade inte hjärta att vräka mina hyresgäster, så de fick bo kvar ytteligare 4 veckor, som är den tid det tar för äggen att kläckas och ungarna att bli flygfärdiga. Bilen fick alltså stå...

Hit har flugsnapparhanen anlänt så sent som i onsdags och håller på att inspektera holkarna för fullt. Speciellt en holk verkar vara intressant, men han har inte gjort något slutligt val än. Honan brukar iallafall alltid bli nöjd när hon anländer ett par veckor senare. Finns inte så mycket käk än för en ren insektsätande fågel, så här dröjer det ett par veckor in i juni innan småfåglarna börjar lägga ägg och ruva. Minusgrader på nätterna, isen ligger och snön tar god tid på sig att försvinna.
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Ok.

Har ingen aning om hur långt gånget det är. Har inte sett de flyga med något material iaf. Så det är "fritt fram" att känna efter en sväng då alltså?

Nej då, långt blir den inte flyttad. Typ 1½ meter uppåt, och lite åt sidan så den inte hamnar i fönstret :)
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Om du är säker på att det inte ligger en hona på ägg där, så är det bara att känna efter. Och flytta då också på holken!
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Ok. Nej honan flyger omkring ute mest hela tiden hon också så :) Var ut och kände och de har byggt ett litet bo. Papps ska skruva upp det på väggen ikväll :)
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Hur har det gått med dina flugsnappare? :)
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Holken har flyttats, de grejar för fullt, parade sig på vår grill för några dagar sen :D
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Men häckar är väl hela köret med bobygge och allt? :confused: Det var själva pippitillverkningen som ägde rum på grillen ju :D
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Japp, det är hela köret!

Själv har jag inte lyckats lista ut vilken holk som snapparna valt - om de ens valt någon än! Men det blir iallafall snapparungar varje år på gården. :)
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Ok, tänkte väl det :)

Lyx! Här är det första gången minsann, har bara haft gråsparvar innan. Fast vi har inte haft holk uppe så många år heller så det är väl inte så konstigt iaf.
Har då iaf bestämt mig för att jag ska ta och häcka i hammocken sen jag - där har jag fri sikt mot holken och kan knäppa kort när de flyger fram och tillbaka, vore ju kul om man kunde lyckas med någe bra kort också! :D
 
Sv: Vad är det här för fågel? *bilder*

Hoppas man får se några fina bilder då! :)

Här har herr och fru snappare fortfarande inte gjort slag i saken och flyttat in i någon lya, men det borde inte vara alltför långt borta iallafall.
Herr sädesärla trippar åtminstone ensam på gården i sin jakt efter insekter till sin ruvande dam. :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
736
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var ärligt talat inte alls särskilt upplagd för någon ridlektion, även om det skulle vara hopplektion. Jag hade varit uppe sen 4:45...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp