Vad är det här? Hjälp mig slippa skiten (aggressiv växt och mullvadar)!

Solvira

Trådstartare
Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig galen, för det sprider sig snabbt som sjutton så jag får vara där och plocka vareviga dag känns det som om jag inte ska låta den putta undan mina jordgubbsplantor. :crazy::(

Såhär har den lyckats ta över på två veckor. :crazy:
2016-04-21%2011.41.00.jpg


Och ja, jordgubbsplantorna blir ju rätt påverkade (var tätväxta förut...)
2016-04-21%2011.41.07.jpg


Jag börjar bli sjukligt trött på det här nu :arghh: Så jag funderar på att bulldoozra allt. Nä, skämt åsido. Jag är sugen på att flytta alla jordgubbsplantorna till en pallkrage på en annan plats i trädgården och plantera nåt som är tåligt och själv tar över för att slippa grannens växt som förstör rabatten. Och då kanske man kunde lägga nån filt under jorden som skyddar mot rötterna från grannens växt, eller? Ge mig tankar tips och idéer!

Det här är inte det enda som vänt upp och ned på min stackars trädgård som nu ser ut som en tomt för vapentestning just nu, tack vare en mullvad... Den har bland annat begravt min höstflox och flera meter med andra blommor och tagit död på dem, och gräsmattan... Jag är på samma linje där, bulldoozra skiten och asfaltera. Så hjälp mig, hur ska jag göra? Jag behöver inte få en helt plan gräsmatta igen, men lite uppsnyggning behövs. Som synes nedan har den ju begravt min lavendel också, men den har överlevt. Dock ser det ju inte snyggt ut. Det är lavendel som planterades för 2-3 år sen. Tror ni jag kan gräva upp den, jämna ut marken och plantera om?

Bilden visar ju inte riktigt hur illa det är, men ja...
12916717_10154082141093784_7342101018512532284_o.jpg


Högen upp mot pallkragen till höger i bild är alltså resterna av min lavendel...
 
Grattis, du har fått in kirskål. :crazy:
Ingen vill ha den. Många sliter förgäves hela liv för att bli av med den.
Ingen som gillar sin trädgård vill ha den* ;)

Jag älskar kirskål eftersom vi har gården full av kaniner, mycket uppskattat. :D Men ja, den sprider sig hemskt snabbt, är överallt och det växer snabbt upp nytt när man plockar.
 
Men, Buke har levererat igen! :bow: Nu när jag vet vad det är så blir det lättare att kämpa emot!

Läste ett tips om att man kan lägga ut tjock plast och täcka med nåt, typ täckbark och låta det ligga 2 år så ska det få bort skiten. Eftersom det är grannens växt från början lär jag väl aldrig bli av med det dock, så det bästa kanske är att lägga plasten och täcka med bark för att få något som inte måste rensas hela tiden?

Platsen är ju ändå vid matbordsplatsen (så jag har råkat trampa sönder några jordgubbar :angel:)
20150701_180524.jpg
 
Men, Buke har levererat igen! :bow: Nu när jag vet vad det är så blir det lättare att kämpa emot!

Läste ett tips om att man kan lägga ut tjock plast och täcka med nåt, typ täckbark och låta det ligga 2 år så ska det få bort skiten. Eftersom det är grannens växt från början lär jag väl aldrig bli av med det dock, så det bästa kanske är att lägga plasten och täcka med bark för att få något som inte måste rensas hela tiden?

Platsen är ju ändå vid matbordsplatsen (så jag har råkat trampa sönder några jordgubbar :angel:)
20150701_180524.jpg
Kirskål är inte grannens växt, det är ett ogräs som finns mest överallt...:p Åtminstone här nere.

Platsen du har jordgubbarna på känns ju kanske, som du själv skriver, ändå inte optimal. Du skulle ju kunna bygga en smal upphöjd odlingsbänk där istället, kanske?
 
Kirskål är inte grannens växt, det är ett ogräs som finns mest överallt...:p Åtminstone här nere.

Platsen du har jordgubbarna på känns ju kanske, som du själv skriver, ändå inte optimal. Du skulle ju kunna bygga en smal upphöjd odlingsbänk där istället, kanske?

Jag kallar den för grannens växt för den dök upp när den gamla tanten som älskade att pyssla i sin trädgård flyttade och det flyttade in en ny familj. :devil: I flera år var här helt kirskålsfritt, fanns ingenting så långt ögat kunde se men nu spiller den över för grannens trädgård hela tiden. :(
 
@Solvira Det finns mullvadsskrämmor, batteriförsedda rör som man sticker ner i jorden. På en begränsad yta funkar de finfint.
Jag vet, men jag tror att jag redan lyckats skrämma bort den (med kattbajs i gångarna :angel:) för den har slutat vara aktiv sen jag gjorde det. Mullvadsskrämma ska dock införskaffas efter nästa löning för att förhindra framtida besvär.

Problemet nu är hur jag ska få en någorlunda jämn gräsmatta igen utan att riva upp hela skiten. :confused:
 
Jag har blivit av med kirskål! Jag hade som en ca 30 kvm "ö" i trädgården efter att ha krattat ut en jordhög som förra husägarna lagt upp när huset byggdes. På något sätt verkar ogräset ha aktiverats av grävandet/krattandet för jag hade inte sett det under mina första år i huset (det tog tid innan vi kom till skott).
Först tog vi bort så mycket av ogräset som vi bara kunde. Vi fick gräva och kratta, kratta, kratta NOGA. Minsta rotdel försökte vi få bort. Sedan på med tjockt lager blött tidningspapper som lades en bit utanför ogräshärden. Sist en tjock presenning som fick ligga på under två somrar. Mycket viktigt att kirskålen avstängs från ALLT ljus. Vi begick misstaget att först använda billig lättviktspresenning men den fungerade som ett drivhus där kirskålen trivdes ypperligt och det var bara att göra om med tjock presenning.
Andra hösten tog vi bort all täckning och sådde gräs och ogräset har inte kommit tillbaks.
 
Man kan göra typ pesto på kirskål :) jätte gott.
men annars som i tråd ovan rensa jätte noga o ta bort så fort det dyker upp något nytt blad. Men du kanske skulle sätta ner ex plåt i marken som går ner en bra bit för att för hindra ny invasion av kriskålen.
Med vänlig hälsning pudlan
 
Jag har tvingats inse att det är ett heltidsjobb att slåss mot skiten, så jag trimmar helt enkelt ner dem i den rabatten de invaderat. De får därmed samsas murgrönan som är ämnad att täcka slänten.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp