Bukefalos 28 år!

Vad är det lönt att försöka sälja och var? Flyttrensning

alazzi

Trådstartare
Jag bor inte i Sverige nu men planen är en hemflytt så snart jag kan genomföra det. Eftersom jag bor i ett lager :D så kommer den "roliga" uppgiften att minska ner flyttlasset. Annars blir det orimligt dyrt även om jag lämnar möblerna. Några saker har jag redan provat med på Ebay med varierande resultat. Böcker verkar variera väldigt i förväntat pris och om de öht är säljbara? Svenska böcker har jag börjat kasta eftersom jag knappast kan bli av med dem här. Vad kan annars säljas? Är det lönt med gamla kläder? Prydnadsaker? Hästsakerna har jag börjat med eftersom de är i en sån smal nisch och välgörenhetsorganisationerna kan knappast bli glada över hästsaker :D
Finns det stalltips att ta del av någonstans? Jag vill ju inte hålla på och fotografera sånt som är helt dött att sälja, det tar ju trots allt en massa tid. Och auktion eller fast pris?
 
Om jag var du skulle jag (förstås) prioriterat sådant som är skrymmande och/eller tungt. Som böcker, som du själv säger. Men i övrigt... är det verkligen sådan skillnad i transportkostnad på en kubikmeter hit eller dit? Har du kollat pris på lastbilstransport av en 20 ft container?
 
Jag har inte kollat priser än på flytt. Men flytten ner hit gick på ca 60.000 kr och de pengarna har jag inte i dagsläget.Så jag måste rensa.
 
Jag bor inte i Sverige nu men planen är en hemflytt så snart jag kan genomföra det. Eftersom jag bor i ett lager :D så kommer den "roliga" uppgiften att minska ner flyttlasset. Annars blir det orimligt dyrt även om jag lämnar möblerna. Några saker har jag redan provat med på Ebay med varierande resultat. Böcker verkar variera väldigt i förväntat pris och om de öht är säljbara? Svenska böcker har jag börjat kasta eftersom jag knappast kan bli av med dem här. Vad kan annars säljas? Är det lönt med gamla kläder? Prydnadsaker? Hästsakerna har jag börjat med eftersom de är i en sån smal nisch och välgörenhetsorganisationerna kan knappast bli glada över hästsaker :D
Finns det stalltips att ta del av någonstans? Jag vill ju inte hålla på och fotografera sånt som är helt dött att sälja, det tar ju trots allt en massa tid. Och auktion eller fast pris?
Det finns inte fb-grupper för sälj?
 
Jag har inte kollat priser än på flytt. Men flytten ner hit gick på ca 60.000 kr och de pengarna har jag inte i dagsläget.Så jag måste rensa.

Min flytt ner gick på 20 000kr. Då flyttades en helt normal 2:a (exkl soffa, den köpte jag här). Vi körde själva med egen bil + hyrsläp. I priset ingår bensin, släphyra, båtbiljetter åt ekipaget + 4 personer ner, 3 personer hem. Tog vägen Göteborg - Kiel. Nu bor jag ju i norr så du måste ju lägga på en del mil + körtid genom Tyskland också iof men å andra sidan bodde jag också längre norrut i Sverige än vad du ska. Men billigare än 60 000kr kan du komma undan.

Så kan du köra själv kan du få ner priset rätt bra.
 
Det är skitdyrt att frakta saker. När jag flyttade från Irland blev det billigaste alternativet att skicka med hästtransportören. ;) Men till slut insåg jag att det blev ännu billigare att köra själv och packa in så mycket jag fick plats med och resten fick helt enkelt slängas eller skänkas. Jag sålde sånt som det var pengar i och som inte lönade sig att ta med pga skrymmande eller vikten.

Vad är planen för boendet dit ni ska flytta? Ta med saker som passar i boendet och skit i resten. Sen är det ju bra att få in så mycket pengar som möjligt innan ni flyttar, och där är ju frågan hur mycket tid och energi du har? Ibland är det skönare och enklare att bara skänka sakerna till välgörenhet eller slänga dem.
 
Jag bor inte i Sverige nu men planen är en hemflytt så snart jag kan genomföra det. Eftersom jag bor i ett lager :D så kommer den "roliga" uppgiften att minska ner flyttlasset. Annars blir det orimligt dyrt även om jag lämnar möblerna. Några saker har jag redan provat med på Ebay med varierande resultat. Böcker verkar variera väldigt i förväntat pris och om de öht är säljbara? Svenska böcker har jag börjat kasta eftersom jag knappast kan bli av med dem här. Vad kan annars säljas? Är det lönt med gamla kläder? Prydnadsaker? Hästsakerna har jag börjat med eftersom de är i en sån smal nisch och välgörenhetsorganisationerna kan knappast bli glada över hästsaker :D
Finns det stalltips att ta del av någonstans? Jag vill ju inte hålla på och fotografera sånt som är helt dött att sälja, det tar ju trots allt en massa tid. Och auktion eller fast pris?
Hur långt bort ligger flytten, tidsmässigt? Är det månader eller år?
(minns dina tidigare trådar och blir glad för att du kommit så långt i dina planer...)
Kommer dina föräldrar ner något innan dess så kan du ju kanske packa lite i kartonger och skicka med dem, tänker jag. (ex. böcker och sånt, som inte direkt åldras - det är i min värld "förbjudet" att kasta böcker, det gör ont i mitt hjärta att läsa att du ser dig tvungen att göra det... :p ).
Jag vet inte om det är någon skillnad mellan tyskar och svenskar på begagnatmarknaden, men min egen erfarenhet är att det är få klädesplagg som man kan få mer än en spottstyver för. Det är knappt lönt att hålla på, om man inte tycker det är kul. (mina bortgångna föräldrars garderober rensades på trasigt/utslitet och resten skänktes till Röda Korset)
 
Realistiskt så dröjer det tyvärr längre än vad jag vill...Dottern totalvägrar att flytta till Sverige så jag måste åtminstone vänta tills hon har gått ut skolan...1,5 år. Jag önskar att det kan gå snabbare och jag trodde att dottern skulle accepotera att bo hos pappan men än så länge säjer hon nej. Men under tiden jobbar jag på att rensa och förbereda en flytt.
 
Jag har inte kollat priser än på flytt. Men flytten ner hit gick på ca 60.000 kr och de pengarna har jag inte i dagsläget.Så jag måste rensa.
Det skulle förvåna mig om en 20 ft container från mellaneuropa upp till exempelvis Gbg kostar mer än 15-20 tkr, förmodligen mindre om man hittar "rätt" speditör. (Vilket iofs är för billigt ur flera aspekter, men det är en annan diskussion.)
 
Det skulle förvåna mig om en 20 ft container från mellaneuropa upp till exempelvis Gbg kostar mer än 15-20 tkr, förmodligen mindre om man hittar "rätt" speditör. (Vilket iofs är för billigt ur flera aspekter, men det är en annan diskussion.)
Men vad kostar det att ha containern medan man fyller den?

Sen är ju frågan om vad som lönar sig. För 20.000:- får man ändå rätt mycket möbler om man köper på Blocket och kan planera.
 
Men vad kostar det att ha containern medan man fyller den?
Det kostar förstås också, och hantering med truck/kran. Men kan man packa och emballera i truck- och lastvänliga kollin borde man få upp en halv vanlig trailer (6 flakmeter, ca 35 m3) från alazziland för 20 tkr. Bollade just med fraktbokande exkollega.

(Håller med om att "vanliga" möbler kanske inte är försvarbart att släpa genom Europa, om det inte finns affektionsvärde.)
 
Realistiskt så dröjer det tyvärr längre än vad jag vill...Dottern totalvägrar att flytta till Sverige så jag måste åtminstone vänta tills hon har gått ut skolan...1,5 år. Jag önskar att det kan gå snabbare och jag trodde att dottern skulle accepotera att bo hos pappan men än så länge säjer hon nej. Men under tiden jobbar jag på att rensa och förbereda en flytt.
Då hqr du ju tid på dig att sälja saker. Vet inte om det finns köp och säljgrupper nära dig på fb, här är det ett enkelt alternativ. I några loppisgrupper går man ihop och ordnar bakluckeloppis någonstans eller folk som har mycket att sälja har garageförsäljning och annonserar lokalt om det. Det är ju rätt smidigt och kostar inget heller.
 
Jag bor inte i Sverige nu men planen är en hemflytt så snart jag kan genomföra det. Eftersom jag bor i ett lager :D så kommer den "roliga" uppgiften att minska ner flyttlasset.

Jag är en ganska lat och bekväm person.
Jag skulle inte lägga ner jobbet och tiden på att försöka sälja annat än sådant som verkar betinga riktigt värde.
Jag skulle hellre skänka bort till personer jag känner eller lämna till exempelvis Röda Korset och liknande, bara för att vara av med besväret.
Det som ingen vill ha, skulle jag slänga (men det kan möjligen vara dyrt och krångligt att slänga saker i Tyskland????)

Jag har ingen aning om vad det är lätt att få vettigt betalt för i Tyskland.
 
Jag skulle ragga upp vän som kunde köra tur och retur med ett släp. Det som inte fick plats skulle jag dumpa.
 
När jag skulle flytta från Estland hem till Sverige igen så sålde jag av alla möbler som jag kände att jag absolut inte behövde. TV-bord, en enorm glashylla, en stor massiv bokhylla osv, behöll bara sådana möbler som jag visste att "det där kommer jag absolut behöva", typ skrivbord, säng, en fåtölj, min portabla klädförvaring, ett mindre sängbord osv. När jag flyttade så visste jag inte vilken typ av lägenhet jag skulle kunna få tag på i Sverige, så jag försökte göra mig av med så pass mycket att jag skulle kunna få plats att bo även i en mindre lägenhet om så blev fallet. Landade i en lägenhet på 50 kvm och det bohaget jag hade med blev väldigt lagom. Småsaker jag inte ville ha kvar samlade jag i en låda och sålde som ett kolli till en bekant.

Det enda som tog emot för mig är att allt jag ägde var sånt jag "ärvt" från mina föräldrar som själva skulle flytta och passade på att lassa över en massa överblivna möbler på mig, så där var en del arvegods från mina far- och morföräldrar som tyvärr fick stryka på foten när jag skulle hem igen, men sånt är livet, man kan inte spara på allt bara för att det har sentimentalt värde.

Det man ska ha i åtanke är att det sällan lönar sig att ta med sånt som man lika bra kan köpa billigt på det nya stället. Hade jag t.ex. haft en stor soffa hade jag inte lastat med den utan sålt den och använt pengarna till att köpa en ny soffa i Sverige. Så jag går efter principen att stora saker du inte behöver "direkt" när du kommer kan du lämna, så vida det inte har extremt högt sentimentalt värde som skulle motivera den extra flyttkostnaden och besväret med att flytta det.

Överblivna kläder sålde jag inte utan jag packade dem i plastkassar och gav till second-hand. Gällande kläder så bestämde jag att jag bara skulle ha så pass mycket kläder att jag fick plats med allt i mina förvaringslådor, allt skulle få plats där och det som blev över skänkte jag bort.

Vet inte exakt hur stort det blev till slut, men allt rymdes i en förvaringslåda på 12 kubik.
 
Hörredu, den dagen du verkligen är redo att dra upp bopålarna har du en god chans att Sveas flyttservice kommer och plockar upp dig. Om inte Svea har något vettigt jobb kanske hon behöver hjälp med soppapengar av Alazzi eller godhjärtade bukefalister. Om Svea har ett vettigt jobb är det möjligheten att få ledigt som styr. Kämpa på!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp